سفیر الجزایر در تهران با اشاره به همکاری‌های ایران و این کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اعلام کرد: تا قبل از پایان سال جاری هفته فرهنگی الجزایر در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مراسم روز ملی الجزایر در محل اقامتگاه سفیر این کشور در تهران با حضور تعدادی از مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه ایران و سفرای سایر کشورها برگزار شد.

متن سخنرانی عبدالمنعم الحریز، سفیر الجزایر در شصت و دومین سالروز پیروزی انقلاب آزادی‌بخش الجزایر:

جناب آقاى مرتضى سرمدی، قائم مقام محترم وزیر امور خارجه؛

جناب آقای زمانی نیا، معاون محترم وزیر نفت؛

جناب آقای دکتر محمد رضا فیاض، معاون محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

عالیجنابان سفرای محترم؛

نمایندگان محترم سازمان های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛

نمایندگان محترم شرکت های ایرانی؛

خانم های گرامی؛

آقایان محترم؛

حضور شما سروران در اقامتگاه سفیر الجزایر خیر مقدم عرض نموده و از اینکه ما را در جشن شصت و دومین سالروز پیروزی انقلاب آزادیبخش الجزایر همراهی می کنید، کمال تشکر و قدردانی را از شما دارم.

به همین مناسبت جا دارد از کاروان شهدایی که مردم الجزایر برای میهن خویش تقدیم کردند یادی بکنیم تا حاکمیت و استقلال خویش که به مدت 132 سال از آنها سلب شده را بازستانند.

امروز جشن نکوداشت انقلابی را گرامی می داریم که منشأ و الهام بخش همه آزادگان جهان بود و همه ملت های مستضعف از آن به عنوان الگویی برای مبارزه و رهایی از یوغ استعمار و نژاد پرستی بهره می گیرند.

نخستین بیانیه انقلاب شکوهمند الجزایر که به بیانیه اول نوامبر شناخته می شود، دورنمای اصلی دولت معاصر الجزایر را ترسیم کرد.

در عرصه ی داخلی پایه گذاری دولت الجزایر مبتنی بر اصل مردم سالاری و ارزش های اجتماعی به عنوان یک هدف اساسی مد نظر قرار گرفت.

به منظور تحقق این هدف، الجزایر مستقل تلاش کرد از یک سو تمرین مردم سالاری را نهادینه سازد. چنانچه اصلاحیه اخیر قانون اساسی در ماه فوریه 2016 در همین راستا صورت گرفت. از سوی دیگر سعی کرد تا ساز و کارهای لازم جهت تامین زندگی شرافتمندانه برای شهروندان خویش فراهم سازد و شرایط وخیم بجا مانده از استعمار را التیام بخشد. این تلاش ها در قالب هزینه های کلان عمومی در بخش مسکن، آموزش، بهداشت و حمایت از کالاهای اساسی می توان مشاهده کرد.

در عرصه خارجی نیز بیانیه ی اول نوامبر خط مشی کلی فعالیت های دیپلماتیک الجزایر را ترسیم کرد که دربرگیرنده ی مجموعه ای از اصول می باشد.

از مهمترین آنها می توان به احترام به حاکمیت دولت ها، عدم دخالت در امور داخلی آنها، یافتن راه حل های مسالمت آمیز به منظور حل و فصل مناقشات و حمایت از حقوق ملت ها در تعیین سرنوشت خویش اشاره کرد. این اصول تا به امروز مهمترین چشم انداز تعامل الجزایر با محیط پیرامون خود به شمار می رود که آثار آن را می توان در موضع گیریهای الجزایر در قبال شرایط حاکم در کشورهای عربی و کشورهای ساحل آفریقا مشاهده کرد.

خانم ها و آقایان؛

با توجه به اصول یاد شده و در یک فضای سرشار از احترام و اعتماد متقابل و با در نظر گرفتن توازن منافع، الجزایر اقدام به پایه گذاری مناسبات همکاری های برادرانه با ایران در زمینه های مختلف نمود.

در عرصه ی سیاسی، مسئولان عالیرتبه دو کشور همواره و به صورت دوره ای در زمینه مناسبات دو جانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو طرف در حال رایزنی هستند.

این رایزنی ها گاهی در چارچوب ساز و کارهای رایزنی میان وزارت خانه های امور خارجه ی دو کشور یا در جریان سفرهای دو جانبه ی هیأت های دو کشور در حاشیه برگزاری نشست ها و کنفرانس های منطقه ای و بین المللی صورت می گیرد و این درحالیست که الجزایر و ایران در خصوص خیلی از مسایل، دیدگاه های مشترکی دارند.

در عرصه اقتصادی نیز دومین نشست کمسیون عالی مشترک که در ماه دسامبر 2015 در الجزایر برگزار شد باعث افزایش روند همکاری های دو جانبه شد، به طوریکه طی ماه های گذشته شاهد رفت و آمد هیأت ها در سطح وزارت خانه ها و کارشناسان دو کشور بودیم که به تقویت ساختار حقوقی همکاری های فیمابین مشتمل بر 70 توافق نامه و یادداشت تفاهم در بخش های مختلف منجر شد.

آخرین سفری که طی پنج روز گذشته صورت گرفت مربوط به سفر جناب دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به الجزایر بود که در جریان آن یک توافق نامه همکاری و دو یادداشت تفاهم در زمینه ی تولید واکسن و دارو به امضاء رسید.

افزون بر این؛ شاهد افزایش قابل توجه سفرها و تماس ها میان بازرگانان و فعالان بخش اقتصادی و اراده ی مصمم آنها برای اجرای پروژه های مشترک در زمینه های انرژی، صنایع پتروشیمی، معادن، ماشین سازی، گردشگری و بخش مسکن بودیم.

در زمینه ی فرهنگی نیز دو طرف به طور مرتب فعالیت های فرهنگی را سازماندهی می کنند که آخرین آنها مربوط به حضور ایران به عنوان میهمان افتخاری در فعالیت های «قسنطینه پایتخت فرهنگی جهان عرب» در ماه اکتبر 2015 بود. همچنین قرار است تا پایان سال جاری، تهران پذیرای هفته ی فرهنگی الجزایر باشد.

پتانسیل ها و امکانات سرشار دو کشور فرصت های فراوانی را فراهم می کند که با توجه به چالش های مشترک پیش رو و همچنین وجود اراده سیاسی جهت ارتقای سطح همکاری های دو جانبه؛ بدون تردید زمینه ی یک همکاری همه جانبه و ایده آل برای تحقق منافع دو ملت برادر فراهم می سازد.

پیش از پایان، اجازه می خواهم از شرکت های ایرانی زیر که در این جشن حضور یافتند و حامی امروز ما بودند نیز تشکر کنیم:

کنسرسیوم کایون، صابر، دیباس / گروه مپنا / نسترن الکتریک / سایپا / شیرین عسل/ نیک کالا / آرمینو

به همین مقدار بسنده می کنم؛ از توجه شما سپاسگزارم؛ و السلام علیکم و رحمه الله

گفتنی است ریاست کمیسیون مشترک ایران و الجزایر بر عهده آخوندی، وزیر راه و شهرسازی است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin