استاندار قم در دیدار با سفیر ژاپن گفت: از توسعه ی همكاری های مشترك بین قم و توكیو در زمینه های مختلف استقبال می كنیم.

به گزارش آوا دیپلماتیک، دكتر بهرام سرمست استاندار قم در دیدار با آقای آیكاوا سفیر ژاپن در ایران طی سخنانی تركیب سنت و مدرنیته در الگوی توسعه ی كشور ژاپن را مورد توجه قرار داد و گفت: از گذشته های دور تا به امروز همواره روابط خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و ژاپن برقرار بوده است.

استاندار قم با اشاره به حضور طلاب و دانشجویانی بالغ بر 100 كشور جهان در مراكز دینی و حوزوی قم، افزود: با فعالیت این مراكز، زمینه ی بسیار خوبی برای مطالعات بین فرهنگی شكل گرفته است.

وی حضور مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه در قم را مورد توجه قرار داد و بیان كرد: قم به یكی از قطب های گردشگری علمی و زیارتی مبدل شده است.

سرمست در ادامه با اشاره به وجود چندین شهرك صنعتی در استان قم ادامه داد: قم می تواند در زمینه ساخت خودرو و قطعات خودرو و تجهیزات الكترونیكی مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار قم همچنین دریاچه نمك را از دیگر ظرفیت های بالقوه سرمایه گذاری استان قم دانست و گفت: آماده همكاری با ژاپن در زمینه های زیست محیطی، گردشگری و معدن هستیم.

وی كشت گلخانه ای را از دیگر فعالیت های مهم اقتصادی استان قم در بخش كشاورزی دانست و بیان كرد: از حضور شركت ها و متخصصان ژاپنی برای تبادل اطلاعات و دانش روز در این حوزه استقبال می كنیم.

مقام عالی دولت در استان قم با اشاره به فعالیت شماری از بازرگان و تجار فرش از استان قم در توكیو بیان كرد: فرش دستباف فم شهرت جهانی داشته و كشور ژاپن می تواند بازار مناسبی برای این محصول منحصربفرد قم باشد و آماده مبادله هیئت های تجاری در این زمینه هستیم.

سرمست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همكاری های بین المللی دو كشور ایران و ژاپن گفت: از كمك های بشردوستانه كشور ژاپن در زمینه های مختلف به ویژه مقابله با كرونا و اهدای واكسن به جمهوری اسلامی ایران قدردانی می كنیم.

استاندار قم همچنین با اشاره به اقدامات و سیاست های موفق استان قم در زمینه مقابله با كرونا افزود: علاوه بر شهروندان قمی اتباع خارجی مقیم استان قم نیز واكسن كرونا را دریافت می كنند.

سفیر ژاپن در ایران نیز در این ملاقات ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان قم، این استان را دارای اهمیت و جایگاه ویژه در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی عنوان و بر لزوم تلاش در جهت گسترش بیش از پیش روابط بین قم و توكیو تأكید كرد.

وی تجربیات و دستاوردهای استان قم در زمینه ی پیشگیری و مدیریت بیماری كرونا را موفقیت آمیز دانسته و برنامه های مدیریت استان در واكسیناسیون و كنترل بیماری در میان افراد خارجی را ستود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin