استاندار هرمزگان در دیدار با سفیر هند گفت: باتوجه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این استان در حوزه بندری و دارویی و برنامه‌ریزی برای احداث شهرک دارویی، آماده جذب سرمایه‌گذار هندی در این حوزه‌ها هستیم.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مهدی دوستی در دیدار و گفت وگوی دوجانبه با رودرا گائوراو شرست، سفیر جدید هند در ایران، با اشاره به سابقه تاریخی کشور هند در مقابله با استعمار افزود: روابط کشور ایران و هند تاریخی بوده و در زمانی که کشورهای مختلفی حتی شکل نگرفته بودند، این ۲ کشور با یکدیگر مراودات تجاری و فرهنگی داشتند برهمین اساس علاقمند به گسترش و تقویت روابط دوجانبه هستیم.

وی با اشاره به اینکه هند در سطح بین المللی نیز حامی ایران بوده است، بیان کرد: در شهر بندرعباس آثار حضور تجار و فعالان اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و نشان می‌دهد که شهر بندرعباس از گذشته تاکنون برای فعالان اقتصادی مهم بوده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در ادامه با اشاره به مرز گسترده دریایی این استان و ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ظرفیت‌های بی‌نظیر هرمزگان گفت: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان دارا بودن بندر مهم و راهبردی شهید رجایی است که آمادگی کامل برای به اشتراک گذاشتن این ظرفیت با کشور هند وجود دارد.

هرمزگان در حوزه کشاورزی به‌ویژه تولیدات خارج از فصل ظرفیت خوبی دارد و در صورت اعلام نیاز هند می‌توانیم در این حوزه و در زمینه تولیدات شیلاتی همکاری دوجانبه بسیار خوبی را شکل بدهیم.دوستی تصریح کرد: در پسکرانه این بندر، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی احصا شده و این زمین‌ها برای امر سرمایه‌گذاری درنظرگرفته شده و اگر تجار و سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی هند علاقمند باشند می‌توانیم بخشی از این زمین‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی اضافه کرد: هرمزگان در حوزه کشاورزی به‌ویژه تولیدات خارج از فصل ظرفیت خوبی دارد و در صورت اعلام نیاز هند می‌توانیم در این حوزه و در زمینه تولیدات شیلاتی همکاری دوجانبه بسیار خوبی را شکل بدهیم.

استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ هرمزگان در حوزه صنعت و محصولات پالایشی ادامه داد: لازمه همکاری منسجم اقتصادی نیازمند برگزاری نشست‌ها و بررسی عرضه و تقاضای دوجانبه است تا بر اساس آن بتوان برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های ۲ کشور داشت.

دوستی با تاکید بر اینکه از سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی هند در هرمزگان در هر زمینه‌ای استقبال می‌کنیم، گفت: تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان احصا و در قالب کیف سرمایه‌گذاری در معرض دید علاقمندان قرار دارد و با تسهیل امور، شرایط لازم برای یک سرمایه‌گذاری مناسب در این استان فراهم شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات اتباع هندی در استان را پیگیری می‌کنیم، گفت: تاکنون در خصوص مسائل مرتبط با دریانوردان و اتباع هندی هر کمکی نیاز بوده، انجام دادیم و پس از این نیز بر همکاری بیشتر تاکید می‌شود.

استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و لزوم تعریف مسیری برای حضور گردشگران هندی در ایران و برعکس گفت: ایران اسلامی در حوزه کشتیرانی و نفتکش ناوگان خوبی دارد که می‌توان در این زمینه هم همکاری داشت.

وی ادامه داد: همچنین در حال آماده‌سازی شهرک داروسازی در هرمزگان هستیم که در این زمینه نیز باتوجه به ظرفیت مناسب هند، آمادگی جذب سرمایه‌گذار در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد.

سفیر هند در ایران نیز در این دیدار ضمن تشکیل کارگروه ویژه سرمایه گذاری در بندرعباس اظهار کرد: هرچند هند در چابهار سرمایه‌گذاری مناسبی داشته است اما بندرعباس برای ما بندر اصلی محسوب می‌شود و تجارت در این شهر شکل می‌گیرد.

رودرا گائوراو شرست، در این نشست افزود: جامعه بزرگ هندی پیش از این نیز در شهر بندرعباس ساکن بوده‌اند و یک معبد نیز در این شهر داریم که به عنوان نماد فرهنگی هند در ایران تبدیل شده، بر همین اساس تاکید داریم با همکاری دوجانبه وضعیت این معبد که مقصد گردشگران نیز هست بهبود ببخشیم.

وی گفت: به جز ارتباطات فرهنگی، همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در بندرعباس را نیز دنبال می‌کنیم، در مناطق آزاد قشم و کیش هم به دنبال این هستیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری و قوانین کسب و کار را بدانیم و بر پایه آن برنامه‌ریزی کنیم.

گائوراو شرست، با تاکید بر اینکه آماده استفاده از ظرفیت‌های شیلاتی هرمزگان هستیم، تصریح کرد: تبادلات اقتصادی و فرهنگی ایران و هند تاریخی و قدیمی است و اکنون باید بر روی تسهیل روابط و گسترش ارتباطات تمرکز و کارگروه ویژه بررسی ظرفیت‌های دوجانبه را تشکیل داد.

وی یادآورشد: هرمزگان در حوزه دریا و مطالعات دریایی، دانشکده پزشکی و امکانات آموزشی شرایط خوبی دارد و مایلیم از این امکانات و ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی برای اعزام دانشجویان به این استان همکاری کنیم.

سفیر هند در کشورمان همچنین بر برقراری پرواز مستقیم بین بندرعباس با یکی از شهرهای هند و همچنین خواهرخواندگی بندرعباس با شهر بمبئی اظهار کرد: هند در زمینه دارو تجربه‌های خوبی دارد و می‌تواند در این حوزه همکاری مشترک با بندرعباس را آغاز کند، همچنین در حوزه (آی‌تی) و فناوری اطلاعات نیز هند گام‌های مهمی برداشته که می‌توانیم این تجربه‌ها را با ایران اسلامی به اشتراک بگذاریم.

وی گفت: یکی از حوزه‌های مهمی که از مقام عالی دولت ایران در هرمزگان انتظار داریم، در خصوص ملوانان هندی بوده که در کشتی‌ها کار می‌کنند این ملوانان گاهی مشکلاتی برایشان به وجود می‌آید که خواستار کمک بیشتر به آنان هستیم.

در این آیین، معاون سفیر، کنسول هند در بندرعباس و همچنین فرمانده ناوگروه رزمی تریکند، رودرا گاوراو شرست سفیر هند در کشورمان را همراهی کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin