یازده تبعه سومالی به همراه محمد حسین ابوکر، سفیر سومالی در غرب آفریقا و فرستاده ویژه سومالی در ایران، پس از سپری کردن شش ماه در ‌ایران به سومالی بازگشتند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، بازگشت آنان به کمک سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) و هماهنگی با وزارت امور خارجه و دفتر نماینده ویژهٔ حقوق مهاجرین و کودکان در سومالی انجام گردید.

پاندمی‌کووید-۱۹ دولت‌ها را مجبور به انجام اقداماتی برای محدود کردن شیوع این ویروس و مهار آن کرده‌ است. این اقدامات ویژه از جمله محدودیت‌های مسافرتی و جابجایی، بر تمامی ‌مردم دنیا تاثیر گذار می‌باشد. اما برخی از این اقدامات شرایط مهاجران و آسیب پذیری آنان را به طور خاص دشوارتر کرده و باعث سرگردانی تعداد فراوانی از مهاجران شده‌ است. از دست دادن شغل و درآمد، کمبود اشتغال، از دست دادن مجوز اقامت، و کمبود منابع برای بازگشت به وطن بر رفت و آمد افراد تاثیر گذاشته ‌است.

این اتفاق از لحاظ تاریخی بی سابقه می‌باشد. مهاجران به دلایل متفاوت و فراتر از محدودیت‌های مسافرتی و کاهش پروازهای بین المللی سرگردان شده‌اند.

مهاجران با مشکلاتی مانند اخراج شدن از کشور میزبان به دلیل انقضاء روادید و مجوز خروج مواجه می‌باشند. این موضوع محدودیت دسترسی به خدمات درمانی و اجتماعی و بیگانه هراسی را افزایش می‌دهد و همچنین باعث بالا رفتن خطر بازداشت شدن در بازداشتگاه‌های پرازدحام و بی خانمانی می‌شود.

یازده مهاجر سومالیایی و سفیر برای ماه‌ها در حالی که با اشتیاق برای پیوستن به عزیزان خود در سومالی انتظار می‌کشیدند، در هتلی در تهران قرنطینه بودند.

دو نفر از مهاجران که دانشجوی دانشگاه تهران می‌باشند به دلیل اعمال محدودیت‌ها راهی برای شرکت در کلاس‌ها و یا بازگشت به وطن نداشتند. این محدودیت‌ها در جهت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور اعمال شده‌اند.

با تلاش و کمک IOM و وزارت امور خارجه سومالی و پلیس مهاجرت ایران مهاجران موفق به ترک جمهوری اسلامی‌ایران شده و سرانجام به فرودگاه بین المللی «آدن آده» در موگادیشو رسیدند.

محمد صفری، سرپرست و مسئول توسعه طرح و برنامه دفتر IOM جمهوری اسلامی ‌ایران از موانع مهاجران برای بازگشت سخن می‌گوید: ما برای هماهنگی پرواز بازگشت از تهران به دفعات تلاش کردیم اما تمامی‌پروازها به دلیل شرایط بوجود آمده از شیوع ویروس کووید-۱۹ و محدودیت‌های جابجایی در سراسر دنیا لغو شدند.

 او در ادامه اضافه کرد: از حمایت مسئولین محترم در جمهوری اسلامی ‌ایران بالاخص در مورد صدور مجوز خروج که گاهی مقارن با پایان هفته و یا تعطیلات می‌شد صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نمایم.

IOM علاوه بر انجام هماهنگی‌های لازم برای پرواز به سومالی، با مقامات ترکیه در آنکارا و دوحه در قطر در رابطه با مجوز عبور مهاجران هماهنگی‌های لازم را انجام داد تا از کامل بودن تمامی‌مدارک سفر آنان اطمینان حاصل کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin