سفیر ویتنام در ایران طی گفتگوی اختصاصی با آوا دیپلماتیک، با اشاره به روند رو به رشد اقتصادی این کشور طی سال گذشته از سازماندهی توسعه تجارت بین هیئت های تجاری دو کشور به منظور کشف بازار و همینطور برگزاری کنفرانس برای تبادل اطلاعات به عنوان فعالیت های مورد نیاز جهت توسعه روابط دو کشور نام برد و در این بین خواستار تبلیغات بیشتر جهت توسعه گردشگری ایران و ویتنام و برنامه های تبادلی مردم با مردم شد.


گفتگوی اختصاصی آوا دیپلماتیک با آقای لوئونگ کوئوک هویی، سفیر ویتنام در ایران

از زمانی که حضرتعالی به عنوان سفیر ویتنام در ایران منصوب شدید شاهد چه تغییراتی در روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور بوده ایم؟

من از فوریه سال 2022 در ایران حضور دارم. از آن زمان، روابط سیاسی بین دو کشور بعد از پاندمی کووید19 با رخدادهای قابل توجه، مجددا روند حرکتی خود را به دست آورد.

در ماه می و پس از 7 سال، وزرای خارجه دو کشور، هفتمین جلسه رایزنی خود را برگزار کردند.

در ماه آگوست، آقای رضا زبیب دستیار وزیر امور خارجه سفری کاری به ویتنام داشت. در ماه دسامبر، نایب رئیس مجلس ملی ویتنام، آقای توان کوانگ فونگ، سفری رسمی به ایران داشت.

در خلال این جلسات، طرفین توافق کردند که به ارتقای روابط دو کشور در زمینه های سیاست، اقتصاد، علم و فناوری، فرهنگ و آموزش و غیره ادامه دهند.

با این حال، همچنان روابط اقتصادی به دلیل تحریم های ایالات متحده، به ویژه در بخش بانکی و مالی، با مشکلات عدیده ای روبرو است.

حجم تجارت خارجی ویتنام در سال 2022 چقدر بود؟ در همین سال رقم تعاملات تجاری میان دو کشور چند میلیون دلار بود؟

بر اساس اعلام وزارت صنعت و تجارت ویتنام، گردش مالی واردات و صادرات کل ویتنام در سال 2022 به رکورد جدید 732 میلیارد دلار آمریکا رسید که 10 % در مقایسه با سال 2021 رشد داشت.

گردش مالی در بخش صادرات به 371.5 میلیارد دلار آمریکا رسید که افزایش 10.5 درصدی نسبت به سال 2021 داشت و رکورد سالانه گردش مالی در بخش واردات نیز با افزایش 8.5 درصدی نسبت به سال 2021، به عدد 360.5 میلیارد دلار رسید.

در نتیجه، مازاد تجارت خارجی ویتنام در کل سال 2022، 11 میلیارد دلار آمریکا بود.

گردش مالی بین ویتنام و ایران در سال 2022 تقریبا به 100 میلیون دلار رسید.

کالاهای صادراتی از ویتنام به ایران عمدتا شامل محصولات کشاورزی نظیر چای، قهوه، فلفل و بادام هندی می شود، درحالی که ویتنام از ایران، تجهیزات الکتریکی، قیر، میوه و محصولات گوشتی وارد می کند.

آیا برای تعمیق و تسهیل روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و ویتنام احتیاج به تدوین تفاهم نامه جدیدی بین دو کشور وجود دارد؟ آیا برنامه مشخصی برای توسعه همکاری تجاری بین دو کشور وجود دارد؟

تعدادی توافقنامه همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است، از جمله: “توافقنامه عمومی همکاری های اقتصادی، فرهنگی و علمی-فنی” در سال 1993، “توافقنامه تجارت (شامل اصل دولت کامله الوداد) و ایجاد کمیسیون مشترک” در سال 1994، و “توافقنامه ترویج و حمایت از سرمایه گذاری” در سال 2009.

در آینده نزدیک، دو طرف می بایست حوزه های همکاری مورد اشاره در نهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری را به خوبی اجرا کنند.

امیدواریم پس از دهمین نشست کمیسیون مشترک، برنامه های مشخصی برای ارتقای همکاری های تجاری بین دو کشور تدوین گردد.

آیا تجار دو کشور شناخت کافی از ظرفیت‌های یکدیگر دارند؟ باید چه اقدامات و برنامه‌ریزی موثری در این زمینه انجام بگیرد؟

تجار دو طرف باید تعامل بیشتری با هم داشته باشند تا بهتر با نیازهای طرف دیگر آشنا شوند. سازماندهی توسعه تجارت بین هیئت های تجاری به منظور کشف بازار، یا برگزاری کنفرانس برای تبادل اطلاعات در خصوص قوانین واردات و صادرات، و شرکت در نمایشگاه های بین المللی برای معرفی تولیدات کشور، از جمله فعالیت های مورد نیاز است.

آخرین جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور چه زمانی برگزار شده است و دستور کار آن چه بود؟ آیا زمان برگزاری کمیسیون مشترک بعدی مشخص شده است؟

نهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری در جولای سال 2017 در تهران برگزار شد. دو طرف طیف وسیعی از موضوعات شامل تجارت، صنعت، انرژی، حمل و نقل، امور اقتصادی، امور دیپلماتیک، کشاورزی، ماهیگیری، فرهنگ، ورزش و گردشگری، اطلاعات و ارتباطات و سایر منافع مشترک بین دو کشور را مورد بحث قرار دادند.

دهمین نشست قرار است در نیمه اول سال 2023 در هانوی برگزار شود.

آیا هم اکنون موافقت‌نامه همکاری‌های تهاتری میان هر دو کشور وجود دارد؟

هیچ موافقت‌نامه همکاری‌های تهاتری بین دو کشور وجود ندارد البته در جلسات سطح بالا بین سران دو کشور در گذشته، این مسئله به عنوان اقدامی موثر در شرایط تحریم مطرح شده است.

در سال گذشته چه تعداد گردشگر ویتنامی به ایران سفر کرده است و همینطور چه تعداد گردشگر ایرانی به ویتنام رفته است؟ جهت تسهیل صدور روادید برای گردشگران چه تمهیداتی توسط مقامات دو کشور در نظر گرفته شده است؟

در نیمه اول سال 2022 به خاطر پاندمی کووید19 شاهد حضور تعداد محدودی گردشگر ایرانی در ویتنام بودیم. در نیمه دوم سال بیش از 200 گردشگر ایرانی از ویتنام بازدید کردند.

دو طرف می بایست تبلیغات بیشتری برای گردشگری، نمایشگاه های فرهنگی و برنامه های تبادلی مردم با مردم داشته باشند تا افراد، زندگی و فرهنگ یکدیگر را بشناسند. تبلیغات گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

وجود پرواز مستقیم بین دو کشور قطعا گردشگری را ارتقا می دهد.

ایرانی هایی که ویزا می خواهند، می توانند از طریق شماره های تماس زیر با پرسنل سفارت در تماس باشند:

+98.930.645.9865; +98.991.205.7570; +98.905.812.0018; +98.991.205.7568.

در زمینه تقویت همکاری های علمی و دانشگاهی بین ایران و ویتنام چه رایزنی هایی توسط مقامات دو کشور انجام شده است؟

همکاری علمی و دانشگاهی یکی از زمینه های اصلی همکاری بین دو کشور است.

دو طرف اهمیت ویژه ای برای این موضوع قائل هستند و به وضوح در نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری آن را عنوان کرده اند.

طرف ایرانی تقویت همکاری علمی و دانشگاهی به ویژه در موضوعات بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی را برای انتقال فناوری به ویتنام پیشنهاد می دهد. ایران و ویتنام در تلاش برای اعطای بورسیه به دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه ها و آکادمی های یکدیگر هستند.

در بحث مربوط به مسائل بانکی و فاینانس، چه محدودیت‌هایی بین دو کشور وجود دارد؟

به خاطر وجود تحریم ها علیه بخش بانکی ومالی ایران، تجارت با ایران برای بانک های ویتنامی دشوار است.

شرکت های ویتنامی نمی توانند پول را مستقیما به ایران و یا از ایران به ویتنام منتقل کنند که این امر توسعه تجارت و سرمایه گذاری در هر دو کشور را دشوار کرده است.

آمریکا یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ویتنام محسوب می شود. تا چه اندازه تحریم های طولانی مدت آمریکا بر علیه ایران، بر روابط اقتصادی تهران و هانوی تاثیرگذار بوده است؟

تحریم های آمریکا همواره برای سایر کشورها، نهادها، اشخاص و کسب و کارها دردسر ایجاد می کند. با این وجود هر کشوری از انعطاف پذیری و توان داخلی خود برخوردار است. من بر این باور هستم که با دانش، جسارت و تلاش مشترک، می توانیم بر همه سختی ها غلبه کنیم.

چگونه ویتنام از تقابل تاریخی با آمریکا به چنین رابطه گسترده‌ای با این کشور رسیده است؟

با مداومت در حفظ استقلال ملی، خود مختاری، خود اتکایی در جهت منافع ملی و اشتیاق به دوستی با همه کشورهای جهان، ویتنام از اوایل دهه 90 برای عادی سازی روابط با آمریکا کوشیده است.

عادی سازی روابط ویتنام و آمریکا ثمره تلاش ها و همچنین اقدامی به نفع هر دو طرف است. بر همین اساس، در سال 2000، آمریکا تحریم تجاری خود علیه ویتنام را لغو کرد و دو کشور در سال 2001 یک قرارداد تجاری دوجانبه امضا کردند.

با ارتقا رابطه دو کشور به سطح همکاری جامع در سال 2013، روابط بین آمریکا و ویتنام در سال های اخیر مستحکم تر شده است.

این مشارکت به دو کشور این امکان را داده است تا بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل به رژیم سیاسی یکدیگر، در طیف وسیعی از موضوعات با هم همکاری کنند.

در ویتنام شاهد مبارزه با فساد در تمامی سطوح هستیم و این رویکرد بر آرایش سیاسی کشور تاثیر گذاشته است. کدام بخش از حکومت ویتنام از این سیاست حمایت می کند؟

مبارزه با فساد در ویتنام اولویت اصلی دولت است که مورد حمایت طیف گسترده ای از نهادها و آژانس های دولتی و مردم ویتنام قرار دارد.

دولت ویتنام چندین نهاد و آژانس مهم از جمله کمیته فرماندهی مرکزی مبارزه با فساد، کمیته بازرسی مرکزی، و وزارت امنیت عمومی را تاسیس کرده است که وظیفه مبارزه با فساد را بر عهده دارند.

این مجموعه ها برای تحقیق و پیگرد قانونی مقامات فاسد و نیز اجرای اصلاحات با هدف کاهش فرصت های فساد، با یکدیگر همکاری می کنند.

علاوه بر این تلاش های دولتی، مردم ویتنام نیز در حمایت از شفافیت ومسئولیت پذیری بیشتر در سیستم حکمرانی کشور، فعالانه عمل می کنند.

چرا تحولات سیاسی در داخل ویتنام بر سیاست خارجی آن کشور تأثیر نمی گذارد؟

دیپلماسی ویتنام از زمان تاسیس جمهوری دموکراتیک ویتنام (1945) تا کنون شکل گرفته و به طور مداوم توسعه یافته است.

دیپلماسی ویتنام از آموزه هایی ارزشمند با دستورالعمل هایی چون مداومت در حفظ استقلال ملی، خود مختاری و خود اتکایی در جهت منافع ملی تشکیل شده است. ویتنام در اهداف و اصول خود ثابت قدم و در عین حال در تاکتیک های مذاکره انعطاف پذیر است.

دولت ویتنام بر حفظ منافع ملی از جمله حراست از حق حاکمیت و ارتقا توسعه اقتصادی خود تاکید ویژه ای دارد. این منافع در طول زمان ثابت مانده و سیاست خارجی ویتنام را بدون توجه به تغییرات سیاسی شکل داده است.

دیدگاه رسمی دولت ویتنام درباره جنگ روسیه و اوکراین چیست؟

ویتنام نگران وضعیت درگیری مسلحانه در اوکراین است. ما ازهمه طرفین درگیر می خواهیم که خویشتن دار باشند، از منشور ملل متحد و اصول بنیادین حقوق بین الملل پیروی کنند، به اعمال زور متصل نشوند، گفتگوها برای یافتن راه حل های مسالمت آمیز را ادامه دهند، و به صلح، امنیت و ثبات در منطقه و در جهان کمک کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin