معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سفیر بلغارستان بر نهایی کردن موافقتنامه 5 جانبه ترانزیتی خلیج‌فارس – دریای سیاه تاکید کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هریستو پولنداکف سفیر بلغارستان در ایران ضمن تبیین نتایج هجدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در تهران که اسفند سال 94 پس از یک دوره فترت 8 ساله برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این نشست سرفصل نوینی را در ارتقای روابط دو کشور گشوده است.

مرور آخرین وضعیت اجرایی کردن موضوعات مرتبط با تفاهمات به عمل آمده در نشست‌های پیشین (سومین نشست کمیته حمل و نقل و هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور) و تأکید بر نهایی کردن موافقت‌نامه 5 جانبه ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه و راه‌اندازی آن از موضوعاتی بود که به طور مبسوط برای طرف بلغاری تبیین شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: این کریدور یکی از سرشاخه‌های کریدور تراسیکا است و راه‌اندازی آن علاوه بر افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی، نقش مهمی بر توسعه مناسبات منطقه‌ای خواهد داشت.

امینی افزود: همچنین توضیحات لازم درباره سرمایه‌گذاری در کریدور حمل و نقلی شماره 10 یعنی مسیر بندر امام (ره) به سمت شمال غرب کشور ایران برای سفیر بلغارستان ارائه شد.

در ادامه نقش زنجیره تأمین و پارک‌های لجستیک و بنادر خشک برای طرف بلغاری تبیین و بر ضرورت پرکردن خلاء ناشی از عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در این حوزه‌ها از طریق جذب سرمایه‌گذری در سراسر کریدور ترانزیتی بین چهار کشور ایران، ارمنستان،گرجستان و بلغارستان تأکید شد.

در این دیدار هریستو پولنداکف سفیر بلغارستان، ضمن اعلام رضایت از برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در تهران گفت: مقرر است نخست وزیر بلغارستان در رأس هیأتی متشکل از بخش‌های خصوصی و دولتی این کشور در دوره زمانی 9 تا 16 خرداد به تهران سفر کند.

سفیر بلغارستان بر ضرورت ادامه مذاکرات راجع به موافقتنامه 5 جانبه ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه تأکید کرد و افزود: بعضی سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی فعال در حوزه‌های مختلف به ویژه تولید روغن موتور بلغارستان آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران را دارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin