عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان و نماینده تام‌الاختیار رییس‌جمهور این کشور در ایران، با حضور در خبرگزاری فارس با مدیرعامل و خبرنگاران این رسانه ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، پیام تیرانداز، مدیر عامل خبرگزاری فارس، در دیدار سفیر افغانستان در ایران گفت: نزدیکی ایران و افغانستان از لحاظ فرهنگی بر هیچکس پوشیده نیست و خبرگزاری فارس تعصب ویژه‌ای بر روی مردم افغانستان دارد و در برهه‌های مختلف که تلاش می‌شود شکاف‌هایی میان دو ملت ایران و افغانستان ایجاد شود، خبرگزاری فارس وظیفه خود می‌داند که به روشنگری در این موارد کمک کند و مانع از بعضی از مقاصد ناصحیح که می‌خواهند دو ملت را روبروی هم قرار دهند، شود.

وی افزود: بسیار واضح است که ریشه فرهنگی مشترک ایران و افغانستان این نزدیکی را به‌وجود آورده است. تلاش‌هایی که اخیرا دیده می‌شود برخی از جریانات مختلف سیاسی، چه در داخل افغانستان و چه خارج از آن دنبال می‌کنند تا این رابطه‌ها را که مصادف با نزدیکی به ایام انتخابات نیز می‌باشد با حرف‌های عوام فریبانه‌تر و معمولا با نگاه‌های ناسیونالیستی خراب کنند.

تیرانداز ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید ما با کشور عراق در گذشته 8 سال جنگ داشتیم اما امروزه می‌بینید که عراقی‌ها از لحاظ فرهنگی بسیار به ایرانی‌ها نزدیک هستند با توجه به آنکه ما حتی زبان‌هایمان یکی نیست و در طول این مدت بسیار تلاش کردند تا 2 ملت را روبروی هم قرار دهند. اما امروزه وصلت و نزدیکی ایرانی‌ها و عراقی‌ها زبانزد خاص و عام بوده و آنها در خانه یکدیگر مهمان می‌شوند و این تلاش‌های بیهوده راه به جایی نخواهد برد.

مدیر عامل خبرگزاری فارس همچنین خاطر نشان کرد: ما شما را جزو افراد فرهیخته و فرهنگی می‌شناسیم و انتظار بیشتری داریم تا این خط اختلاف را برای مردم روشن کنید. خبرگزاری فارس نیز بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب واقعا خود را در این موضوع مسئول می‌داند.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران خبرگزاری فارس در پیگیری مشکلات مهاجرین افغانستانی کنار آن‌ها هستند گفت: در آستانه انتخابات افغانستان برخی جریانات بر ساز نگاه‌های ناسیونالیستی می‌دمند که نیاز است تا این موضوع نیز اعلان برائت شود و خبرگزاری فارس در همه زمینه‌ها آماده همکاری با مردم شریف افغانستان بوده و هست.

همچنین در این دیدار عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران، گفت: من به عنوان یک علاقه‌مند به روزنامه‌نگاری و مطبوعات و رسانه بسیار خوشحالم که در یکی از خبرگزاری‌ها و مراکز مهم خبررسانی در منطقه حضور دارم.

وی افزود: من با نام خبرگزاری فارس در افغانستان آشنا هستم چراکه یکی از بحث‌های ژورنالیسم معاصر شناسایی خبرگزاری‌های مطرح و تاثیرگذار در منطقه است.

لیوال ادامه داد: به دلیل حضور حدود 3 میلیون اتباع افغان در ایران و رفت‌وآمدهای فراوان میان این دو کشور، مردم در افغانستان با نام و کار خبرگزاری‌های ایران از جمله فارس آشنا هستند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در روابط 2 کشور گفت: مناسبات ایران و افغانستان به گونه‌ای است که اگر درست اطلاع رسانی نشود شاید این مناسبات به طور دلخواه و مطلوب پیش نمی‌رود و در مسیرهای دیگری قرار خواهد گرفت.

سفیر افغانستان در ایران تاکید کرد: مثلا یکی از مواردی که در افغانستان متوجه شدم این است که حقایق اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی یکدیگر را به خوبی نمی‌شناسیم. هنوز هم در ایران آگاهی که لازم است درباره افغانستان و مردم و شرایط این کشور وجود ندارد و این عدم آگاهی و عدم اطلاع رسانی درست ذهنیات افکار عامه را کاملا متفاوت می‌کند. این در افغانستان نیز درباره مردم ایران صدق می‌کند.

لیوال همچنین گفت: در افغانستان هم این نگاه نادرست است چراکه کمتر کسی از برخورد نظام جمهوری اسلامی ایران با مردم افغانستان خبر دارد. حتی می‌توان گفت سطح دانشگاهیان ایران هم اطلاع درستی از زبان‌های رایج در افغانستان ندارند.

وی افزود: من باور دارم که تمام مردم افغانستان از فرمان مقام معظم رهبری درباره تحصیل دانش آموزان اتباع افغان خبر ندارند و این کار نیازمند اطلاع رسانی درست است.

این دیپلمات افغانستانی در پایان خاطرنشان کرد: من از تمام خبرگزاری‌های ایران و افغانستان می‌خواهم که تمام حقایق را مطرح کنند و 2 همسایه و 2 برادر هم را بهتر بشناسند. چراکه شناخت بهتر روی مناسبات ما تاثیر بهتری می‌گذارد.

سید مرتضی موسوی، مدیر دفاتر منطقه‌ای و سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نیز در این دیدار گفت: در سایت افغانستان خبرگزاری فارس چندین اولویت وجود دارد که مهم‌ترین آنها نشان دادن حقایق و واقعیات در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که در افکار عمومی مردم ایران و افغانستان بتوانیم آن چیزی را که در حال رخ دادن در افغانستان را نشان دهیم و گامی در مقابل فضاسازی‌های منفی که در کشور افغانستان صورت می‌گیرد برداریم.

موسوی خاطرنشان کرد: افغانستان برخلاف تصور عموم کشور بسیار زیبا با مردمان مهربان و مهمان نواز است. اولویت دیگر سایت افغانستان رسیدگی به مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران است و به‌صورت جدی در حال پیگیری است.

مدیر سایت افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای ما ناراحت‌کننده است که دختران و پسران افغانستانی که در واقع فرزندان ما هستند نمی‌توانستند به مدرسه بروند که این موضوع با پیگیری رسانه‌های ایران به ثمر رسید. چراکه دشمن الان به‌دنبال تفرقه انداختن و تفرقه است و برخی افراد ناآگاه نیز ناخواسته وارد بازی آنها می‌شوند و ما اهتمام داریم که جلوی این روند ناصحیح را بگیریم.

وی همچنین تاکید کرد: ما به دنبال برطرف کردن مشکلات شهروندان افغانستانی مقیم ایران که به‌نوعی شهروندان ایرانی نیز محسوب می‌شوند هستیم، چراکه بسیاری از آنان متولد ایران هستند.

موسوی خاطر نشان کرد: این قول را به شما می‌دهیم که برای حل این مشکلات و نزدیکی بیشتر دو ملت در کنار شما خواهیم بود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin