معاون قرآنی وزیر ارشاد در دیدار با سفیر الجزایر اعلام کرد: در صورت گسترش روابط و تمایل فی ما بین آمادگی برگزاری هفته فرهنگی الجزایر در ایران بر محور قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) را داریم.

به گزارش آوا دیپلماتیک، عبدالهادی فقهی زاده معاون قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمود واعظی مدیر بخش بین الملل در سلسه دیدارهای خود با سفرای شرکت کننده در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با سفیر الجزایر در تهران دیدار و گفتگو کردند.

 فقهی‌زاده از حضور سفیر کشور الجزایر در مراسم افتتاحیه بخش بین الملل نمایشگاه و بالاخص سخنرانی شجاعانه و دلسوزانه وی که بیان دغدغه‌های مهم جهان اسلام با محوریت قرآن کریم بود تقدیر کرد و قرآن کریم را اصلی‌ترین محور وحدت امت اسلامی و فرهنگ اسلامی خواند.

وی گفت: از این منظر طبیعی است که فرهنگ متعالی مردم شریف الجزایر با فرهنگ متعالی دینی مردم شریف ایران اشتراکات بسیار زیادی دارد.

معاون قرآنی وزیر ارشاد با تاکید بر غرفه آرایی خوب کشور الجزایر و همچنین بازدید سفیر در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزود: حضور فعال جنابعالی برای ما خیلی الهام بخش بود و موجب تشکر و تقدیر است که سفارت دولت بزرگ الجزایر در بسیاری از شب­ها شخصا در غرفه کشور الجزایر حضور داشتند و بر رتق و فتق و روند امور نظارت می‌کردند.

وی با اشاره به نمایش آثار شخصیت‌های برجسته الجزایر و بعضا اهدای برخی آثار از جناب سفیر و همکاران ایشان تشکر کرد و افزود: پیوندهایی که ملت ایران را با ملت الجزایر و دولت ایران را با دولت الجزایر متصل می‌کند فراتر از پیوندهای دینی است.

وی با اشاره به وجه اشتراکات فرهنگی و مذهبی ملت الجزایر با ملت ایران گفت: به صورت خاص ما در ایران از اوایل انقلاب، از بحبوحه انقلاب و بلکه قبل از پیروزی انقلاب تا الان به فرهنگ انقلابی و استعمار ستیزی و استکبارستیزی مردم الجزایر افتخار می‌کنیم و الجزایر را کشور یک میلیون و نیم شهید می‌دانیم و این مسئله و مقاومت مردانه و شجاعانه مردم شریف الجزایر در مقابل استعمار فرانسوی الهام بخش حرکت‌های انقلابی در جریان انقلاب اسلامی ایران بوده است.

فقهی‌زاده با ابراز تمایل و امیدواری از سطح فعالیتهای فرهنگی مذهبی فی ما بین تاکید کرد و گفت: ان شاءالله روابط خوب فرهنگی ایران و الجزایر به صورت عام گسترش بیشتری پیدا کند و همچنین شاهد حضور جدی‌تر و فعال‌تر کشور دوست و برادر الجزایر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال آینده باشیم.

وی با اظهار امیدواری به سطح گسترش مناسبات فرهنگی افزود: امیدواریم که ان شاءالله حضور سفارت الجزایر در نمایشگاه قرآن تهران در سال آینده گسترش بیشتری پیدا کند و در ارتباطات دیگر در صورت توافق ما نیز برای برگزاری هفته فرهنگی الجزایر در ایران بر محور قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم­(ص) پذیرای شما خواهیم بود.

 در این دیدار سفیر الجزایر با تشکر از حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوول بخش بین‌الملل نمایشگاه در سفارت الجزایر گفت: از تلاش‌ها و تمام تسهیلاتی که در اختیار سفارت الجزایر قرار گرفت که بتوانیم به راحتی در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور داشته باشیم صمیمانه تشکر می‌کنم و تمام تلاشمان را خواهیم کرد که کشور الجزائر در نمایشگاه قرآن در سال بعد به صورت گسترده‌تر و تخصصی‌تر حضور یابد.

 وی با اعلام آمادگی کشورش برای حضور مجدد در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزود: باعث افتخار است که توانستیم در این نمایشگاه شرکت کنیم و ان شالله هماهنگی‌های لازم با نهادهای الجزایری مربوطه را برای مشارکت مجدد و حضور پر رنگ در این نمایشگاه انجام می‌دهیم.

عبدالمنعم احریز با تحسین ایده خوب ارتباط وبیناری در نمایشگاه قرآن امسال پیشنهاد داد: نمایشگاه آتی از حضور متفکران اسلامی از کشورهای غیر اسلامی مانند آلمان، فرانسه، انگلیس، کانادا و … هم به صورت وبیناری و هم حضوری برگزار شود.

احریز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیوند عمیق ملت و دولت ایران با الجزایر گفت: روابط ایران و الجزایر چه در حوزه ی فرهنگ و چه در دیگر حوزه‌ها در سطح بسیارخوبی قرار دارد و دو دولت ایران و الجزایر به صورت دوره‌ای در الجزایر و در ایران هفته‌های فرهنگی برگزار می‌کنند که این موضوع به لطف زحمات همکاران ما و شما در سفارت ایران و الجزایر هست که سعی می‌کنند با برگزاری فعالیت‌های فرهنگی اجازه ندهند خلأیی ایجاد شود.

 وی با اشاره به حضور فعال سفارت الجزایر در برنامه‌های فرهنگی تهران افزود: طی چند ماه گذشته در چهار نمایشگاه من جمله در دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی کرج و یونسکو حضور داشتیم.

وی ضمن آمادگی حضور کشور الجزایر در برنامه‌های دینی من جمله برگزاری نمایشگاه فرهنگی قرآنی افزود:خدا را شاکریم که مذهب اسلام محوری است برای وحدت ما و باید از این محور به خوبی استفاده کنیم و آن را ارج بنهیم و سعی کنیم از این نقاط مشترکی که بین دو ملت وجود دارد بهره‌برداری لازم را انجام دهیم و بر این پایه سطح روابط را گسترش دهیم و پیرو همین مسائل، ما آمادگی کامل داریم که پیشنهادهای شما در مورد برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی قرآنی را بررسی کرده و خوشحال می‌شویم که این پیشنهادها را به طور کتبی دریافت کنیم تا بتوانیم بررسی و مطالعات لازم را روی آن انجام دهیم.

در پایان این دیدار معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدایایی نفیس به رسم یادبود از حضور کشور الجزایر در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، به ابومنعم احریز سفیر کشور الجزایر اهدا کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin