سفیر ارمنستان در تهران گفت: نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور به دعوت رییس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می کند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، آرتاشیس تومانیان در نشست خبری افزود: دعوت نامه دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران برای سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران را دریافت کرده ایم و تاریخ سفر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هنوز مشخص نیست.

سفیر ارمنستان در تهران افزود: تا زمان حضور نخست وزیر ارمنستان در تهران اگر در مجامع بین المللی امکان ملاقات باشد، حتما بین طرفین انجام می شود.

تومانیان همچنین از برگزاری نشست سران کشورهای فرانسه زبان (فرانکوفونیا) در ایروان خبرداد و افزود: این نشست یازدهم و دوازدهم اکتبر (19 و 20 مهرماه) با حضور سران 84 کشور فرانسه زبان برگزار می شود.

وی با بیان این که 274 میلیون نفر در 84 کشور جهان به زبان فرانسوی صحبت می کنند، ادامه داد: ارمنستان در سال 2012 به عضویت سازمان بین المللی کشورهای فرانسه زبان درآمده و از اعضای فعال این سازمان بین المللی هست.

وی توسعه و ترویج زبان فرانسه، ترویج دموکراسی و حقوق بشر ترویج علوم و همکاری های اقتصادی از اهداف تشکیل این سازمان بین المللی عنوان کرد.

این دیپلمات ارمنستانی تصریح کرد: تصمیم به برگزاری این نشست در دولت قبل ارمنستان اتخاذ شده و دولت جدید هم تصمیم گرفته است این نشست مهم را برگزار کند.

به گفته وی هفتم اکتبر نشست دائمی فرانکوفونیا، هشتم و نهم اکتبر نشست وزیران، و یازدهم و دوازدهم اکتبر نشست سران کشورهای عضو برگزار می شود.

سفیر ارمنستان در تهران همچنین گفت: امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه در این مراسم حضور دارد که سفر وی به ایروان یک سفر رسمی خواهد بود.

سفیر ارمنستان در تهران همایش اقتصادی کشورهای عضو سازمان بین المللی کشورهای فرانسه زبان را از برنامه های جانبی این مراسم عنوان کرد و افزود: همچنین نمایشگاه هنر مدرن به مدت یک ماه از 25 سپتامبر تا 25 اکتبر در ایروان برگزار خواهد شد و اغلب نهادهای مهم فرهنگی دنیا حضور خواهند داشت.

تومانیان در بخش دیگر از سخنان خود گفت: ایران همسایه مهم ماست و روابط دو کشور رو به توسعه است با این حال و فارغ از روابط دوجانبه، زبان و ادبیات فرانسه ریشه های عمیقی در ایران دارد و برگزاری این نشست می تواند برای این علاقمندان قابل توجه باشد.

وی درخصوص همکاری اقتصادی ایران و ارمنستان هم گفت:دو کشور ظرفیت های بالایی برای توسعه همکاریهای اقتصادی دارند با این حال حجم عمده مراودات دو طرف در حوزه انرژی است و در سایر حوزه ها روابط باید بیشتر شود.

سفیر ارمنستان در تهران در پاسخ به سوالی درباره دلایل حجم پایین مراودات تجاری دو کشور اظهار داشت: امکانات و منابع زیادی در دو کشور وجود دارد و این ظرفیتها عملا بالاتر از چیزی است که در عمل می بینیم.

تومانیان با بیان این که تلاش ها برای توسعه همکاری های اقتصادی باید دو طرفه باشد، افزود: نکته مثبت این است که در ماه های اخیر نامه ها و تماس های زیادی از طرف کارآفرینان ایرانی دریافت کرده ایم که برای فعالیت در ارمنستان ابرازعلاقه کرده اند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin