نشست خبری بزرگداشت سی و دومین سال حضور برنامه جهانی غذا در ایران در ساختمان برنامه جهانی غذا برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در ابتدای این نشست آقای دربندی سخنگوی برنامه جهانی غذا در ایران توضیحاتی را در خصوص این نشست ارائه داد.

وی گفت امسال تمرکز اصلی ما روی مبحث نقاشی کودکان پناهنده افغانی است که در مهمان شهرهای ایران در حال زندگی هستند.

برگزاری این مراسم بدون داشتن حامیان مالی امکانپذیر نیست چون برنامه جهانی غذا هیچ بودجه ای برای این قضیه ندارد. بنابراین همه درآمد ما از سوی اسپانسرهای بخش خصوصی صورت می ‌گیرد. امسال شرکت های دیجی کالا، چای هافمن و مکث حامیان این برنامه هستند که از همه آنها تشکر می کنیم.

 او در خصوص مکانیزم چگونگی مسابقه ای که به مناسبت گرامیداشت سی و دومین سالگرد حضور برنامه جهانی غذا در ایران در نظر گرفته شده بود این طور توضیح داد: یک فراخوان نقاشی برای کودکان مهاجر افغانی که در مهمان شهرها حضور دارند با موضوع تغذیه سالم و صبحانه ارسال شد که ما در مجموع تعداد قابل توجه 6500 اثر نقاشی را دریافت کردیم. از این بین 32 اثر توسط هیئت داوران این مسابقه که متشکل از آقای مجید مظفری، آقای حمید جبلی، خانم فروغ قجابگلی و خانم پانته آ بهرام است انتخاب خواهند شد و در مراسم روز جمعه این آثار به نفع کودکان پناهجوی افغانی با قیمت پایه 300 هزار تومان به فروش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: ما امیدواریم که همه این نقاشی ها و دیگر آثار به فروش برسند تا بتوانیم از فواید آن لبخند را بر لبان کودکان بیشتری بنشانیم.

آقای دربندی در ادامه گفت: برای مراسم روز جمعه از حدود 500 نفر شامل سفرای کشورهای مختلف و دیپلمات ها، نمایندگان سازمان ملل در ایران، تعدادی از صاحبان صنایع، حامیان برنامه جهانی و تعدادی از چهره های شاخص دعوت کرده ایم. همچنین گروه موسیقی چارتار اجرای ویژه ای خواهد داشت.

پس از آقای دربندی خانم نگار گرامی نماینده برنامه جهانی غذا در ایران سخنان خود را آغاز کرد.

وی پس از ادای احترام به حاضرین و خوش آمد گویی به آنان گفت: با توجه به اینکه این نشست خبری بعد از چند روز تعطیلی دارد برگزار می شود اصلا فکرش را نمی کردم تا به این اندازه مورد استقبال اصحاب رسانه قرار بگیرد. از این جهت مجددا از همه شما تشکر می کنم.

در ادامه خانم گرامی اشاره ای به پیشینه برنامه جهانی غذا در ایران کرد و گفت: برنامه جهانی غذا یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل است و کار ما نیز امداد غذایی است. اولین عملیات برنامه جهانی غذا در ایران در زمان زلزله بوئین زهرا بود. در ۳۲ سال گذشته نیز سعی کردیم به پناهندگانی که عمدتا از کشور افغانستان هستند، کمک ‌های غذایی ارائه کنیم.

وی در ادامه درباره کیفیت کار سازمان جهانی غذا خاطرنشان کرد: پروژه ارائه سبد غذایی یا کمک‌ رسانی به مهاجران در ۸۰ کشور در حال اجرا است و در ایران نیز تامین سبد غذایی مهاجران از ۳۰ سال پیش آغاز شد که این سبد متشکل از آرد، برنج، روغن، شکر و حبوبات می‌ شد، اما از دو سال گذشته کمک نقدی جایگزین سبد غذایی شد؛ چراکه این روش ارائه کمک به مهاجران را تسریع می ‌کرد و همچنین باعث شد تا آنها بتوانند بر اساس نیازشان این کمک ها را خرج کنند.

خانم گرامی افزود: همچنین دلیل قرار ندادن گوشت در این سبد به خاطر مشکلات توزیع و حمل آن است. این مایحتاج پیش از این از خارج از کشور وارد می‌ شد، اما سپس در داخل کشور تهیه ‌شد. ماهانه کمک نقدی ۵۰هزار تومانی به همراه نه کیلوگرم آرد به هر فرد داده می‌ شود. دلیل این کار اهمیت تنوع غذایی است و ما با این رویکرد به افراد حق انتخاب در خرید مایحتاج خود را دادیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه جهانی غذا در ایران در حال حاضر ۳۰ هزار پناهجو را تحت پوشش دارد که از این تعداد بیش از ۶ هزار نفر کودک هستند. ما از این کودکان خواستیم راجع به تغذیه سالم و صبحانه نقاشی بکشند و نقاشی های خود را برای ما ارسال کنند. به‌ منظور بزرگداشت سی و دومین سال حضور سازمان ما در ایران نمایشگاهی از نقاشی‌ های منتخب این کودکان برگزار خواهد شد و از میان انبوه آثار ۳۲ اثر انتخابی در روز ۱۷ آبان ‌ماه با قیمت پایه ۳۰۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید و این مبلغ به کودکان پرداخت خواهد شد.

خانم گرامی در صحبت هایش تاکید کرد که جامعه هدف برنامه جهانی غذا 30هزار مهاجرین افغانی هستند که در 20 مهمان شهر ایران در 13 استان زندگی می کنند.

وی افزود: ما در این ۳۰ سال سعی کردیم که این افراد حداقل دغدغه ‌ای درباره تامین مواد غذایی نداشته باشند. از این رو در این ۳۰ سال غذا را به صورت سبد غذایی به آنها ارائه کردیم.

پس از خانم گرامی آقای حمید جبلی چند کلمه ای را برای حاضرین سخنرانی کرد.

وی پس از ادای احترام به حاضرین گفت: حضور من در اینجا یک حضور احساسی است و هیچ‌ گونه کار اجرایی ندارم. در حال حاضر بچه های ایرانی زیادی در خارج از کشور پناهنده هستند. بنابراین فکر می کنم کودکان افغانی مهمان ما و مثل کودکان ایرانی در خارج از کشور هستند. از سوی دیگر مواد غذایی از اولین نیازهای انسانی است. ما نمی دانیم این دوستان افغانی تا کی در اینجا هستند اما می دانیم که آنها رفته رفته جزیی از ما می شوند. آنها کسانی هستند که در ایران متولد می شوند و اصلا کشور پدری خود را ندیده اند. اگر بتوانیم کوچکترین قدمی برداریم کار بزرگی کرده ایم. به ویژه اینکه آنها را به هنر دعوت کنیم. امیدوارم بتوانیم کمک کوچکی به این دوستان بکنیم.

در ادامه آقای مجید مظفری از دیگر داوران این جشنواره پس از ادای احترام به حاضرین گفت: این حرکت بسیار حرکت زیبایی است. بچه هایی که ما به آنها کمک می کنیم در همین مملکت به دنیا آمده اند و دیگر از خودمان هستند. همانطور که به فکر کودکان خودمان هستیم باید به فکر آنها هم باشیم. وقتی شنیدم که سی و یک هزار پناهنده داریم که اکثر آنها از دوستان افغانی هستند، متعجب شدم. این باعث خوشحالی است که آنها در اینجا امکان تحصیل دارند. در افغانستان بسیاری از ولایات دچار تغذیه بد هستند و مثلا در ولایتی مثل بامیان 350 هزار بچه دچار تغذیه بد هستند. خوشبختانه این عدد در ایران بسیار پایین است.

وی در پایان صحبت هایش اشاره ای به کم و کیف این مسابقه داشت و گفت: 6500 اثر به دست ما رسیده است که به خاطر ۳۲ سالگی این برنامه ۳۲ اثر انتخاب می شود و به فروش می رسد. موضوع نقاشی ها نیز “تغذیه سالم و صبحانه” است.

در ادامه این نشست خانم فروغ قجابگلی گفت: از برگزاری این برنامه‌ بسیار خوشحال شدم چون دیدم دست اندرکاران با مسئولیت پذیری این کارها را دنبال می کنند. هر کجا که کودکی احتیاج به حمایت داشته باشد من خودم را به عنوان یک فرد جامعه مسئول می دانم. از این ‌رو سعی کردم در این برنامه حضور داشته باشم. کودکان افغانی در ایران مهمان ما هستند و ما این مهمانان کوچک را عزیز می داریم و امیدوارم در فعالیت های هنری و غیره بتوانیم آنها را حمایت کنیم.

بعد از خانم قجابگلی، آقای دربندی خانم یاور پور مدیر عامل چای هافمن را که از حامیان مالی این برنامه بود معرفی کرد و از او خواست تا در خصوص این برنامه صحبت کند.

خانم یاور پور در سخنانی کوتاه ضمن اشاره ای به سابقه شرکت چای هافمن گفت: خوشحالیم که توانستیم امسال در این برنامه مشارکت کوچکی داشته باشیم. امیدوارم شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند، گامی در این زمینه بردارند و این مسیر برای ما ادامه داشته باشد و بتوانیم همکاری بلند مدتی را با سازمان جهانی غذا داشته باشیم و به اشتغال‌ زایی کمک کنیم.

در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که آیا برنامه جهانی غذا فقط پناهجویان افغان را تحت حمایت دارد، خانم گرامی گفت: همان طور که پیش از این اشاره داشتم فقط پناهجویان افغانی که در مهمان شهرها زندگی می کنند تحت پوشش ما هستند اما در مواقع بحران می توانیم به سایر هموطنان نیز کمک کنیم مانند ماجرای سیل نوروز امسال که ما بسته های غذایی زیادی را به استان خوزستان فرستادیم. در همین راستا نیز ویدئویی کوتاه پیش از این به نمایش درآمده بود.

در پاسخ به سوال دیگری که پرسیده شد آیا این شائبه که می گویند آردهای توزیعی وارداتی است خانم گرامی ضمن تکذیب این موضوع گفت: ما آرد را به صورت دوره های معمولا سه ماهه طبق قرارداد با شرکت های ایرانی تهیه و در اختیار افراد قرار می دهیم.

فرد دیگری با اشاره به این که در پوستر این مناسبت شعار “اسراف نکنیم” درج شده بود گفت به نظر این شعار با این برنامه بی ارتباط است. خانم گرامی توضیح داد که هر سال در روز 16 اکتبر مصادف با 24 مهر ماه یک شعار سال انتخاب می شود که تِم شعاری برنامه های سال پیش رو می باشد. امسال نیز این شعار برگزیده شده است. امیدواریم که با کاهش دور ریز غذا گام بزرگی در تامین غذا برداشته شود.

یکی دیگر از خبرنگاران از چگونگی انتخاب و معیارهای مد نظر داوران برای گزینش 32 اثر پایانی سوال کرد در پاسخ آقای مظفری گفت: تعداد نقاشی ها بالغ بر شش هزار اثر بوده است و طبیعتا انتخاب کردن کار سختی است. از این رو دوستان تعدادی از آثار را پیش از داوری ما انتخاب کرده اند. ما هیئت داوران نیز از آثار باقیمانده برگزیدگان را مشخص خواهیم کرد.

در ادامه با اشاره مجدد فرد سوال کننده به معیار انتخاب آثار، آقای دربندی گفت: توجه داشته باشید که داوران بعد از اتمام این جلسه آثار منتخب را مشخص خواهند کرد اما موضوع نقاشی ها همان طور که گفته شد تغذیه سالم و صبحانه است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin