نشست بررسی همکاری های اقتصادی استان کرمان و بنگلادش با حضور سفیر این کشور در ایران و اعضای اتاق بازرگانی استان در شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، گوسال اعظم سارکر در این نشست خاطرنشان کرد: با توجه به وابستگی های فرهنگی و پیشینه تاریخی، تشابه فرهنگی، زندگی و دینی دو کشور ایران و بنگلادش ما را مجاب می‌کند ارتباطات بیشتر و گسترده تری داشته باشیم و طبعا این گسترش روابط بر عهده دوستان و بازرگانانی از جمله شماست.

وی افزود: ارتباطات تاریخی خیلی گسترده ای در طول تاریخ بین دو کشور وجود داشته و باید این موضوع در زمان کنونی نیز ادامه یابد و هرچه افراد و بازرگانان با هم ارتباط بیشتری داشته باشند، امکان گسترش روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور بیشتر است.

سارکر تصریح کرد: پتانسیل های زیادی در دو کشور وجود دارد اما متاسفانه میزان تجارت بین دو کشور ایران و بنگلادش خیلی زیاد نیست.

سفیر بنگلادش در ایران بیان کرد: یکی از مواردی که در این بحث خیلی غایب بوده، سرمایه گذاری در هر دو طرف است که نباید از این موضوع غافل شد و این حلقه مفقوده در تجارت بین دو کشور است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر میزان تجارت بین دو کشور حدود ۱۰۰ میلیون دلار و صادرات ایران به بنگلادش چهار برابر صادرات کالاهای ما به ایران است.

سارکر گفت: عمده اقلام صادراتی بنگلادش به ایران نخ، دانه های روغنی و … است و اقلامی از جمله میوه، میوه خشک، پسته، قیر و … از ایران به کشور ما وارد شده است.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم این است که اتاق های بازرگانی مراقبت و بررسی کنند که چه مشکلاتی در زمینه توسعه تجارت بین دو کشور وجود دارد و باید این موارد آنالیز شود و برای رفع آنها اقدام کنیم.

سفیر بنگلادش در ایران تصریح کرد: مسئله دیگر که در میزان تجارت اهمیت دارد، تبادلات مالی است و می دانیم نقل و انتقال پول با مشکلات زیادی مواجه است و باید راه هایی از جمله تهاتر و … بررسی شود تا بتوانیم گردش پول و نقل و انتقال را تسریع کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط بین بازرگانان خیلی مهم است و در این ارتباط می توانند راه های خلاقانه ای برای حل مشکلات پیدا کنند، افزود: بعد از اینکه وضعیت کرونا نرمال شود، می شود آیتم های زیادی برای تجارت بین دو کشور آماده کرد و بنگلادش دومین تولیدکننده بزرگ پوشاک در دنیاست و جدا از این مورد می شود موارد دیگری را به سبد تجاری بین دو کشور اضافه کرد.

سارکر تصریح کرد: بعضی از بخش ها در بنگلادش به سرعت گسترش یافته و قوی شده که می توان به غذاهای دریایی و منجمد، سرامیک و چینی، چرم و صنعت جدید IT اشاره کرد و بنگلادش در IT رو به رشد و قوی عمل کرده و هدفگذاری شده تا سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد دلار در این بخش برسیم.

وی بیان کرد: تولید انواع دارو از دیگر ظرفیت های بنگلادش است و ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور را تامین و به ۱۰۰ کشور صادرات دارد و در ساخت کشتی کوچک و متوسط با فناوری روز و قیمت مناسب کار می کنیم و به کشورهای مختلفی صادرات داشته ایم.

سفیر بنگلادش در ایران با اشاره به صادرات چای، تنباکو، محصولات نخ کنف و کامپوزیت گفت: کشاورزی پایه کشور بنگلادش است و در زمینه فرآوری مواد غذایی کار می کنیم زیرا خواستار سبد متنوعی از محصولات هستیم و این موضوع با سرمایه گذاری محقق می شود و از بازرگانان برای سرمایه گذاری در کشورمان در فرصت های موجود دعوت می کنم.

وی افزود: به جز موارد ممنوعه از جمله سلاح، مواد مخدر و انتشار پول در بنگلادش، در دیگر موارد محدودیتی وجود ندارد و برای واردات مواد اولیه گمرک و مالیات تعلق نمی گیرد و ۱۶۵ میلیون نفر جمعیت، بازار بزرگی است و قدرت خرید خوبی دارد.

سارکر با اشاره به اینکه در بنگلادش مناطق ویژه اقتصادی داریم و بازرگانان می توانند سود خود را ۱۰۰ درصد برگردانند، اظهار کرد: در بخش های مختلف از جمله ساخت و ساز، مباحث حوزه سلامت، استارتاپ ها و … می توان همکاری گسترده ای داشت و بنگلادش تصمیم دارد در سال های آینده ۲۸ پارک علم و فناوری ایجاد کند که فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و کار مشارکتی در این کشور است.

وی بیان کرد: سرمایه گذاران بنگلادشی در خارج از کشور نیز حضور دارند و سرمایه گذاری می کنند و آمادگی برای حضور در ایران وجود دارد و می توانند با ایرانیان وارد شراکت شده و تماس بین بازرگانان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا می توانند ظرفیت های یکدیرگر را برای کار و شراکت بسنجند و در سفارت بنگلادش با تمام توان آمادگی همکاری داریم.

سفیر بنگلادش در ایران گفت: ۹۵ درصد تجارت و سرمایه گذاری در بنگلادش توسط بخش خصوصی انجام می شود و بخش خصوصی قوی داریم و دولت به طور کامل از این موضوع حمایت می کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان سیدمهدی طبیب زاده در این نشست خاطرنشان کرد: با توجه به زمینه همکاری هایی که می تواند صورت بگیرد، بازدیدهایی با حضور سفیر بنگلادش در کرمان برنامه ریزی شده است.

وی افزود: امکان تامین چند مورد از اقلام وارداتی کشور بنگلادش از ایران در استان کرمان وجود دارد اما زمینه های همکاری به همین مقدار محدود نمی شود و با توجه به اراده ای که در دو کشور وجود دارد امیدواریم سطح تجارت از این مقدار خیلی کم به رقم قابل توجهی برسد.

طبیب زاه تصریح کرد: استان کرمان هیچ وقت بیش از یک میلیون دلار صادرات به بنگلادش نداشته اما با توجه به پتانسیل هایی که وجود دارد می توان به رقم های خیلی بیش از این رسید و متقابلا واردات از این کشور داشته باشیم زیرا تجارت دو سویه است.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه روند رو به رشد بنگلادش را می ستائیم و با توجه به مشترکاتی که داریم امیدواریم از تجربه های موفق دو کشور در امر توسعه استفاده کنیم اظهار کرد: استان کرمان ظرفیت های فراوانی در تولید و خدمات و به ویژه خدمات فنی مهندسی و حتی تولید تکنولوژی دارد و زمینه های همکاری بسیار است و امیدواریم آغاز حرکت جدی برای توسعه روابط باشد.

طبیب زاده خطاب به سفیر بنگلادش گفت: کرمانی ها به میهمان نوازی معروف هستند و امیدواریم این تجربه خوب را در استان کرمان داشته باشید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin