سفیر اسپانیا در تهران با حضور در عمارت مسعودیه و بازدید از این مجموعه تاریخی با محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیاء بناهای تاریخی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این دیدار محمدرضا پوینده گفت: ما امیدواریم در شرایط جدید همکاری‌های میان ما ارتقاء پیدا کرده و اقدامات اجرایی در چارچوب استفاده از تجربیات دو کشور در حوزه احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و ارائه خدمات استاندارد، آغاز شود.

وی سپس با اشاره به عزم دولت برای افزایش و گسترش روابط بین‌المللی در همه‌ حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، گفت: پس از استقرار دولت یازدهم و با توجه به رشد ۱۰ درصدی گردشگران ورودی به کشور، ما شاهد افزایش درخواست برای سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی با کاربری‌های مختلف نظیر واحدهای اقامتی، پذیرایی، بازارچه‌های صنایع دستی، مرکز رویدادهای نمایشگاهی یا فرهنگی هستیم. به طوری که در سال گذشته شاهد رشد ۶۰۰ درصدی جذب سرمایه گذاران در این حوزه هستیم.

مدیرعامل صندوق احیاء ادامه داد: سال گذشته در سفر وزیر گردشگری و انرژی اسپانیا به ایران، در خصوص استفاده از تجربیات اسپانیا درباره‌ی نحوه حفاظت و بهره‌برداری بناهای تاریخی با توجه به حضور مدیر عامل شرکت پارادورا گفت‌وگو کردیم و هم اکنون نیز از مدیر عامل این شرکت برای سفر به ایران و انجام گفت‌وگوهای تخصصی دعوت می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور یک ساله ادواردو لوپز بوسکتس، به عنوان سفیر اسپانیا در ایران گفت: امیدواریم در دوره حضورتان در چارچوب تفاهم‌نامه‌های گردشگری که در سال‌های گذشته بین دو کشور به امضا رسیده است، ما شاهد ارتقاء همکاری‌ها در این حوزه تخصصی باشیم.

او همچنین با تاکید بر لزوم معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری صندوق احیاء به شرکت‌های اسپانیایی گفت: با توجه به افزایش حجم علاقه و تمایل گردشگران اروپایی و اسپانیایی برای سفر به ایران، سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی ایران بسیار جذاب و قابل بررسی و اقدام است و فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی و توسعه زیر ساخت‌های صنعت گردشگری وجود دارد و امیدواریم در آینده نه چندان دور، شاهد سفر هیات‌های رسمی اسپانیا به ایران برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری باشیم .

در ادامه این دیدار نیز ادواردو لوپز بوسکتس، با اشاره به سوابق قبلی خود گفت: من ۴ سال مدیر کل برنامه‌ریزی خاورمیانه بودم و در زمینه توریسم و گردشگری کارهای خوبی را انجام دادیم. ‌سال گذشته وزیر گردشگری اسپانیا به ایران آمد و مباحث مهمی در جریان این سفر مطرح شد .

سفیر اسپانیا در ایران با اشاره به مشارکت یک هیات اسپانیایی در کرمانشاه برای مدیریت بناهای تاریخی گفت: حضور مجدد این هیات در ایران فرصت خوبی برای ایجاد روابط قوی‌تر و مذاکره با صندوق احیاء است.

وی همچنین با اشاره به به حضور قبلی شرکت “پارادور” در ایران گفت: امیدوار هستیم که این شرکت بتواند در مقام مشاور برخی طرح‌های احیاء در ایران فعالیت‌هایی را آغاز کند.

بوسکتس با اشاره به آغاز به کار دولت جدید اسپانیا، ایران را یکی از شرکای مهم تجاری این کشور عنوان کرد و افزود: ما می‌توانیم در بخش‌های زیادی مانند انرژی و گردشگری همکاری‌های مهمی داشته باشیم و باید از فاصله سه ماهه تا آغاز به کار دولت جدید در مادرید، حداکثر استفاده را برای زمینه سازی در این حوزه ها به کار ببریم .

وی تاکید کرد: ما مشتاق هستیم که کارشناسان و مشاوران خود را برای انتقال تجربیات به شما معرفی کنیم، چون رویکرد سرمایه‌گذاران ما به سمت کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه است‌ و چون بیشتر توریست‌های ما به این کشورها علاقه نشان می‌دهند.

سفیر اسپانیا در تهران همچنین با اشاره به سفر هفته آینده یک هیات از این کشور به ایران گفت: ما می‌توانیم با هماهنگی‌های بیشتری در جریان سفر این هیات مذاکرات بیشتری درباره همکاری دو جانبه در احیاء بناهای تاریخی داشته باشیم و همچنین می‌توانیم راجع به امضا تفاهمنامه‌ای برای توسعه همکاری‌ها با صندوق احیاء به شکل جدی فکر کنیم.

او در عین حال تاکید کرد: زمینه همکاری دو جانبه برای توسعه‌ی همکاری‌ها میان دو کشور بسیار مهیاست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin