سالگرد آغاز انقلاب مسلحانه فلسطین (اول ژانويه 1965) با سخنرانی سفیر فلسطین، نماینده وزارت امورخارجه کشورمان و محمود احمدی نژاد برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، حمیدرضا دهقانی پوده، رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه به عنوان اولین سخنران این مراسم ضمن تبریک سالگرد انقلاب مردمی فلسطین گفت: قیام حضرت امام خمینی، فلسطین را محور حرکت سیاست خارجی ایران قرار داده است و در ادامه این روند پس از پیروزی انقلاب بر عهد و پیمان خود وفادار بوده ایم.

وی افزود: پس از امام خمینی، مقام معظم رهبری و مسئولان ایرانی نیز بر این عهده و پیمان باقی مانده اند. از ابتدای انقلاب در ایران پرچم فلسطین در سفارت این کشور در تهران به اهتزاز درآمده و البته این پرچم  برافراشته خواهد ماند.

دهقانی پوده با اشاره به وضعیت فلسطین امروز خاطرنشان کرد: هم اکنون موضوع فلسطین، مظلومیت یک ملت، مظلومیت یک امت و مظلومیت یک تمدن است.

وی افزود: در طی هفتاد سال اشغال این سرزمین به دلیل اینکه کشورهای اسلامی وارد حاشیه شده اند موضوع فلسطین فراموش شده است.

رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به قیام سوم مردم فلسطین خاطرنشان کرد: صدای مظلومیت انتفاضه سوم فلسطین یک پیام به امت های جهان اسلام است که موضوع فلسطین فراموش نشود.

صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران به عنوان میزبان این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک 22 بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به ملت و دولت ایران گفت: مشکلات موجود در فلسطین باعث شده است تا مردم انتفاضه سوم را  شروع کنند. زیرا مذاکرات به جایی نرسیده و دشمن ما به قول و قرار خود احترام نمی گذارد.

سفیر فلسطین با اشاره به معضلاتی که در جهان عرب به وجود آمده است خاطرنشان کرد: مشکلات موجود در سوریه، عراق و یمن باعث شده است تا مسئله فلسطین در حاشیه تحولات جهان عرب قرار بگیرد و از تمام کشورهای عربی و اسلامی می خواهیم در کنار فلسطین باقی بمانند.

صلاح زواوی در ادامه افزود: انشالله ما به عنوان فلسطین وحدت ملی خودمان را به دست خواهیم آورد و دولت خودمان را به پایتختی قدس شریف تشکیل خواهیم داد.

سفیر فلسطین درباره وجود تشدید اختلاف بین شیعه و سنی در جهان اسلام گفت: از 14000 سال پیش تا کنون شیعه و سنی با هم زندگی می کنند. در واقع شیعیان، سنی هستند در پیروی از سنت پیامبر و البته سنی ها هم شیعه هستند در عشق به اهل بیت پیامبر اسلام، بنابراین نقشه دشمن در ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی موفق نخواهد بود.

محمود احمدی نژاد به عنوان سخنران بعدی مراسم ضمن طرح این سئوال که چرا فلسطین مهم است؟ گفت: من معتقدم مسئله فلسطین مهمترین مسئله عالم است. برخی تلاش دارند مسئله فلسطین را یک مسئله قومی معرفی کنند که اقوام با هم درگیر هستند. در اینصورت باید پرسید که قدرت های جهانی در آنجا چه می کنند؟

وی افزود: برخی تلاش دارند که بگویند مسئله فلسطین مواجه دو جریان مذهبی است و این هم فریب است.

محمود احمدی نژاد ضمن اشاره به موضوع بازگشت فلسطینی های آواره به سرزمین خودشان گفت: برخی می گویند که مشکل فلسطین این است که مردم فلسطین از سرزمین خود رانده شده اند و می خواهند به سرزمین خود بر گردند اگر این موضوع را بپذیریم آیا کشوری امن وجود دارد؟ چون در طول تاریخ جابه جایی های زیادی بین مردم کشورها صورت گرفته است. این در حالی است که مسئله فلسطین مسئله سلطه سلطه گران بر همه جهان است.

محمود احمدی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت فلسطین را محصول مدیریت غلط جهانی می دانیم و ملت فلسطین با همت و نسل های بلند خودش به طور حتم عزت، استقلال و آزادی خود را جشن خواهد گرفت.

در حاشیه این مراسم:

  • حضور حمید بقایی، معاون اجرایی دولت احمدی نژاد در کنار محمود احمدی نژاد از نکات حاشیه ایی این مراسم بود. وی به تازگی از بازداشت موقت آزاد شده است. بر اساس آخرین اظهارات حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه، بقایی پس از سه بار تمدید بازداشت موقت، آزاد است تا تحقیقات بعدی درباره وی انجام شود.
  • هم زمان با شروع سخنرانی محمود احمدی نژاد، منوچهر متکی سالن سخنرانی را ترک کرد.
  • سفیر بوسنی تنها سفیر اروپایی بود که در این مراسم شرکت کرد.
  • سخنرانی سفیر کوبا به زبان عربی، و تسلط وی از جمله نکات جالب توجه برای سایر دیپلمات های خارجی در این مراسم بود.
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin