مراسم روز جمهوری هند شامگاه سه‌شنبه در هتل پارسیان اوین تهران با حضور عباس عراقچی، منوچهر متکی، غلامعلی حداد عادل و ساروئاب کومار، سفیر جدید هند در ایران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم سفیر هند در ایران ضمن خوش آمد گویی به دیپلمات های خارجی مقیم در ایران و هیات های اقتصادی ایرانی که در این مراسم شرکت کرده بودند بر اهمیت گسترس مناسبات اقتصادی ایران و هند پس از اجرای برجام تاکید کرد.

در این مراسم «عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه به عنوان سخنران اصلی این مراسم گفت: ما روز مهمی را پشت سر گذاشتیم و آن روزی بود که برجام اجرایی شد. روز اجرایی شدن برجام یک دوره جدید تاریخی برای روابط ایران با سایر کشورهای دیگر به خصوص هند به شمار می رود.

وی در ادامه گفت: من از طرف مردم و دولت ایران سالروز جمهوری هند را به سفیر و مردم هند تبریک می گویم و برای این کشور پیشرفت و شادکامی آرزو می کنم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه یادآور شد: وقتی شنیدم که سفیر هند از مولانا در این جشن سخن گفت خوشحال شدم.

عراقچی به روابط ایران و هند اشاره کرد و گفت: روابط ایران و هند روابطی تاریخی و دارای تمدن قوی و خیلی نزدیک به هم بوده است که امروز از این روابط بهره می بریم.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و هند همیشه دوستانه و محترمانه بوده است گفت: خیلی خوشحالیم که هندی ها با ما هستند و روابط نزدیک بین این دو کشور را شاهدیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه با بیان اینکه هندی ها از دوستان خوب ایران هستند گفت: آنها در موقع نیاز و سختی ها با ما بودند و دوستانی که در موقع نیاز و سختی با ما هستند دوستان واقعی اند.

وی یادآور شد: بارها گفته ایم دوستانی را که در شرایط سخت در کنار ما بودند فراموش نمی کنیم.

عراقچی با بیان اینکه توسعه بین ایران و هند منافع بی شماری را برای دو طرف دارد گفت: درصدد هستیم روابط دوجانبه را در حوزه های مختلف از جمله ترانزیت جاده ای گسترش دهیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان این که هند پیش از این در اقتصاد ایران به خصوص در بخش انرژی مشارکت داشته است گفت: ایران و هند در آینده ای نزدیک در زمینه ترانزیت جاده ای همکاری های خوبی خواهند داشت.

وی گفت: بندر چابهار سمبل همکاری بین دو کشور ایران و هند است و مطمئن هستم روابط دوجانبه بین ایران و هند در آینده بیش از پیش توسعه و ارتقاء پیدا خواهد کرد و دو کشور از این توسعه روابط سود خواهند برد.

سفیر هند در ادامه ضمن تایید بر اهمیت گسترش مناسبات ایران و هند گفت: این اطمینان را به شما می دهیم که روابط ما در زمینه های مختلف گسترش پیدا خواهد کرد.

در این مراسم حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به اقتضای علاقه من به فرهنگ و تمدن هند، چند سالی هست که در مراسم روز ملی هند سخنرانی می کنم و روز ملی هند را به مردم هند تبریک می گویم. در ابتدای کار لازم است یادی بکنم از سفیر پیشین هند که سخنرانی سال آخرشان را به فارسی انجام دادند امیدوارم سفیر جدید هم در ۲ یا ۳ سال بعد سخنرانی به فارسی انجام دهند.

 وی افزود: در تاریخ پیش از اسلام، اجداد مشترک ما از سرزمینهای شمال ایران به سمت ایران کوچ نمودند. عده ای در ایران ساکن شدند و عده ای به جنوب مهاجرت کردند و در هند ساکن شدند. در روزگار امپراطوران قدرتمند هخامنشی و ساسانی ایران و هند روابط دوستانه ای داشتند. کتاب کلیله و دمنه توسط ایرانی ها از هند آورده می شود و به دنیا ارایه می گردد.

حداد عادل گفت: در یک بازه زمانی هزار ساله بعد از اسلام هزاران دانشمند، مهندس، معمار، متخصص، و دیوانی به هند رفته اند. در دوره بعد از اسلام هند سرزمین رویاها و آرزوهای خردمندان و دانشمندان بوده است. اگر حمله نادر به هند را استثنا کنیم، همیشه رابطه میان دو کشور دوستانه و صمیمانه بوده و در واقع جنگ بین دو کشور استثنا بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: در بازه زمانی بعد از انقلاب هند دوست صمیمی و خوب ما بوده است. روابط خوب میان ما زمینه گسترش روابط در آینده را فراهم می کند. دوستی هند در دوره تحریم ها که ما زیر فشار بوده ایم به ما ثابت شده است. امیدوارم که روابط ما با هند در دوره پس از تحریم ها گسترش بیابد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin