روز ملی سریلانکا با حضور دیپلمات های این کشور و مقامات وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در سفارت این کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در ابتدای این مراسم پس از افراشته شدن پرچم سریلانکا، “ماهش پرماتیلاکا” کاردار سفارت سریلانکا در ایران پس از ادای احترام و خوش آمد گویی به مهمانان گفت: روزگاری سریلانکا به ترتیب تحت استعمار پرتغال، هلند و بریتانیا قرار داشت اما ما امروز داریم هفتاد و دومین سالگرد استقلال خود را از بریتانیا که در تاریخ 4 فوریه 1948 به دست آمد گرامی می داریم. سریلانکا در سالن 1972 تبدیل به جمهوری شد و با کسب استقلال کامل پیوندهای خود با قانون اساسی بریتانیا بزرگ را قطع کرد.

وی افزود: آزادی ای که امروز از وجود آن لذت می بریم مرهون تلاش چند دهه ای نیاکان ما در به دست آوردن آن است. بنابراین ما صمیمانه ترین سپاسگزاری خود را به آنها تقدیم می کنیم.

کاردار سفارت سریلانکا در ادامه خاطرنشان کرد: ما توانستیم در سال 2009 پس از سی سال گروه تروریستی و وحشی ببرهای تامیل (LTTE) را در جنگ داخلی شکست دهیم. در این خصوص نیز به قهرمانان جنگی خود و خانواده های آنان که برای آزادی سرزمین مادری­شان ایثار کردند ادای احترام می کنیم. می خواهم در این مناسبت به صورت ویژه از جمهوری اسلامی ایران به خاطر مساعدت های تکنولوژیکی اش به نیروهای مسلح سریلانکا و سایر مساعدت هایش در طول جنگ داخلی سریلانکا، تشکر و قدردانی کنم.

وی با اشاره به روابط این کشور با ایران گفت: چای سیلان مشهورترین محصول سریلانکا است. ایران به عنوان یکی از چای دوست ترین ملت ها از بزرگترین خریداران چای سیلان در سطح جهان است. در سال 2019حجم مبادله چای با ایران 22.263 تن ثبت شده است.

کاردار سفارت سریلانکا در ایران به دستاوردهای اخیر در روابط بین دو کشور اشاره کرد و افزود: سریلانکا و ایران همواره از سال 1962 که روابط دیپلماتیک خود را پایه ریزی کردند از ارتباط نزدیکی برخوردار بوده اند. امسال پنجاه و هشتمین سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور است. بازدید دولتی و به دنبال آن امضا تواقنامه های همکاری در زمینه های بهداشت، علوم پزشکی، تجهیزات پزشکی و دارویی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، سینما و تلویزیون، فرهنگ و همکاری های علمی و فنی افق های جدیدی را پیش روی دو کشور قرار داده است.

وی در ادامه یادآور شد: در سال 2019 در مجموع 3249 گردشگر ایرانی از سریلانکا بازدید داشتند. سبقه تاریخی و فرهنگی بین دو کشور می تواند به رونق گردشگری کمک کند. سفارت سریلانکا در تهران 215 ویزا را برای ایرانی ها به جهت بازدید از سریلانکا صادر کرد و به همین منظور این سفارت سال گذشته طرحی توریستی را با نام “حتما از سریلانکا دیدن کنید” با مشارکت آژانس های گردشگری مشهور ایرانی برنامه ریزی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: می خواهم از این فرصت استفاده کنم و از شرکت فراب برای اجرای موفقیت آمیز پروژه “اوما اویا” تشکر کنم. تشکر ویژه خود را به دکتر علی نورزاد ریاست دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی برای طراحی تونل با رویکرد مقرون به صرفه بودن تقدیم می کنم. از حضور ارزشمند شما در اینجا تشکر می کنم.

در ادامه آقای سید رسول موسوی مدیر کل غرب آسیای وزارت امور خارجه پس از تبریک به دولت و مردم سریلانکا به واسطه هفتاد و دومین سالگرد استقلال این کشور و آرزوی موفقیت برای مردم دو کشور گفت: می خواهم به نکاتی در ارتباط با روابط عمیق دو کشور اشاره کنم:

  1. روابط دو کشور به دلیل رفت و آمد تجار و بازرگانان ایرانی در منطقه اقیانوس هند از دیرباز شکل گرفته است و همواره حاکمان و دولت های دو کشور مناسبات حسنه ای داشته اند. نشانه های پیوند ناگسستنی فرهنگی و تمدنی دو کشور را می توان در کتیبه های کشف شده در مناطق مختلف سریلانکا و نیز وجود چند صد واژه فارسی در زبان سریلانکایی مشاهده کرد.
  2. روابط ریشه دار دو کشور باعث شده است که در فراز و نشیب های مختلف در طول سالیان دیرین همواره در کنار هم باشیم. حمایت ایران از سریلانکا برای پایان دادن به جنگ سی ساله داخلی یکی از این موارد است.
  3. موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و همچنین موقعیت ویژه سریلانکا در اقیانوس هند و منطقه شبه قاره هند زمینه و بسترهای افزایش همکاری در حوزه های مختلف تجاری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، گردشگری و مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته را فراهم کرده است. سفر رئیس جمهور وقت سریلانکا در ماه می سال 2018 میلادی به تهران و مذاکرات سازنده با آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بیانگر اراده سیاسی مقامات بلند پایه دو کشور در جهت تحکیم روابط است.
  4. جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه روابط دوستانه طی یک دهه گذشته با اجرای دو طرح بزرگ برق رسانی به هزار روستا و پروژه رو به اتمام و چند منظوره برق آبی “اوما اویا” که شاهکار مهندسی و بزرگترین پروژه عمرانی در سریلانکا به شمار می رود، گام های بزرگی در جهت تحکیم روابط برداشته است. تلاش های فوق در حالی صورت گرفته است که ایران تحت شدید ترین تحریم های ظالمانه قرار داشته است. این خود گواه عزم ایران برای پیشبرد روابط حتی در سخت ترین شرایط است.
  5. گرچه حجم روابط بین دو کشور در حال حاضر نسبت به سال های گذشته که تا بیش از یک میلیارد دلار رسیده بود، کاهش یافته است اما با عزم و اراده جدی مسئولین دو کشور و دنبال کردن مسیرهای نو برای غلبه بر تحریم های ظالمانه، بار دیگر می توان فصل جدیدی از روابط را در تاریخ دو کشور ثبت کرد و نشان داد که فراز و نشیب های موجود بار دیگر منجر به استحکام روابط خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خاتمه امیدوارم روابط حسنه دو کشور در سایه اراده سیاسی مقامات عالیه و تلاش نهادهای مختلف دو کشور در راستای پیشرفت و تعمیق روابط و سعادت و رفاه ملت ایران و سریلانکا گسترش یابد.

در ادامه این مراسم پیام رئیس جمهور و نخست وزیر سریلانکا توسط دیپلمات های سفارت قرائت شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin