سفیر عراق در ایران با اشاره به لزوم رفع موانع موجود در روابط تجاری ایران و عراق بر اجرای پروژ‌ه‌های مشترک بین دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، راجح صابر عبود الموسوی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و شیرینی و شکلات در خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روابط تجاری ایران و عراق در حال حاضر هر چند خوب است اما مورد قبول ما نیست و انتظار داریم این روابط بسیار بیشتر از روابط فعلی توسعه یابد.

وی در خصوص مشکلات موجود در زمینه روابط تجاری دو کشور افزود: ما درصدد رفع موانع و مشکلات فعلی به منظور توسعه و افزایش روابط تجاری کشور عراق با ایران هستیم و مهمترین مساله در این خصوص رغبت و انگیزه دو کشور برای رفع موانع است.

عبودالموسوی تصریح کرد: تا زمانی که روابط تجاری بین دو کشور در حال توسعه است وجود مشکلاتی در این مسیر طبیعی است و همچنین در زمینه صادرات، کالاهای تجاری بویژه مواد غذایی در اولویت ما هستند و در این راستا در فکر افزایش و توسعه دروازه و پایانه های تجاری هستیم.

وی با اشاره به حضور وزیر بازرگانی عراق در ایران در ماه های گذشته خاطرنشان کرد: در جریان این سفر سه تفاهم نامه با کشور ایران برای تسهیل روابط و حمایت و تشویق سرمایه گذاری در دو کشور امضا شد که در تقویت ارتباطات تجاری دو کشور موثر خواهد بود؛ البته یافتن راهکاری جهت توسعه صادرات و رفع موانع موجود بسیار مهم است.

سفیر عراق در ایران ضمن استقبال از برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه موجب خرسندی ما شد و تجارت بدون برگزاری این گونه نمایشگاه ها میسر نیست و بنابراین ما از برپایی نمایشگاه های مختلف ایرانی به منظور بهره مندی مردم عراق از تولیدات ایرانی استقبال می کنیم و این موضوع افزایش اعتماد بین دو ملت رادر پی خواهد داشت.

عبودالموسوی با ابراز خرسندی از حضور تجار عراقی در این نمایشگاه عنوان کرد: امیدواریم انعقاد تفاهم نامه های تجاری از نتایج برگزاری آن باشد تا روابط تجاری دو کشور توسعه و افزایش یابد.

وی گفت: خوزستان قلب اقتصادی ایران است و موقعیت جغرافیایی این استان و نزدیک بودن آن به کشور عراق و بصره حاکی از ظرفیت خوزستان برای توسعه روابط تجاری است.

عبودالموسوی با بیان اینکه کشور ایران در زمان تحریم به کشوری بزرگ بخصوص در زمینه صنعت تبدیل شد، گفت: طبیعتا در پساتحریم ارتباطات تجاری ایران نه تنها با کشور عراق بلکه با تمام دنیا افزایش و توسعه خواهد یافت.

وی ایران را کشوری با ثبات در منطقه ای بی ثبات دانست و خاطرنشان کرد: اشتراکات و تشابهات بین دو کشور اصلی ترین عامل برای تقویت روابط تجاری است و تاریخ دو کشور هم نشانگر این موضوع است و همچنین وجود مقبره ائمه اطهار در ایران و عراق، مذهب مشترک و تشابه ثروت او و منابع خدادادی نشانگر حکمت الهی است.

لازم به ذکر است اولین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و ماشین آلات وابسته همزمان با اولین نمایشگاه شیرینی، شکلات و صنایع وابسته با حضور 32 شرکت کننده از استان های خوزستان، تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس با محوریت صادرات به عراق به منظور بازاریابی و تبلیغات و ایجاد فرصتی برای آشنایی شرکتهای تولیدی و توزیع کننده کالا 29 بهمن ماه آغاز بکار کرد و تا دوم اسفندماه برپا خواهد بود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin