مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا با پیام وزیر امور خارجه و سخنرانی سفیر آفریقای جنوبی و نماینده هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران برگزار شد.به گزارش آوا دیپلماتیک، در مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا که به ابتکار سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران منعقد شد تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه، سفیران و رییسان نمایندگی‌های خارجی و جمع کثیری از شهروندان تهرانی حضور داشتند.

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به این مراسم تاکید کرده است: درخشش آرمان ماندلا، فروغ راه پیروزمند او و همت نیک‌اندیشان جهان بارقه‌های امید را همواره به جان خسته همه آزادی خواهان زیر ستم، به ویژه فلسطینیان سرافراز که خود قربانی شکل دیگری از آپارتاید بوده و هستند، می‌تاباند، توان مقاومت و مبارزه با آن‌ها می‌بخشد و حاکم شدن محتوم بر سرنوشت خویش را به آن‌ها نوید می‌هد.

دکتر امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه نیز در سخنانی گفت: رهبران زیادی آمدند و رفتند و بعضی‌ها با رفتن‌شان، نام‌شان هم رفت، اما عده‌ای برای همیشه در تاریخ می‌مانند. ماندلا یکی از چهره‌های ماندگاری است که تاریخ بشری به نام وی افتخار می‌کنند.

او افزود: راز ماندگاری ماندلا را باید در عملکرد او جستجو کرد. ماندلا وقتی پیروز شد، درصدد انتقام بر نیامد و از همه کسانی که به او بد کرده بودند، با بزرگواری گذشت و در اداره کشور کثرت‌گرایی پیشه کرد و زمانی که در اوج قدرت بود داوطلبانه از قدرت خداحافظی کرد.

در ادامه گری‌لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران به قرائت پیام بان‌کی‌مون دبیر سازمان ملل متحد به قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل متحد پرداخت که در ضمن آن بان‌کی‌مون گفته بود: از تمامی مردم این سیاره می‌خواهیم تا همه با هم برای برقراری صلح همکاری کنند و این بهترین احترام به یکی از بزرگترین مردان تاریخ زمین است.

لوئیس در ادامه به بیان سخنانی از برداشت شخصی خود از شخصیت ماندلا و دو بار دیدار خصوصی با او پرداخت و گفت: آفریقای جنوبی وضعیت امروز خود را مدیون تدبیر ماندلاست. در سال 1913 در آفریقای جنوبی لایحه قانونی ارائه شد که مردم آن کشور را براساس رنگ پوست‌شان جدا بکنند.

وی افزود: تقریبا از آن زمان بود که مردم آفریقای جنوبی فهمیدند که باید برای  عدالت و مساوات در آن کشور مبارزه کنند. در سال 1948 آپارتاید به طور رسمی در آفریقای جنوبی به رسمیت شناخته شد و دوران تاریک در این کشور آغاز شد. در همان سال بیانیه جهانی حقوق بشر تدوین شد و ماندلا گفت: بیانیه جهانی حقوق بشر تبلوری از اهداف ما در زمینه صلح و عدالت است.

لوئیس در ادامه خاطرنشان کرد: سال‌ها گذشت و ماندلا به همراه مردم آفریقا سرانجام توانست در سال 1994 به هدف خود برسد. او 30 سال زندان شکنجه دوری از خانواده و تجربه رژیم ناعادلانه آپارتاید را تحمل کرد؛ اما پس از پیروزی دست دوستی به سوی همان کسانی دراز کرد که در حقش ظلم کرده بودند. ما امروز شاهد درگیری‌ها و جنگ‌های زیادی در دنیا هستیم که با الهام از رهبری مرد بزرگ می‌توان به این درگیری‌ها پایان داد.

نماینده سازمان ملل متحد در بخش پایانی سخنان خود به تشریح برخی از ویژگی‌های اخلاقی و مدیریتی برجسته ماندلا از جمله خضوع، صبر، اراده و شجاعت پرداخت.

در ادامه برنامه ویلیام مکس وایتد، سفیر آفریقای جنوبی در ایران ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم گفت: ماندلا در قلب مردم آفریقا و جهان جای دارد؛ چراکه برای رفع تبعیض در تمام اشکال خود در افریقای جنوبی و تمام دنیا کوشید و من امروز رهبری را می‌ستایم که به جای رهبری، با مردم خود زندگی‌ می‌کند و ظرفیت‌های ملت آفریقای جنوبی را برای دریافت مفاهیم بعدی توسعه داد.

وی تصریح کرد: تصمیم ستایش‌برانگیز ماندلا برای کناره‌گیری از قدرت در راستای حمایت از صلح بود؛ ماندلا کالبد دوستی در روابط بین‌الملل است و اعتقاد داشت هر ملتی مختار است آزاد باشد و سرنوشت خود را انتخاب کند. ماندلا در قلب روابط ایران و آفریقای جنوبی و فرد پیشرو در بهبود و راتقاء روابط بین دو کشور است. چراکه ما از زمینه مبارزه با ظلم و استبداد و دستیابی به حقوق خود و صلح و عدالت تجربه مشترکی داریم. ماندلا به کودکان و نوجوانان محبت خاصی داشت و آنها را سربازان صلح، توسعه و روشنفکری می‌دانست.

در ادامه وایتد به قرائت پیام رئیس بنیاد نلسون ماندلا پرداخت و در پایان این مراسم از نخسه فارسی کتاب ” گفته‌های نلسون ماندلا” رونمایی شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin