نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران به وسیله جناب آقای محمد رجایی مقدم معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در فرهنگسرای ارسباران افتتاح شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در مراسم افتتاحیه، آقای مقدم توضیحاتی در مورد بعضی ازعکس ها و اسناد به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه به شرح زیر ارائه داد:

عکس از مراسم امضاء منشور ملل متحد در تاریخ 26 ژوئیه 1945 توسط آقای مصطفی عدل رئیس نمایندگی و سفیر ایران، که هیئت نمایندگی ایران را همراهی کرد.

یکی از چهره های کلیدی که پشت سر آقای عدل ایستاده است، سفیر نصرالله انتظام است که بعدها به مدت 10 سال ریاست هئیت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد را بعهده داشت و سپس به عنوان رییس اجلاس پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در1950 انتخاب شد.

ایران یکی از نخستین کشورهای عضو سازمان ملل متحد بود که از این سازمان خواست تا مرکز اطلاعات را در تهران در 1950 راه اندازی کند.

ایران در سال های 1955-1956 به عنوان عضوغیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خدمت کرد. سفیر وقت ایران جناب آقای انتظام هیئت ایرانی را اداره نمود.

نخستین کنفرانس بین المللی حقوق بشر سازمان ملل در تهران در سال 1968 برگزار شد که با دعوت ایران همراه بود و توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن تایید با تصویت قطعنامه ای مورد حمایت این سازمان قرار گرفت و اعلامیه تاریخی تهران در آنجا تصویب شد . در سال 2018 ، جهان هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل و جهان شمولی آن را جشن گرفت .

لازم به ذکر است که ایران همچنان نقش اصلی خود را با ابتکارات جهانی خود در زمینه ارتقاء صلح، دوستی و گفت و گو ایفا می کند. یکی از آن ابتکارات گفتگوی تمدن ها توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشتیبانی و سال 2001 به عنوان سال گفتگو تمدن ها اعلام شد.

یکی دیگر از ابتکارات تازه از جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، با عنوان “جهان علیه خشونت و افراط گرایی” به وضوح توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشتیبانی شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را که در سال 2013 حمایت نموده بود را در سال های 2015 و 2017 بار دیگر اتخاذ کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin