خانه ایرانی شهر ری، یکی از مراکز جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی (ع)، مقصد امسال اعضای دفتر هبیتات تهران بود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، این مرکزِ حمایتی که از سال 1389 در منطقه 20 شهر تهران مشغول به فعالیت است، به کودکان و خانواده‌های محلات معضل‌خیز و آسیب‌پذیر این منطقه خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی ارائه می‌کند.

عمده خدمات این مرکز معطوف به کودکان بلوچ پاکستانی است که به دلیل فقدان هرگونه اوراق هویتی و هم‌چنین مشکلات اقتصادی خانواده، از تحصیل محروم مانده‌ و اغلب درگیر کار خیابانی هستند. به گفتۀ مسئولان و معلمان داوطلب این مرکز، 150 کودک 7 تا 15 ساله تحت پوشش خانه ایرانی شهر ری قرار دارند که 80 تن از آن‌ها به طور روزانه جهت بهره‌مندی از خدمات آموزشی به مرکز مراجعه می‌کنند. مطابق اظهار مسئولان خانه ایرانی، با پیگیری این مرکز و همکاری وزارت آموزش و پرورش از هفتۀ آینده یک مدرسه در منطقه قلعه الیمون در اختیار این کودکان قرار خواهد گرفت. اعضای دفتر هبیتات فرصتی یافتند تا در روز سه‌شنبه 2 آبان با جمعی از این کودکان دیدار کنند و گفتگویی دوستانه داشته باشند.

 دانش‌آموزان حاضر در این مرکز، که خانواده‌های ‌آن‌ها در حدود سه تا چهار دهۀ گذشته به ایران مهاجرت کرده و در حاشیۀ تهران ساکن شده‌اند، از چرایی حضور اعضای دفتر هبیتات در این مرکز و فعالیت‌های سازمان ملل سؤال کردند. بنابراین فرصتی مغتنم مقارن با روز ملل متحد فراهم شد تا ساختار سازمان ملل و فعالیت‌ها و حمایت‌های آن با زبانی ساده به کودکانی که به واسطۀ زندگی در حاشیۀ شهر، درگیر معضلات و محرومیت‌های فراوان‌ هستند شرح داده شود. هم‌چنین در گفتگو با مسئولان خانه ایرانی شهر ری، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی این اجتماع مورد بحث قرار گرفت و برخی اقدامات حمایتی این مرکز هم‌چون برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی زنان معرفی شد. در همین راستا نماینده اسکان بشر ملل متحد در ایران از تلاش‌ها و زحمات معلمان و مسئولان خانه ایرانی تقدیر و تشکر کرد.

در طی این بازدید هدایایی برای کودکان از طرف برخی آژانس‌های ملل متحد به مرکز خانه ایرانی شهر ری اهدا شد و هم‌چنین اعضای دفتر هبیتات تقبل کردند که آزمایشگاه علوم این مرکز را با هزینۀ شخصی تجهیز نمایند.

در پایان این دیدار، اعضای دفتر هبیتات تهران از محل اسکان خانواده‌های این کودکان در حاشیۀ زمین‌های کشاورزی منطقه 20 بازدید و با تعدادی از اهالی گفتگو کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin