سفیر فنلاند در ایران با حضور در وزارت امور خارجه بیانیه این وزارتخانه را پیرامون موضعگیری اتحادیه اروپا درقبال بحران خاورمیانه دریافت کرد.مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی وزارت امور خارجه ایران در دیدار با سفیر فنلاند خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می خواهد با احترام به حقوق بشر و پرهیز از نگاه های تبعیض آمیز به وظایف اخلاقی و انسانی خود برای تحقق صلح بر مبنای عدالت و مقابله با جنایات و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی علیه انسان های بی گناه عمل کند.

در این دیدار، متن مکتوب بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون موضعگیری اتحادیه اروپا در قبال بحران خاورمیانه به سفیر فنلاند تسلیم شد.

هیکی پرونن، سفیر فنلاند در تهران ضمن اظهار تاسف از وقایع پیش آمده در خاورمیانه، گفت: در اولین زمان این پیام را به هلسینکی پایتخت کشورش منتقل می کند.

بیانیه وزارت خارجه ایران در انتقاد از اتحادیه اروپا

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با توجه به مفاد بیانیه 26 تیرماه 1385 شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل پیرامون بحران جاری در خاورمیانه، چنین موضعی را نشانه بی توجهی در سیاست خارجی اتحادیه در قبال تجاوزات غیر انسانی رژیم اشغالگر صهیونیستی تلقی نموده و از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می خواهد با احترام به حقوق بشر و پرهیز از نگاههای تبعیض آمیز به وظایف اخلاقی و انسانی خود برای تحقق صلح بر مبنای عدالت و مقابله با جنایات و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی علیه انسانهای بی گناه عمل نماید.

متاسفانه اتحادیه در بیانیه خود کشتار مردم بی گناه لبنان و فلسطین و نابودی زیرساخت های این دو کشور را حق مشروع رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود نامیده است که این موضع چراغ سبزی برای استمرار و گسترش تجاوز و کشتار مردم بی گناه تلقی می شود.بدون شک بیان نظرات یکسویه به نفع متجاوز جایگاه اتحادیه اروپا را نزد افکار عمومی جهان و منطقه ارتقا نخواهد داد.

بی توجهی اتحادیه اروپا به مباحث انسانی بحران در خاورمیانه در چارچوب عدم تلاش جدی نسبت به آزادی بیش از 10 هزار زندانی فلسطینی و نیز لبنانی از زندان های رژیم صهیونیستی که سابقه اسارت برخی از آنان به حدود 20 سال می رسد، نه تنها کمکی در مسیر حل مشکلات اساسی این زندانیان و خاصه خانواده های آنان نکرده است، بلکه این عدم توجه باعث گردید رژیم صهیونیستی با اقدامات غیر قانونی علیه دولت منتخب مردم فلسطین مبادرت ورزد که صحت آن به تایید ناظرین بین المللی از جمله خود اتحادیه اروپا رسیده است.

از سوی دیگر، اعمال تحریم اقتصادی و سیاسی بر دولت حماس که محصول یک فرآیند انتخاباتی قانونی و کاملا دموکراتیک در سرزمین های فلسطینی بوده است، تایید اقدامات رژیم صهیونیستی برای سرنگونی این دولت مشروع می باشد. در حالیکه اقدام غیر متعارف رژیم صهیونیستی در ربودن مقامات دولتی و نمایندگان پارلمان و شهرداران مناطق مختلف فلسطین موجب توقف انجام وظایف این دولت منتخب مردمی شد.

اتحادیه اروپا در صورتی نقش خود در خاورمیانه را ایفا خواهد کرد که نگاه منصفانه ای به تحولات منطقه داشته باشد. اروپای خواهان نقش آفرینی در منطقه و ایفای رسالتی مستقل باید از تجربه شکست آمریکا در حمایت های یکجانبه گرایانه خود در قضیه صلح که نهایتا منجر به افول آمریکا نزد افکار عمومی منطقه گردید، درس گیرد و مطمئنا ورود به این منطقه مستلزم اتخاد سیاست های عادلانه و بیطرفانه و توجه جدی به حقوق بشر است.

انتظار این است که اتحادیه اروپا مسئولیت بین المللی خود در خصوص این مسئله را مورد توجه قرار داده و در مسیر کنترل و مهار اقدامات مخل نظم، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی توسط رژیم صهیونیستی حرکت کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin