نماینده ولی فقیه در امور حج در دیدار با سفیر تونس تاکید کرد که ایران به خاک هیچ کشوری طمع ندارد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر تونس در ایران با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در محل بعثه مقام معظم رهبری دیدار و گفت‌وگو کرد.

قاضی عسکر، آشنایی و زمینه‌سازی برای روابط بهتر دو کشور در حوزه حج و زیارت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود در این حوزه را به تونس منتقل کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به شیوه حج‌گزاری در ایران، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات به زائران ایرانی در حوزه‌های حمل و نقل، اسکان، تغذیه، پزشکی، فرهنگی و … توسط سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به صورت متمرکز انجام می‌شود.

سرپرست حجاج ایرانی به انتشار نزدیک به ۱۴۰۰ اثر در حوزه فرهنگی حج اشاره کرد و افزود: پژوهشکده حج و زیارت در قم تاکنون هفت جلد از دایره‌المعارف حج را منتشر کرده و آثار ارزشمندی در مورد مکه و مدینه نیز در موزه حج گردآوری شده است.

وی با اشاره به این‌که امسال بیش از ۱۰ هزار نفر از زائران اهل سنت از استان‌های مختلف ایران به سرزمین وحی مشرف می‌شوند، گفت: امکانات ارائه شده به حجاج شیعه و سنی مانند هم است و هیچ‌گونه تفاوتی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در ادامه، مذاکرات خود با رئیس بعثه حج تونس در سال‌های گذشته در ایام مراسم حج را یادآور شد و از وزیر شئون دینی این کشور دعوت کرد برای گفت‌وگو درباره همکاری‌ها در حوزه حج و زیارت به ایران سفر کند.

او همچنین خواستار معرفی جاذبه‌های گردشگری به مردم دو کشور برای افزایش رفت و آمدها میان دو طرف شد و گفت: ارتباطات ایران و تونس روز بروز باید قوی‌تر شود و دو کشور این ظرفیت را دارند که در تمام زمینه‌ها همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

طارق بالطیب سفیر تونس در ایران نیز همبستگی ملت ایران در مسائل مختلف از جمله حادثه سیل اخیر را ستودنی توصیف کرد و گفت: ایران از سابقه تاریخی و فرهنگی هزاران ساله برخوردار است و علما، اندیشمندان، شعرا و شخصیت‌های بزرگی در این سرزمین پرورش یافته‌اند.

وی با استقبال از محورهای مطرح شده توسط نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای توسعه همکاری‌های دو کشور، تاکید کرد: روابط و مبادلات فرهنگی برای نزدیک شدن مردم و همبستگی اسلامی اهمیت فراوانی دارد.

او با بیان نحوه حج‌گزاری در تونس، گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه برگزاری حج، تجربیات مهم و ارزشمندی دارد و دو کشور می‌توانند در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.

در ادامه این دیدار، دو طرف افراط‌گرایی را عاملی مهم در تخریب چهره اسلام در جهان عنوان کردند و قاضی‌عسکر با اشاره به جنایات گروهک داعش در عراق، سوریه، لیبی، افغانستان و حتی کشورهای اروپایی، تاکید کرد: ما و شما باید اسلام اعتدالی را در دنیا رواج دهیم و برای مقابله با افراط‌گرایی و تکفیری‌ها همکاری مشترک داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: معتقدیم که همه کشورهای اسلامی در این حوزه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و اطلاعات و تجربیات خود را به یکدیگر منتقل کنند.

او جنگ هشت ساله رژیم بعث صدام علیه کشورمان را یادآور شد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به خاک هیچ کشوری طمع ندارد، افزود: ما همواره به همسایگان خود گفته‌ایم که دنبال تعرض به هیچ کشوری نیستیم و می‌خواهیم زندگی مسالمت‌آمیز با یکدیگر داشته باشیم.

قاضی‌عسکر بیان کرد: قدرت‌های بزرگ علاوه بر منافع مادی به دلیل داشتن خوی استکباری دنبال توسعه‌طلبی هستند و برای همین قرآن از مسلمانان خواسته است که برای قطع وابستگی به دشمنان تلاش کرده و زیر بار سلطه کفار و مشرکان نروند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin