به منظور ابراز همبستگی با مردم کشمیر، مراسم روز همبستگی کشمیر با حضور سفیر اسلام آباد در تهران، در محل سفارت پاکستان برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم پیامهای ارسالی توسط رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان برای حاضرین قرائت شد که در این جمع، دانشمندان، دانشگاهیان، روشنفکران و اصحاب رسانه ایرانی در کنار اعضای جامعه پاکستانی و دانشجویان پاکستانی و ایرانی از دپارتمان زبان اردو دانشگاه تهران حضور داشتند.

جناب سفیر، آقای آصف دورانی در سخنرانی خود، به مردم دلیر کشمیر ادای احترام کرد؛ مردمی که جان خود را در راه دستیابی به حق تعیین سرنوشتشان فدا کرده اند.

 وی گفت: کشمیر و فلسطین، دو مسئله قدیمی و ریشه دار در دستور کار سازمان ملل هستند و قطعنامه های این سازمان درباره مسئله کشمیر به وضوح، نشانگر آن است که مردم این منطقه تصمیم گیری برای سرنوشت خود را تکلیفی بر شانه های سازمان ملل می دانند.

سفیر پاکستان خاطرنشان کرد: رهبران و دولتهای هندی به جامعه بین المللی تعهد دادند که حق تعیین سرنوشت را در شرایطی با نظارت سازمان ملل به این مردم خواهند داد. با این حال، علیرغم بیش از هفت دهه لغزش و خطا و پا پس کشیدن از عمل به مفاد قطعنامه های سازمان ملل از سوی هند، این کشور همچنان حق قانونی مردم کشمیر را از آنان دریغ می کند.

سفیر پاکستان در ایران جنایات نیروهای هند در کشمیر، را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: بیش از صدها هزار شهید و شکنجه و تجاوز به هزاران نفر بهایی است که این مردم برای رساندن صدای خود علیه اشغال غیرقانونی این منطقه توسط هند به گوش جهانیان، می پردازند. در چند وقت اخیر، نیروهای هندی تاکتیک های جدیدی را پیش گرفتند و طی آن، عامدانه هزاران شهروند بیگناه را با گلوله های پلاستیکی کور کردند و هزاران نفر را نیمه بیوه باقی گذاشتند، بدین معنا که هیچ خبری از شوهرانشان در دست نیست.

سفیر پاکستان بار دیگر بر تعهد پاکستان به دستیابی به راه حلی عادلانه و صلح آمیز در درگیری کشمیر تاکید کرد و حمایت بی دریغ اخلاقی، سیاسی و دیپلماتیک کشورش از اعتقاد مردم این منطقه را ابراز کرد.

 وی ابراز امیدواری کرد که حق تصمیم گیری این مردم در چارچوب تحقق بی طرفانه مفاد قطعنامه های سازمان ملل حفظ شود.

در این مراسم دکتر رضا مصطفوی و دکتر قاسم صافی و یکی از دانشجویان مقطع تکمیلی دپارتمان زبان اردو دانشگاه تهران، در سخنرانی های خود، به رنج مردم کشمیر پرداختند و همبستگی خود را با آنان ابراز کردند.

در بخشی از مراسم، مستندی از روز همبستگی کشمیر نمایش داده شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin