پانگ سن، سفیر چین در تهران با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در ابتدای این دیدار امیر عبداللهیان با اشاره به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به پکن بر اهمیت سفر رئیس مجلس چین به تهران و توسعه همکاری‌های پارلمانی دو کشور تأکید کرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به تشکیل گروه های دوستی – پارلمانی در مجلس شورای اسلامی، رایزنی‌های نمایندگان پارلمان دو کشور را با توجه به روند توسعه مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری خواند.

امیرعبداللهیان به توافق هسته‌ای ایران و برجام اشاره کرد و گفت: ایران صداقت خود را به همگان ثابت کرد اما آمریکا مثل گذشته و به روال معمول بدعهدی و پیمان‌شکنی کرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در پایان گفته‌های خود از نقش دولت چین در منطقه و دیدگاه واقع‌بینانه این کشور تشکر نمود.

سفیر چین در تهران نیز با اشاره به سابقه طولانی همکاری دو مجلس ایران و چین بر افزایش همکاری‌های دوجانبه و گسترش فعالیت‌ها تأکید نمود.

سفیر چین یادآور شد: با موضع‌ ایران در قبال سوریه موافق است و اعتقاد دارد که ایران و چین در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای زمینه‌های مشترک می‌باشند.

وی افزود: حل بحران سوریه تنها از راه سیاسی می‌باشد و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه مورد احترام است.

پانگ سن، با اشاره به مسائل بحرین و یمن گفت: باید صلح و ثبات در کشورها برقرار شود تا تروریست‌ها از این شرایط سوء استفاده نکنند.

وی همچنین به مذاکره هسته‌ای ایران اشاره و اذعان کرد: ایران با صداقت تمامی وظایف خود در چارچوب برجام را انجام داده است.

او به برخی تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: باید طبق برجام این تحریم‌ها که بیشتر مالی هستند سریع‌تر برداشته شوند.

وی افزود: چین از اجرای کامل برجام از سوی طرفین استقبال می‌کند زیرا آن را الگویی برای حل مسالمت‌آمیز مناقشات سیاسی می‌داند.

امیرعبداللهیان به اوضاع کشورهای منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین اشاره نمود و خاطرنشان کرد: ایران تلاش زیادی انجام داده است تا از طریق راه حل سیاسی مشکلات منطقه حل شود و برای این هدف حتی حاضر به شرکت در نشست چندجانبه حل بحران سوریه با حضر عربستان سعودی (در شرایط قطع رابطه با عربستان) و آمریکا شده و از سوی دیگر وزیر خارجه ایران طرحی 4 ماده‌ای برای حل سیاسی موضوع را ارائه نموده که از سوی سازمان ملل متحد نیز به یک قطعنامه تبدیل شد.

وی تصریح کرد: ایران همواره امیدوار بوده است که بازیگران این مسئله از طریق سیاسی عمل کنند اما در عمل اینگونه نشد و حمایتی جدی از راه‌حل سیاسی بین حکومت و معارضه به وجود نیامد. در سوریه برخی کشورها همچنان از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و برخی بازیگران منطقه‌ای و خارجی اجازه نمی‌دهند که سازمان ملل طرح سیاسی را پیش ببرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin