نشست «ترکیه پس از کودتا» با حضور رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران و دیپلمات های ایرانی در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر ترکیه در این نشست خاطرنشان کرد: ما در تاریخ معاصر دموکراسی سه اقدام به کودتا را تجربه کردیم، خدا را شاکریم که این کودتا نافرجام ماند اما هیچ کودتایی به اندازه کودتای اخیر خونین نبود.

وی افزود: یکی از مهمترین ابعاد این کودتا این بود که مردم با شجاعت از دموکراسی دفاع کردند، تمام اختلافات سیاسی را کنار گذاشتند و احزاب مخالف یکصدا شدند.

سفیر ترکیه در تهران افزود: با وجود اینکه بیش از 250 شهید دادیم اما این اتفاق باعث تقویت همبستگی ملت ترکیه شد و از سوی دیگر سازمان تروریستی فتح الله گولن به آشکارترین شکل خود را نشان داد.

هاکان تکین با بیان اینکه طرح دیدگاههایی همچون آغاز دوره سلطانی هیچ سهمی از واقعیت ندارد گفت: اقدامات علیه سازمان تروریستی فتح الله گولن لایسیته و همبستگی اجتماعی در ترکیه را تقویت خواهد کرد.

وی ضمن قدردانی از دیدگاهها و مواضع مقامات عالی ایران گفت:آقای ظریف در شب کودتا سه بار با آقای چاوش اوغلو تماس گرفت و در جریان تحولات قرار گرفت و آقای روحانی چه درتماس تلفنی و چه آشکارا حمایت خود را از دولت اعلام کردند.این دیپلمات ترکیه ای با بیان اینکه دوستی بین اشخاص و کشورها در روزهای سخت امتحان خود را پس می دهد افزود:روابط برادرانه ایران و ترکیه در گذشته نزدیک از امتحانات سختی عبور کرده و با دیگر دیده شد که روابط ریشه داری بین ایران و تزکیه وجود دارد.

وی افزود: در هیچ کشوری نیروهای نظامی، مجلس و پارلمان خود را بمباران نکرده و دیدیم که تانک ها به سمت شهروندان غیر نظامی آتش گشودند.

سفیر ترکیه در تهران گفت: نظام ما متوجه شده بود که سازمان تروریستی فتح الله گولن می خواهد حاکمیت را در اختیار بگیرد و دو سال قبل در شورای عالی امنیت ملی تصمیم به مبارزه جدی با این سازمان تروریستی اتخاذ و دو ماه قبل هم نقشه راهی در این شورا برای مبارزه با این سازمان چه در داخل و چه در خارج تدوین شد.

وی یادآور شد: اینکه گفته می شود دولت ترکیه به دنبال استفاده از شرایط پسا کودتا است و می خواهد مخالفین خود را حذف کند، ادعایی بی اساس است.درباره اقدام به بازداشت ها و احکام تعلیق باید بگویم از قبل آمادگی وجود داشت به طوری که حتی بعضی معتقدند کودتاچیان به خاطر اینکه از برنامه اطلاع داشتند زودتر اقدام به کودتا کردند.

هاکان تکین ادامه داد: دیدگاهی که مطرح می شود مبنی بر آغاز دوره سلطانی هیچ سهمی از واقعیت ندارد و ما می توانیم باور کنیم که اقداماتی که علیه سازمان فتح الله گولن انجام می شود لایسیته و همبستگی را در ترکیه تقویت می کند.

سفیر ترکیه در نشست بررسی تحولات ترکیه بعد از کودتا در پاسخ به سوالی در خصوص استرداد فتح الله گولن از آمریکا گفت: پیش از این هم برای استرداد گولن از آمریکا اقدام شده بود و اکنون هم در حال آماده سازی پرونده جدیدی هستیم که شامل این دخالت وی در کودتا می شود و این پرونده به محض تکمیل به طرف آمریکایی ارائه می شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پایگاه اینجرلیک اظهار داشت: پایگاه اینجرلیک یک پایگاه نظامی است که تماما زیر نظر اقتدار و حاکمیت دولت ترکیه است نه یک پایگاه آمریکایی و نه متعلق به ناتو است.

هاکان تکین افزود: بلافاصله بعد از اقدام به کودتا تمام پروازها از اینجرلیک از طرف دولت ممنوع شد و آمریکایی ها خواستند این ممنوعیت شامل پروازهایی علیه داعش نشود.البته موضوع همکاری فرمانده پایگاه با کودتاچیان نیز مطرح شده و در حال رسیدگی است.

هاکان تکین در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص وقوع کودتای دیگر در ترکیه اظهار داشت: هر کسی که عقل داشته باشد با دیدن این اتفاقات بعید است چنین کاری انجام دهد.

وی درباره احتمال بروز شکاف اجتماعی گفت: اقداماتی که بعد از کودتا انجام شده نه در جهت قطبی کردن جامعه بلکه در راستای تقویت همبستگی اجتماعی است و تلاش می کند سازمانی که طی سالها به نهادهای حاکمیتی نفوذ کرده بودند را از این سازمان تروریستی پاک کند.

سفیر ترکیه در تهران همچنین در باره جهت گیری سیاست خارجی ترکیه گفت: نباید انتظار تغییرات رادیکال را داشته باشیم، موضع ما در قبال سوریه کاملا روشن است، تنها هدف ما در سوریه متوقف شدن خونریزی و تاسیس دولتی است که بتواند تمام اقشار مردم را نمایندگی کند و کسانی که عامل بروز این وضعیت تراژیک در سوریه هستند نمی توانند در آینده سوریه سهمی داشته باشند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin