“لیو جن تانگ” سفیر جمهوری خلق چین در تهران با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار و با وی به بحث و گفتگو پرداخت.در این دیدار بروجردی مناسبات نزدیک ایران و چین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مرهون سیاست اتخاذ شده از سوی رهبران دو کشور مبنی بر گسترش روز افزون همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف دانست و بر استمرار این روند تاکید کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه با اشاره به دیدار سازنده‌ روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس اخیر شانگ‌های در بیشکک پایتخت قرقیزستان تصریح کرد: این دیدارها نشان می‌دهد که مسئولان عالی‌رتبه دو کشور در گسترش و توسعه روابط فیمابین جدی و مصمم هستند.

بروجردی در ادامه با اشاره به همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی دو کشور ضمن تاکید بر ضرورت گسترش و توسعه هر چه بیشتر مناسبات فیمابین در این عرصه از استقبال و حمایت کامل مجلس شورای اسلامی نسبت به سرمایه‌گذاری جمهوری خلق چین در پروژه‌های صنعتی ایران بویژه نفت گاز خبر داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توافقات مثبت اخیر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای اظهار امیدواری کرد که با انتقال پرونده هسته‌ای از شورای امنیت سازمان ملل به شورای حکام آژانس مسایل موجود در چارچوب آژانس حل و فصل گردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با خاطرنشان ساختن پیوند تنگاتنگ وضعیت اقتصادی و امنیتی جهان با منطقه حساس خلیج فارس، تلاش برای استقرار آرامش و مصون ماندن منطقه از هر نوع تنش را ضروری و با اهمیت توصیف کرد.

در ادامه این دیدار “لیو جن تانگ” سفیر جمهوری خلق چین در تهران نیز با اشاره به تمدن و فرهنگ غنی و کهن دو کشور مناسبات ایران و چین را هزاران ساله خواند و مواضع نزدیک سیاسی بین المللی و حجم بالای مناسبات اقتصادی فیمابین را نشانه علاقمندی دو کشور به گسترش و توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها ارزیابی کرد.

سفیر چین در ادامه با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای کشور متبوعش در ایران از جمله آزادراه تهران – شمال، پروژه یادآوران و نیر آلومینیوم سازی در جنوب کشور تصریح کرد: حجم همکاری‌های دو کشور در سال‌های اخیر به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و کشورش نسبت به ادامه این روند مصمم است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin