ایوسب چاخواشویلی سفیر عالی رتبه و تام الاختیار گرجستان به مناسبت روز ملی این کشور طی یادداشت اختصاصی در “آوا دیپلماتیک” به تشریح مناسبان دو کشور پرداخت.

گرجستان 26 می را به عنوان روز ملی خود جشن می گیرد و در طی 3000 سالی که در رده یک کشور قرار گرفته است و همچنین به عنوان بخشی از پیشرفت های چشمگیر اوراسیا، این کشور نقش فعال و گسترده ای را در روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با دیگر کشورهای منطقه ایفا می کند که از جمله سابقه قرن ها ارتباط با ایران است.

26 می 1918 روزی است که نخستین جمهوری دموکراتیک گرجستان پس از سقوط امپراطوری روسیه تاسیس شد. این جمهوری نوظهور، که از بدو تاسیس تعلق خاطر خود به اعمال دموکراسی و صیانت از آزادی مردمش را اعلام نمود و تعهدی را در راستای همزیستی مسالمت آمیز و دوستانه با همسایگان خویش پیش گرفت، توسط روسیه بلشویکی مورد حمله قرار گرفت و در سال 1921 سقوط کرد.

در طول ده ها سال اشغال گرجستان توسط رژیم تمامیت خواه شوروی، مردم گرجستان دست از گام برداشتن در جهت رویای دیرینه و تاریخی خود که همانا تبدیل شدن به ملتی آزاد، مردم سالار، صلح آمیز و پررونق می باشد دست برنداشته اند و این خود مقدمه ای بر بازپس گیری استقلال این کشور پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و نیز قرار گرفتن در زمره کشورهای اروپایی در صدر سیاست خارجی گرجستان قرار گرفت.

در دهه 1990، گرجستان دوران گذار پساشوروی پیچیده ای را در راه ایجاد کشوری مدرن و گستردن روابط با دیگر همسایگان طی نمود. دولت فعلی که در سال 2012 برسرکار آمده است، اصلاحات بنیادین روابط برای بهبود اقتصاد و رواج عدالت در جامعه، ایجاد روابط دوستانه و بر اساس نفع متقابل با کشورهای همسایه و نیز دست یابی به راه حلی صلح آمیز برای منازعات منطقه قفقاز را در پیش گرفته است.

دولت گرجستان همواره قدردانی خود از جمهوری اسلامی ایران را ابراز کرده است، زیرا ایران در زمره نخستین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت. ایران به عنوان قدرتی جدی در منطقه در تمام مقاطع زمانی حمایت خود را از تمامیت ارضی و استقلال گرجستان بیان داشته است.

البته اولویت نخست در سیاست خارجی گرجستان پیوستن به حوزه اروپا و آتلانتیک بوده و در این فرآیند، ما به نقاط عطفی دست پیدا کرده ایم از جمله اینکه گرجستان در تاریخ 27 ژوئن 2014، توافقی برای همراهی با اتحادیه اروپا امضا کرد.

پیوستن به اروپا، که در اولویت سیاست خارجی گرجستان قرار دارد، همواره به مسیر اصلی پیشبرد سیاست های داخلی کشور نیز تبدیل شده است و اهداف زیر را برای ما به ارمغان می آورد:

دستیابی به عالی ترین استانداردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی اروپا، بهبود کیفیت زندگی شهروندان گرجستانی، ایجاد رشد اقتصادی و حمایت و بهبود آزادی های سیاسی و اقتصادی، تقویت نهادهای مردم سالاری، برقراری قانون، احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی و استقلال قوهء قضاییه.

در فرایند پیشبرد هدف خود برای اروپایی شدن، گرجستان توجه خاصی به کشورهای منطقه دارد و بی شک، گسترش روابط سازنده با جمهوری اسلامی ایران یکی از اولویت های دولت این کشور است.

در گذری با قدمت بیش از از

روابط دو کشور ایران و گرجستان طی بیست سال اخیر با کنش های فعالی همراه بوده است که شامل موارد ذیل می شود:

دو ملاقات میان وزیران امور خارجه دو کشور در مقر سازمان ملل در سال های 2012 و 2013؛ رایزنی های مدوام در امور کنسولی، گروههای دوستی پارلمانی، اتاق های بازرگانی و دیدارهای مستمر کمیسیون های مشترک در حوزه حمل و نقل بین الملل را شامل می شود.

آقای ابراهیم رحیم پور، معاون وزیر امورخارجه تاکنون دو بار به تفلیس سفر کرده اند. بار نخست در ماه نوامبر 2013 برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور و بار دیگر در ماه مارس 2014 برای انجام مذاکرات سیاسی، اقتصادی، انرژی و تعاون فرهنگی با مقامات عالی رتبه دولت گرجستان و نمایندگان مجلس بوده است.

در ژانویه 2015، رئیس مجلس گرجستان، جناب آقای دیوید اوسوپاشویلی از ایران دیدن داشتند و توسط جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهور، جناب آقای علی لاریجانی رئیس مجلس، جناب آقای علی اکبر هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و جناب آقای علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی مورد استقبال قرار گرفتند.

اخیراً، در تاریخ 17 – 19 مه 2015، کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان در تهران دیداری را برگزار کرد و تلاش بی وقفه متخصصان، مذاکرات و دیدارهای میان مقامات دو کشور منتج به امضای توافق نامه ای شد که افقهای آینده را برای همکاری های اقتصادی و فرهنگی ما را پوشش می دهد.

سال گذشته نیز، حجم مبادلات سالیانه میان دو کشور به 200 میلیون دلار رسید و دهها هزار شهروند ایرانی از گرجستان دیدار کردند.

اعتقاد راسخ ما بر آن است که گرجستان، با توجه به موقعیت استراتژیک، ترانزیت و ظرفیت های سرمایه گذاری، می تواند سهم خود را در گسترش تبادلات منطقه ای داشته باشد.

در این راستا، مباشرت با اتحادیه اروپا همواره مشوقی برای رشد اقتصاد گرجستان بوده است و همانطور که تحقیقات نشان می دهند، صادرات کالاهای گرجستان به اتحادیه اروپا با افزایشی 12 درصدی مواجه خواهد شد.

اعمال اصلاحات مربوط به تجارت درهای باز طی زمان دراز مدت می تواند به افزایش هرچه بیشتر تولید ناخالص داخلی گرجستان، در حدود 4.3%، بیانجامد. بدینوسیله کالاهای گرجی فارغ از تعرفه های رایج به بازار اتحادیه اروپا راه پیدا خواهند کرد و دیگر موانع و سهمیه بندی خاصی مانع راه تجارت نخواهد شد که بطور قطع، این امر باعث افزایش جذابیت گرجستان برای سرمایه گذاری ها و ایجاد فرصت های تازه برای کسب و کارهای داخلی و بین المللی می شود و فرصتهای بی شماری را برای استفاده هرچه بیشتر و با ثبات تر در بازار اروپا ایجاد می کند.

 راندمان بالای امنیت سرمایه گذاری و استانداردهای اروپایی نیز به جذب سرمایه گذاران خارجی کمک خواهد کرد و این فرصتها همگی بطور یکسان برای استفاده در اختیار شهروندان گرجی و دیگر نقش آفرینان علاقه مند به سرمایه گذاری قرار می گیرند.

از سوی دیگر، تعامل سازنده ای میان مردم دو کشور برقرار است که از این دست، می توان به تبادلات فرهنگی و گروههای هنری اشاره کرد.

شایان ذکر است که هزاران شهروند ایرانی با اصالت گرجی در این کشور زندگی می کنند که همگی از جایگاه قابل احترامی در جامعه ایرانی برخوردار هستند و نقشی پویا را در زندگی اجتماعی و اقتصادی ایران ایفا می کنند که این خود، به منزله پلی برای ارتقای دوستی میان دو کشور است.

همچنین، همکاری هایی در سطوح بالا و بازه های زمانی طولانی میان نهادهای علمی، به ویژه در حوزه زبان شناسی، در حال شکل گیری می باشد و زبان گرجی در ایران و زبان فارسی در گرجستان تدریس می شود و سال گذشته، یادداشت همکاری میان شناخته شده ترین مراکز دانشگاهی دو کشور یعنی دانشگاه دولتی تفلیس و دانشگاه تهران به امضا رسید.

تجربه اعصار گذشته نوید بخش تداوم روابط سازنده میان ایران و گرجستان و همچنین، ایجاد فضایی مثبتی توأم با صلح و شکوفایی برای ملت هایمان را نوید می دهد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin