سفیر سابق چین در ایران در نشستی با موضوع سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین با مثبت ارزیابی کردن چنین مناسباتی خاطرنشان کرد که تنها مانع بر سر راه دو کشور در این مسیر آمریکاست.

به گزارش آوا دیپلماتیک، هوا لیمینگ، سفیر سابق چین در ایران در نشست مجازی مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها با موضوع برنامه ۲۵ ساله همکاری های تهران و پکن سخنرانی کرد.

وی در این نشست با اشاره به مناسبات ایران و چین در دهه های آینده و سند همکاری ۲۵ ساله دو کشور که اخیرا بحث آن داغ شده است گفت تهران و پکن هر دو مستقل هستند و بر همین اساس تصمیم گیری می کنند.

سفیر سابق چین در ایران با اشاره به تاریخ روابط چین و ایران خاطر نشان کرد که روابط دو کشور بعد از انقلاب اسلامی ایران خیلی خوب بوده است.

وی در ادامه افزود که کشورش در رابطه با ایران مشکلی نداشته اما تنها مشکل یا مانعی که بر سر مناسبات این دو کشور وجود داشته آمریکا بوده است.

وی در این باره گفت: در روابط چین و ایران تقریبا همه رؤسای جمهور آمریکا همیشه در مورد نزدیکی روابط این دو کشور هشدار داده اند.

لیمینگ در ادامه با اشاره به گزارش مفصلی که روزنامه نیویورک تایمز در مورد شکلگیری تفاهم نامه ۲۵ ساله پکن و تهران منتشر کرده افزود آمریکایی ها قصد دارند افکار عمومی در این کشور را تحت تاثیر قرار دهند و بگویند که دو دشمن ایالات متحده در حال ایجاد رابطه با یکدیگر هستند.

وی همچنین گفت که ایران باید هشیار باشد که آمریکا قصد داشته جلوی مناسبات این دو کشور را بگیرد و همواره به دنبال یک سوژه داغ است تا یک سوتفاهم را ایجاد کند.

لیمینگ در پایان خاطرنشان کرد که با وجود روابط قوی بین چین و آمریکا اما دو کشور از یکدیگر شناخت کافی ندارند.

وی در این باره گفت: متاسفانه یکی از مشکلات چینی ها این است که اطلاعات را از رسانه های غربی دریافت می کنند و برخی دوستانی هم در ایران دارم که چین را از نگاه اروپا می شناسند.

وی در پایان همچنین خواستار افزایش مناسبات بین دو کشور شد.

روزنامه نیویورک تایمز نسخه‌ کامل پیش‌نویس این توافق را منتشر کرده است مدعی شده که این سند همکاری بین این دو کشور راه را برای سرمایه‌گذاری چندصد میلیارد دلاری چین در بخش‌های انرژی و دیگر بخش‌های ایران فراهم می‌کند و با این اقدام تلاش‌های دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای انزوای ایران را تضعیف خواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۲۴ تیر ماه در اظهاراتی در جمع خبرنگاران پس از حضورش در کمیسیون صنایع مجلس درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت‌: چینی‌ها در اسفند ماه پیش نویس سند همکاری ۲۵ ساله خودشان را بر مبنای پیش نویس ما ارائه دادند و ما راجع به اینکه این دو پیش نویس را نهایی و به یک توافق برسانیم الان مذاکره می‌کنیم و در تماس ویدئو کنفرانسی که ۱۰ روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم به آنها اطلاع دادم که آماده مذاکره برای نهایی کردن این سند هستیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که متن نهایی و مورد توافق قرار بگیرد در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید. براساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات مشخص دارد و یا برنامه بیشتر است باید درباره آن تصمیم گیری شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin