کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز با حضور تعدادی از مقامات بلندپایه ایرانی در استان آذربایجان شرقی، مراسم روز ملی این کشور را برگزار نمود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم سعید شبستری خیابانی، معاون سیاسی- امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، اسماعیل بابایی راغب ریاست نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال غرب، سركنسول و سایر اعضای سركنسولگری تركیه در تبریز، دكتر پورمحمدی ریاست دانشگاه تبریز، نمایندگان نهادهای اجتماعی و اتباع آذربایجانی ساكن تبریز مشاركت نمودند.

در این مراسم علی النقی حسین اف، سركنسول جمهوری آذربایجان در تبریز طی سخنانی به تشریح تاسیس جمهوری خلق آذربایجان به تاریخ 28 می 1918 اشاره کرد و بر تاریخ مبارزات ملت آذربایجان در مسیر آزادی و استقلال تاکید نمود.

وی خاطرنشان کرد: ملت آذربایجان كه قرن‌ها در آرزوی آزادی و استقلال زیسته بودند در اوایل سده پیشین به آرزوی خویش نائل آمدند. ملت آذربایجان به تاریخ 28 می 1918 بنیان‌های اولین دموكراسی شرق را پی ریزی كرده است.

علی النقی حسین اف در ادامه افزود: تدابیر ماخوذه در زمان تاسیس اولین جمهوری از اهمیتی وافر در ایجاد پایه‌های دولتمداری مستقل و تعیین مسیر توسعه آتی برخوردار بوده است. استقرار حقوق و آزادی‌های دموكراتیك، برخورداری تمامی شهروندان از حقوق برابر فارغ از قومیت و زبان و اعطای حق رای به زنان برای اولین بار در ماهیت دولت جمهوری خلق آذربایجان به نحو آشكار به نمایش گذاشته شد.

وی خاطرنشان كرد: در سال 1991 و در زمان نیل به استقلال، جمهوری آذربایجان معاصر صداقت خویش به دولتمداری مرسوم قدیمی خود را اثبات نمود. به عنوان وارث سیاسی و معنوی جمهوری خلق، پرچم سه رنگ نشان دولتی و سرود ملی آن را به رسمیت شناخت. آذربایجان با احیاء استقلال دولتی خود بر بی عدالتی تاریخی موجود پایان داد. علیرغم این امر، هرج و مرج سیاسی به میراث مانده از آخرین سالهای حكومت شوروی، ثروت دولتمداری ملتمان را با خطر مواجه می نمود. البته رهبر ملی حیدر علی اف كه به سال 1993 سكان حاكمیت سیاسی را در دست گرفت توانست تا با دوراندیشی سیاسی ملت را گرد نور دولتمداری تجمیع نماید.

علی النقی حسین اف در ادامه افزود: رهبر ملی حیدر علی اف همواره توجه ویژه ای به بسط مناسبات با ایران داشته است. امروزه سیاست مذكور توسط رئیس جمهور الهام علی اف به صورتی موفق در حال تداوم می باشد. در حال حاضر كشور از مناسبات چندجانبه‌ای با ایران برخوردار است. مناسبات فی مابین ایران و آذربایجان به موازات تاریخ و فرهنگ مشترك بر روابط برادرانه دو ملت و دوستی دیرینه تكیه دارد. جمهوری آذربایجان از نخستین سالهای كسب استقلال شاهد حمایت دوست و برادر خود ایران بوده است. در چهار  سال اخیر روسای جمهوری دو كشور هشت بار ملاقات نموده اند. گردش تجاری بین دو كشور بیش از 70 درصد رشد داشته است.

سركنسول جمهوری آذربایجان در ادامه یادآور شد: بیست درصد از اراضی جمهوری آذربایجان توسط ارامنه اشغال گردیده و در نتیجه این امر بیش از یک میلیون آذربایجانی در وضعیت رانده شده و بی خانمان بسر می برند.

وی تاكید کرد: چهارمین دوره بازی های همبستگی اسلامی چند روز پیش در باكو برگزار گردیده است. این بازی ها و نیز نامگذاری سال 2017 در آذربایجان تحت عنوان “سال همبستگی اسلامی” نمونه بارزی از اعلام حمایت دولت و ملت آذربایجان از جهان اسلام می باشد.

در ادامه این مراسم سعید شبستری خیابانی معاون سیاسی- امنیتی استاندار استان آذربایجان شرقی طی سخنانی ضمن تاکید بر اهمیت روابط دو جانبه ایران و آذربایجان اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی در توسعه روابط فی‌مابین آذربایجان و ایران در چهار سال اخیر از نقشی بارز برخوردار بوده است و در همین راستا روابط خوبی بین مقامات و كارفرمایان در زمان سفرهای متقابل ایجاد گردیده است.

در ادامه این مراسم فیلمی در ارتباط با چهارمین دوره بازی های همبستگی اسلامی در تبریز به نمایش گذاشته شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin