با حضور خانم دکتر جیهان طویلا به طور رسمی مرکز همکاری انتقال خون ایران با سازمان بهداشت جهانی افتتاح شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مراسم افتتاح مرکز همکاری های انتقال خون ایران با سازمان بهداشت جهانی در شرکت پالایش و پژوهش برگزار شد.

خانم جیهان طویلا نماینده سازمان بهداشت جهانی با حضور در این مراسم گفت: بسیار مفتخرم که امروز در کنار شما در مراسم افتتاحیه مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینه تحقیق و آموزش سلامت خون شرکت می کنم.

 وی افزود: مایلم به جناب آقای پروفسور علی اکبر پور فتح اله، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران و همکارانشان بخاطر تلاش و موفقیتشان در انتخاب مرکز به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت تبریک بگویم.

ما همواره از همکاری با کارشناسان متعهد متخصص و تاثیرگذار خشنود و سپاسگذارم.

دکتر طویلا تصریح کرد: انتصاب مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت فرایند جامعی است با ضوابط متعددی که مرکز باید آنها را کاملا رعایت نماید شما راه را با موفقیت طی کرده اید اما کار اصلی شما تازه شروع شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت، سازو کارهای ارزشمندی برای همکاری هستند که بهداشت عمومی جهانی را توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه می کنند. آنها منابع بسیار گرانبهای سازمان هستند که از تمام دنیا تخصص ها را گردهم می آورند تا راه حلی برای مشکلات بهداشت عمومی بیابند. این مراکز به محض انتصاب، عضوی از شبکه جهانی مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت می شوند و کارشان بر راهکارها و سیاست های سلامت جهانی تاثیر می گذارد.

وی افزود: تمامی این موارد مسئولیتی را که شما پذیرفته اید پررنگ تر می نماید. اجرای برنامه کاری پیشنهادیتان با شرح وظیفه مصوب و در دوره زمانی تعیین شده، بسیار اهمیت دارد. هر یک از برنامه های عملیاتی باید با یکی از برنامه های کاری سازمان جهانی بهداشت در هر دو سطح منطقه ای و جهانی مرتبط باشد و در پایان هر 12 ماه از شما خواسته می شود که گزارش پیشرفت سالانه را ارائه دهید انتصاب مجدد منوط به کیفیت کار انجام شده در طول دوره انتصاب می باشد.

 نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران همچنین اذعان داشت: ما در سازمان جهانی بهداشت به دنبال حمایتی هستیم که سازمان انتقال خون ایران می‌تواند در توانمندسازی در سطح منطقه و به اشراف گذاشتن دانش به خصوص در زمینه‌هایی مانند دسترسی به خون سالم، فرآورده‌های خونی و انتقال آنها داشته باشد. نیاز به خون و فرآورده‌های خونی هر ساله رو به افزایش است و بسیاری از بیماران با نیاز حیاتی به انتقال خون، دسترسی به موقع به خون سالم و فرآورده‌های خونی ندارند.

دکتر طویلا تصریح کرد: امسال سازمان جهانی بهداشت، کشورها را فراخوانده است تا با همکاری یکدیگر در جهت دسترسی جهانی به خون سالم و فرآورده‌های خونی از طریق اهدای صددرصد داوطلبانه و بدون پرداخت تلاش کنند. هنوز در 73 کشور بیش از نیمی ازخون مردم مورد نیاز از طریق جایگزینی خانواده و یا پرداخت وجه به اهداء‌کننده تهیه می‌شود. حدود یک چهارم از کشورها قادر به غربالگردی خون‌های اهداء شده برای یک یا بیش از یکی از بیماریهای قابل انتقال از طریق خون مانند HIV، ایدز، هپاتیت V، C و سیفلیس نیستند. یکی از مشکلات متداولی که برای غربالگری گزارش شده ارائه نامنظم کیت‌های آزمایش است.

وی اظهار داشت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در جهت ترویج اهدای خون داوطلبانه و کاملا رایگان و با وجود تداوم تبلیغات، متاسفانه در منطقه ما این امر تاکنون تنها در دو کشور ایران و امارات متحده عربی محقق شده است. سایر کشورهای منطقه عمدتا به اهدا از طرف اعضای خانواده یا جایگزین آن وابسته هستند. مایلم بدانیم که این مرکز چگونه می‌تواند سازمان جهانی بهداشت را در تقویت کشورها یاری کنند تا دسترسی به خون سالم و فرآورده‌های خونی برای همه افراد نیازمند امکانپذیر شود.

دکتر طویلا با اشاره به اهمیت خون در سلامت جامعه تصریح کرد: دسترسی به خون سالم، انتقال خون و فرآورده‌های خونی هر ساله جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد این سبب افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بیمارانی که از بیماری خاصی رنج می‌برند و تسهیل فرآیندهای پیچیده پزشکی و جراحی می‌شود.در بسیاری از کشورها تقاضا از عرضه بیشتر است و ارائه کنندگان خون با چالش تهیه خون کافی و نیز تضمین کیفیت و سلامت آن مواجه هستند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در خاتمه خاطرنشان کرد:خون گرانبهاترین هدیه‌ای است که هر کس می‌تواند به دیگری اهداء کند. تصمیم به اهدای خون می‌تواند جان یک یا افراد بیشتری را نجات دهد.اگر خون به اجزای مختلفی مانند سلول‌های قرمز، پلاکت‌های خونی و پلاسما تجزیه شود هر کدام می‌توانند به تنهایی برای بیماران با شرایط خاص استفاده شود. بنابر این مطمئنم با توجه به تعهد و تجربه طولانی سازمان انتقال خون ایران این مرکز می‌تواند برای نجات جان و اهدای زندگی افراد نقش مهمی در سطح منطقه و جهان ایفا کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin