سفیر ترکمنستان در ایران از برگزاری نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه خزر به میزبانی شهر «آوازه» ترکمنستان در تابستان سال جاری خبر داد.

به گزارش آوادیپلماتیک، احمد قربانف در گفتگو با خبرنگار گروه برون مرزی ایرنا، گفت: از مسئولان ایرانی در وزارتخانه های صنعت-معدن -تجارت و راه و شهرسازی و سازمان های مرتبط برای شرکت در این همایش دعوت کرده ایم.

وی در این گفتگو همچنین از تصمیم این سفارت برای برپایی برنامه روزهای فرهنگی این کشور در تهران در ماه آینده خبر داد.

قربانف روابط فرهنگی ایران و ترکمنستان را بسیار خوب توصیف کرد و با اشاره به برنامه های متعدد فرهنگی که هر ساله در این دو کشور برگزار می شود، از جزئیات برنامه روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران در ماه آینده گفت.

به گفته سفیر ترکمنستان، اجرای برنامه های موسیقی، نمایشگاه کتاب، نمایش فیلم و دیدار با اهالی فرهنگ از جمله برنامه های روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران است.

قربانف با ابراز تاسف از اینکه ترکمنستان امسال موفق به شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نشده است، اظهار امیدواری کرد که در سال آینده غرفه این کشور در ترکمنستان حضور فعالی داشته باشد.

سفیر ترکمنستان در ایران همچنین حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته را کمتر از یک میلیارد دلار عنوان کرد.

قربانف با اشاره به رکورد 5،5 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال های گذشته، تحریم های غیرقانونی و یکجانبه را عامل کاهش حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان مطرح کرد.

قربانف با تاکید بر این نکته که در حال حاضر ایران و ترکمنستان در زمینه سواپ گازی همکاری ندارند، ابراز امیدواری کرد که با توجه به تجارت گذشته دو کشور و بهبود شرایط اقتصادی این همکاری در آینده از سر گرفته شود.

لازم به ذکر است که احمد قربانف سفیر جمهوری ترکمنستان در تهران از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بازدید و با مدیرعامل ایرنا درباره راه های گسترش همکاری های رسانه ای میان دو کشور گفتگو و تبادل نظر کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin