صلاح زواوی سفیر فلسطین در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، استقامت و پایداری در برابر توطئه های صهیونیسم بین المللی و استکبار جهانی را به مردم، مقامات و بخصوص مقام معظم رهبری تبریک گفت.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر فلسطین در ایران گفت: در سال ۱۹۹۳ که توافق اسلو امضا شد ۲۵ شهرک اسراییلی با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر در این شهرک ها زندگی می کردند. ولی در حال حاضر ۸۰۰ هزار نفر در ۲۵۰ شهرک صهیونیست نشین زندگی می کنند، پیمان اسلو اجرا نشد. طرح معامله قرن هم با وجود ظالمانه بودن اجرا نمی شود؛ آنها مردم فلسطین و امت اسلامی را به بازی گرفته اند.

صلاح زواوی افزود: حضرت امام خمینی(ره) رویه و منشی را پایه گذاری کرد که تا پایان تاریخ ماندگار است. از قبل از انقلاب اسلامی ایرانیان مهمترین عضو از ملل مسلمان بودند که تمام وجود خود را در راه آرمان فلسطین گذاشتند.

وی یادآور شد: اعلام آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان الشریف از طرف امام خمینی(ره) به عنوان روز قدس نشان از هوشمندی و درایت آن رهبر فرزانه دارد. این نامگذاری باعث شد موضوع فلسطین هرگز فراموش نشود و هر سال صدای فریاد مظلومیت ما گوش عالم را کر کند.

سفیر دولت فلسطین در ایران ادامه داد: هر سال در روز جهانی قدس الشریف لرزه بر تن دشمن صهیونیستی می افتد و به آنها یادآوری می شود که مردم ایران و امت اسلامی از هند تا آمریکا زیر بار این ظلم نمی روند و تا دستیابی به استقلال و تمامیت ارضی فلسطین از پا نخواهند نشست.

این مبارز فلسطینی با اشاره به یک نقشه قدیمی اسراییلی که از یک سکه‌ ۳ هزار ساله، موسوم به سکه ۱۰ آگورا اقتباس و ترسیم شده است، گفت: در آن سکه نقشه اسراییل بزرگ حکاکی شده است. نقشه ۱۰ اگورا شامل کل سرزمین تاریخی فلسطین، اردن هاشمی، سوریه، لبنان، عراق، نصف شبه جزیره سینا و یک سوم عربستان سعودی تا مدینه منوره است.

زواوی خاطرنشان کرد: معامله قرن مربوط به امروز نیست بلکه سابقه ای ۷۵ ساله دارد. در زمان کلینتون ما با اسراییلی ها در اسلو به توافقاتی رسیدیم و تقسیم اراضی به این صورت بود که ۴۴ درصد سهم فلسطین، ۵۴ درصد سهم رژیم صهیونیستی و دو درصد باقی مانده هم منطقه بین المللی شامل شهر قدیمی قدس می شد.

وی اضافه کرد: همان زمان من از تهران بیانیه ای صادر کردم و گفتم با وجودی که حاضر نیستیم از یک وجب خاک کشورم را نادیده بگیرم ولی اسراییلی ها به این پیمان (اشاره به پیمان اسلو) هم عمل نمی کنند. پیمان اسلو نخستین موافقتنامه رودروی حکومت اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود که در سال ۱۹۹۳ به امضای دو طرف رسید.

 زواوی خاطرنشان کرد: پیمان اسلو تلاش آمریکایی ها و اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسراییل برای تعیین یک چارچوب مشخص بود که به اصطلاح به حل ‌و فصل کامل منازعه اسرائیل و فلسطین بینجامد.

 سفیر دولت فلسطین در ایران خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۹۳ که توافق اسلو امضا شد ۲۵ شهرک اسراییلی با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر در این شهرکها زندگی می کردند. ولی در حال حاضر ۲۵۰ شهرک تاسیس شده و جمعیتی معادل ۸۰۰ هزار نفر در آنها زندگی می کنند، پیمان اسلو اجرا نشد طرح معامله قرن هم با وجود ظالمانه بودن اجرا نمی شود؛ آنها مردم فلسطین و امت اسلامی را به بازی گرفته اند.

وی افزود: یاسر عرفات رهبر و رییس دولت ما از اول هم راضی نبود با آنها توافق کند چون می دانست آمریکا و اسراییل اهل توطئه و خدعه هستند. قرار بود تا پایان سال ۱۹۹۸ توافق اسلو به طور کامل اجرا شود. اما در سال ۱۹۹۵ با کشته شدن اسحاق رابین توسط امیر ایگال این پیمان عقیم ماند.

زواوی ادامه داد: اینکه می گویم صهیونسیم بین المللی و زورمداران دروغ می گویند از این بابت است که حتی اگر ما طرح معامله قرن آقای ترامپ را هم قبول کنیم و از حق قدیمی خود هم بگذریم اطمینان دارم به این طرح ظالمانه هم عمل نخواهند کرد.

وی گفت: اگر در سال ۱۹۹۳ و در زمان انعقاد پیمان اسلو گفتم این قرار داد ظالمانه است ولی اجرا نمی شود. اکنون هم می گویم دونالد ترامپ و نتانیاهو که به دنبال توافق با مردم فلسطین هستند نیات خوبی ندارند و می خواهند بین اهالی فلسطین اختلاف ایجاد کنند و بدترین ظلم را نسبت آوارگان فلسطینی انجام دهند.

زواوی با بیان این که هدف دیگر دشمن غاصب ما ایجاد اختلافات قومی، مذهبی، ملی و حتی خانوادگی بین کشورهای عربی-اسلامی است تا از این رهگذر، فرزندان اسلام و عرب را به جان هم بیندازد، اظهارداشت: این هدف قرار است با هم پیمانی ترامپ و نتانیاهو محقق شود. در حالی که صهیونیست‌ها ۷۸ درصد از سرزمین تاریخی فلسطین را در دست دارند، اما هر روز تهدید می‌کنند که کرانه باختری رود اردن، قدس شریف و سرزمین غزه را نیز باید اشغال کنیم. این اولین قبله مسلمین و مسجد الاقصی، اکنون در اشغال دشمنان اسلام است و دشمن اشغالگر و هم پیمانان بدسرشت آن‌ها اگر فرصت پیدا کنند تمام سرزمین ما را اشغال می‌کنند.

سفیر دولت فلسطین در تهران با اشاره به این که موجودیت اسراییل زاییده هم پیمانی امپریالیسم و صهیونیزم بین المللی در زمان جنگ جهانی دوم و بعد از آن است، یادآورشد: آن‌ها تمام امکانات خود را برای ایجاد یک موجودیت فیزیکی و جعلی به کار بستند اما این موجودیت جعلی به علت درگیری‌های داخلی اسرائیلی‌ها و مهاجرت معکوس – یعنی بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و یهودی‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی به موطن اصلی خود- در خطر است و ان شاءالله به پایان خود نزدیک می شود.

 وی نابودی رژیم اشغالگر قدس را به چند دلیل، حتمی دانست و گفت: از جمله دلایل این موضوع، بیدار شدن وجدان بین المللی، وضعیت و قدرت کشورهای اسلامی و عربی و آمادگی مردم فلسطین از دلایل نابودی این رژیم است. اما امروز دشمن صهیونیستی برای حفظ موجودیت جعلی خود با ابزار قدرت، نفوذ و عادی سازی روابط با کشورهای عربی و اسلامی وارد شده و ادامه حیات خود را در ایجاد دشمنی و اختلاف بین کشورهای مسلمان جست وجو می‌کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin