خانم لیندال ساکس سفیر استرالیا در تهران با امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیر کل امور بین الملل مجلس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن خوشامدگویی به سفیر استرالیا در شروع ماموریتش به تهران، گفت: مناسبات ایران و استرالیا مثبت و سازنده است اما متناسب با ظرفیت های دو کشور نیست.

وی افزود: انتظار می‌رود روابط در همه سطوح پارلمانی، سیاسی و اقتصادی بیش از پیش تقویت و توسعه یابد.

مدیرکل امور بین الملل مجلس با اشاره به بحران های پیچیده منطقه و دامن زدن دولت آمریکا به این بحران‌ها از طریق ایجاد ائتلاف نظامی، این مداخلات و همراهی استرالیا با این ائتلاف را غیر سازنده خواند و اظهار داشت: مناسبات موجود فیمابین دولت آمریکا و استرالیا را درک می‌کنیم اما همراهی با سیاست‌های غیرمنطقی ترامپ کمکی به ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه نمی‌کند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل بین الملل، افزود: جمهوری اسلامی ایران گفتگو بین کشورهای منطقه از جمله عربستان را مهم می‌داند و همواره اعتقاد دارد، بحران‌های منطقه پیرامون ما با گفتگو و راه حل سیاسی بدون مداخلات خارجی پایان می‌پذیرد.

 وی در ادامه اقدام شکل گرفته در آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران را تحریک آمیز خواند و آنرا مغایر حقوق و موازین شناخته شده بین المللی دانست

خانم لیندال ساکس سفیر استرالیا در تهران نیز در این دیدار روابط دو کشور را پویا، طولانی و سازنده خواند و گفت: استرالیا علاقمند به تداوم روابط از جمله در حوزه تجارت دو جانبه است و سعی دارد علیرغم پیچیدگی های موجود توسعه و گسترش روابط را پیش ببرد.

 وی با اشاره به جمعیت قابل توجه دانشجویان و نخبگان علمی ایرانی در استرالیا سهم این گروه را در گسترش و ارتقای علم در دنیا مهم و بالا خواند.

سفیر استرالیا در تهران به درآمد۷۰  تا ۸۰ درصدی این کشور از محصولات کشاورزی و صادرات آن از طریق دریا اشاره کرد و افزود: آزادی و امنیت دریانوردی برای کشور ما با اهمیت است و نقش مهم ایران را در حفظ امنیت منطقه بخوبی درک می‌کنیم.

ساکس با اشاره به حضور نیروهای مستشاری کشورش در عراق و افغانستان برای آموزش نیروهای نظامی این کشورها، عنوان داشت: به عنوان یک کشور برای برقراری صلح و ثبات بین المللی تلاش می‌کنیم. استرالیا در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند اما با طرف‌ها گفتگو کرده و نقش خود را ایفا می‌کند.

وی در پایان همکاری پارلمانی و از جمله حضور اعضای هیئت های پارلمانی دو کشور در نشست های بین المجالس جهانی را فرصت خوبی برای تقویت همکاری‌های پارلمانی دانست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin