27 سفیر و رایزن اقتصادی خارجی به شهرستان سیرجان سفر و در جشنواره گلیم و پسته شرکت کردند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، 27 سفیر و رایزن اقتصادی از 15 کشور در این جشنواره شرکت کردند و ضمن بازدید از ترمینال ضبط و فرآوری پسته جلال‌آباد سیرجان با نحوه بسته‌بندی‌های صادراتی آشنا شدند و سپس به همراه استاندار کرمان و معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه و مسئولان استانی و محلی از روستای جهانی گلیم یعنی دارستان بازدید کردند.

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در این بازدید گفت صنایع دستی، ظرفیت بسیاری خوبی برای صادرات، ارزآوری و معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به جهان دارد و وزارت امورخارجه برای بازاریابی و معرفی این محصولات در سطح جهان کمک می کند و این سفر هم با همین هدف صورت گرفته است.

 آقای راب مک ایر سفیر بریتانیا در ایران هم در این بازدید ضمن تجلیل از هنرمندی بانوان سیرجانی در تولید گلیم های بسیار زیبا گفت بسیار خوشحالم که از نزدیک نحوه تولید این اثر هنری را می بینم.

نماینده پاکستان در این هیات هم گفت نکته حیرت آور در تولید گلیم شیریکی، پیچ بافت ذهنی آن است که نشان از تبحر بافندگان سیرجانی و هماهنگی آنها با هم در بافت گلیم دارد.

نماینده آفریقای جنوبی هم گفت گلیم شیریکی پیچ یک اثر اصیل هنری و نشانه ای از تاریخ و سبک زندگی فوق العاده مردم سیرجان است.

هم اکنون در سیرجان 17 هزار نفر به نحوی در بافت گلیم شیریکی پیچ فعال هستند و سالیانه 30 هزار مترمربع گلیم در این شهرستان تولید میشود که 80 درصد آن به خارج از کشور صادر می شود. این صنعت دستی سالیانه 90 میلیارد تومان برای بافندگان درآمد دارد.

گلیم شیریکی پیچ سیرجان، دو سال قبل در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin