سفیر انگلیس در تهران به دستگیری خود پس از شرکت در تجمع شب گذشته مقابل دانشگاه امیرکبیر واکنش نشان داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، «راب مَکِر» در واکنش به دستگیری خود پس از شرکت در تجمع شب گذشته مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران در حساب توئیتر خود نوشت: تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم!‌ من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای 752 PS بودند رفتم. طبیعی‌ست که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام کنم، تعدادی از آنها بریتانیایی بودند. پس از ۵ دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعار دادن کردند، محل را ترک کردم.

وی همچنین افزود: من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیر قانونی است. اظهارات وزیر امور خارجه بریتانیا را ملاحظه کنید. ممنون از پیام‌های شما که پر از حسن نیت بود.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به بازداشت سفیر این کشور در ایران گفت: بازداشت سفیر ما در تهران بدون هیچ توضیحی، نقض آشکار  قوانین بین‌المللی است. دولت ایران در لحظه حساسی قرار دارد ایران می‌تواند به حرکت به سمت تبدیل شدن به یک دولت سرکش و انزوای اقتصادی و سیاسی ادامه دهد یا اینکه اقداماتی در راستای کاهش تنش‌ها و تعامل در مسیر دیپلماتیک صورت دهد.

در واکنشی دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه از بازداشت سفیر بریتانیا در ایران شدیدا ابراز نگرانی کرد.

وی این اقدام را مغایر با کنوانسیون وین درباره روابط سیاسی دانست و از تهران خواست تا به مقررات بین‌المللی احترام بگذارد.

آقای بورل که پیام خود را از طریق انتشار توییتی اعلام کرده، همچنین خواستار تنش‌زدایی در عرصه دیپلماسی شد.

وزارت خارجه آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن بازداشت سفیر بریتانیا را محکوم کرد و آن را «کاملا غیر قابل قبول» و «مغایر با حقوق بین الملل» دانست.

علاء‌‌الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بازداشت سفیر انگلیس در جریان آشوب‌های شب گذشته مقابل دانشگاه امیرکبیر، گفت: پیام بنده به وزیر امور خارجه کشورمان این است که سفیر انگلیس را از ایران اخراج کنید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin