آقای برندن وارد، در سال 1985 و پس از اتمام تحصیلات خود در رشته حقوق در کالج ترینیتی و دانشگاه دوبلین، به دستگاه دیپلماسی جمهوری ایرلند ملحق شد. وی در سفارت های ایرلند در پکن، بوینس آیرس و قاهره سمت های دیپلماتیک داشته است و همچنین در مقام مشاور سیاسی در نخستین ماموریت نظارتی اتحادیه اروپا در یوگسلاوی سابق در دهه 1990 و نیز در نمایندگی دائم ایرلند در سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین مشغول به فعالیت بوده است وی از فوریه 2015 بعنوان سفیر در آنکارا کار خود را آغاز و از آگوست 2015 پس از تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور حسن روحانی، به عنوان سفیر آکرودیته ایرلند در ایران مشغول به فعالیت است.

گفتگوی اختصاصی آوا دیپلماتیک با آقای برندن وارد

سفیر آکرودیته ایرلند در ایران

بازگشایی سفارت ایرلند در تهران می تواند فصل نوینی در گسترش همكاری های اقتصادی و تجاری دو كشور ایجاد كند. آیا برنامه مشخصی برای بازگشایی مجدد سفارت ایرلند در تهران وجود دارد؟

در طول دوران بحران اقتصادی، ایرلند مجبور شد تعدادی از اماکن دیپلماتیک خود را در سال 2011 تعطیل کنند و متأسفانه، تهران یکی از آنها بود. ما به این امر واقفیم که (نبود) تهران خلأی در شبکه نمایندگی های ما است و من در حال تشویق دولت هستم تا به بازگشایی سفارت نظر مثبت دهد. داشتن سفارت در تهران هدف قطعی ما است، اما نمی توانم اکنون درباره زمان دقیق آن صحبت کنم.

ایران و ایرلند در چه حوزه هایی می توانند همکاری مشترک داشته باشند؟

همکاری در حوزه های گوناگونی نظیر خدمات هواپیمایی، توسعه کشاورزی، صنعت تغذیه، هتلداری و پژوهش های علمی ممکن است.

آیا دو کشور از ظرفیت های موجود در کشورهای یکدیگر شناخت دقیقی دارند؟

سفارت ایران در دوبلین به شناساندن هرچه بهتر ایران و گسترش روابط میان مردم پرداخته است. جامعه کوچکی از ایرانیان مقیم ایرلند نیز هستند که آگاهی را نسبت به ایران افزایش می دهند. متأسفانه ایرلندی های کمی در ایران زندگی می کنند یا از آن دیدن کرده اند و همین عامل، آشنایی با پروژه های همکاری بالقوه را دشوار می کند.

در بخش‌های کشاورزی، داروسازی و تجهیزات پزشکی چه همکاری بین دو کشور در حال انجام است؟

تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول پژوهش در این حوزه ها در دانشگاههای ایرلند هستند، ولی توافق رسمی میان دو کشور وجود ندارد. ما ترجیح می دهیم این همکاری ها را برعهده دانشگاهها و شرکت ها بگذاریم تا این که بخواهیم در سطح دولت، برخی حوزه های موردعلاقه را تحمیل کنیم.

آیا فعالان اقتصادی ایرلند برنامه ایی جهت سرمایه گذاری در پروژه های مختلف بخصوص در بخش های معدن، پتروشیمی و انرژی در ایران دارند؟

ایرلند کنشگر بارزی در حوزه ای که به آن اشاره کردید، نیست، اما برخی شرکت های ایرلندی هستند که در عرصه تأمین و توزیع فعالیت می کنند. اخذ تصمیم درباره سرمایه گذاری بر عهده شرکت ها است و به شروط و قواعد و نیز، وضعیت منطقه ای بستگی دارد.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان ایرلند بارها خواستار ایجاد فرصت های بیشتر برای شرکت های ایرلندی جهت بررسی بازار ایران شده است. آیا در آینده نزدیک سمیناری برای معرفی بازار ایران به تجار ایرلندی برگزار می شود؟

آژانس دولتی توسعه تجارت و سرمایه گذاری ایرلند دفتری منطقه ای در دوبی دارد و تعدادی از هیئت های تجاری و بررسی کننده را برای بازدید شرکت های ایرلندی از ایران ساماندهی کرده اند. ایشان اخیراً سمیناری را برای شرکت های ایرلندی که علاقمند به کار در بازار ایران هستند در دوبلین برگزار کردند و همیشه آمادگی ارائه مشاوره به هر شرکتی را دارند.

آیا بین دو کشور روابط بانکی وجود دارد؟ در این زمینه چه چالش هایی وجود دارد؟

هیچکدام از بانکهای ایرلندی در ایران حضور ندارند و تا جایی که من می دانم، هیچ بانک ایرانی نیز در ایرلند فعالیت نمی کند. به اعتقاد من، بسیاری از تراکنش ها از طریق بانکهای دیگر کشورها انجام می گیرد.

اعمال مجدد تحریم ایالات متحده آمریکا بر علیه ایران چه تاثیری بر روابط دو کشور داشته است؟

همانند دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایرلند از برجام حمایت می کند و خواهان اجرای آن هستیم. روابط رسمی ایرلند با ایران تحت تأثیر تحریم های ایالات متحده قرار نمی گیرد، اما ممکن است بر تصمیمات شرکت های تجاری تأثیر خود را بگذارد.

مهم‌ترین و برجسته‌ترین چالش‌های ایران و ایرلند در زمینه برقراری روابط تجاری شامل چه موضوعاتی می شود؟

چالشهای زیادی نظیر مسافت، زبان، بی ثباتی ارز و البته، مسایل سیاسی و امنیتی منطقه وجود دارد. هرچند که به نظر من، بازار ما فرصت های بسیاری را به شرکتهای باتجربه و تولیدکننده محصولات مرغوب ارائه می دهد.

تا چه اندازه دو کشور می توانند در زمینه مبارزه با تروریسم با هم همکاری داشته باشند؟ آیا در این زمینه رایزنی هایی بین مقامات دو کشور انجام گرفته است؟

ایرلند هم مثل ایران، در گذشته تجربه تروریسم را داشته است. ما قویاً به مبارزه بین المللی با تروریسم متعهد هستیم، اما همکاری مستقیم کمی در این حوزه با ایران داریم.

گفتگو از: محمدرضا نظری

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin