سفیر چین در تهران تصریح کرد: اختلافات موجود در زمینه توافق هسته ای برجام باید از طریق مذاکره- نه فشار- برطرف شود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، پانگ سن در نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری که شامگاه دوشنبه در تهران برگزار شد، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام و اینکه ایران پایبندی به همه تعهدات خود را ثابت کرد، دیگر امضاکنندگان این توافق (گروه 1+4) نشان دادند از برجام پشتیبانی می کنند.

توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.

دونالد ترامپ که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد.

کمیسیون مشترک برجام در پایان نخستین نشست وزیران امورخارجه کشورهای طرف قرارداد (بجز آمریکا) که پانزدهم تیرماه در وین اتریش برگزار شد، با صدور بیانیه ای بر حفظ ، ارتقا و گسترش بیشتر روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد.

سفیر چین در تهران افزود: چین بروشنی اعلام کرده است از این معاهده (برجام) پشتیبانی می کند و در مورد آن درکی مشترک دارد.

وی ابراز امیدواری کرد همه امضاکنندگان این معاهده بین الملللی با حسن نیت به تعهدات خود پاییند باشند.

این دیپلمات چینی یادآوری کرد: روابط ایران و چین به هزاران سال پیش و هنگام استفاده از مسیر جاده ابریشم برمی گردد؛ جاده ابریشم فقط یک جاده نیست بلکه یک مسیر تبادل فرهنگی، مذهبی و تمدنی بوده است.

وی افزود: اکنون که دنیا به دهکده کوچکی تبدیل شده است، ما قصد داریم جاده تاریخی ابریشم را زنده کنیم و ایران حلقه مهمی در این مسیر است.

سن گفت: ملت ایران، شجاع و بااستقامت است و معتقدیم این کشور با همبستگی می تواند به همه مشکلات فایق آید.

نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر امورخارجه، نمایندگان بخش خصوصی و سفیران و کارگزاران خارجی در تهران برگزار شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin