سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران دروازه‌های علم و دانش را بخصوص برای نسل افغانستانی متولد ایران گشوده است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نصیر احمد نور در حاشیه جلسه دفاع پایان‌نامه «فروزان فقیری» از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات و کارمند سفارت کشور افغانستان در ایران افزود: مردم افغانستان همانند مردم ایران از هوش سرشاری برخوردار هستند و در دیداری که با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتم، ایشان نیز بر استعداد و هوشمندی مردم افغانستان تأکید داشتند.

وی با ابراز تاسف از اینکه مردم افغانستان حدود چهار دهه است که مجبور به مهاجرت به سایر کشورها شده‌اند، گفت: خوشبختانه شهروندان افغانستان، در هر کشوری که هستند بخصوص در عرصه‌های علم و فناوری خوش درخشیده‌اند.

احمد نور، کشورهای ایران و افغانستان را دارای نقاط مشترک فراوان دانست و ادامه داد: ایران و افغانستان در سرنوشت یکدیگر تأثیر دارند به نحوی که قدرت و اقتدار ایران باعث قدرت و اقتدار افغانستان خواهد شد.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران افزود: بدون شک راه پیمودن قله‌های ترقی، پیشرفت و توانمند شدن در اقتدار علمی است و امیدوارم با وجود جوانان نخبه بتوانیم فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در افغانستان را از حالت بالقوه به بالفعل درآوریم، افغانستان کشوری بکر است که متأسفانه درگیر مشکلات و معضلاتی است که از بیرون به آن تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه سختی و رنج‌های وارده بر افغانستان، فرصت‌های جدیدی را پیش روی نسل جدید افغانستان قرار داده است، گفت: امیدوارم و تأکید می‌کنم که هر یک از شهروندان افغانستان که به درجه علم و تخصص می‌رسند بتوانند به همان اندازه‌ای که در آینده برای کشور افغانستان مثمرثمر خواهند بود و سفیر مناسبی در علم و دانش و همدلی و برادری با خواهران و برادران ایرانی نیز باشند.

نصیر احمد نور ضمن تشکر از دانشگاه آزاد اسلامی و واحد علوم و تحقیقات که میزبان علاقه مندان به فراگیری علم کشور افغانستان هستند، خاطرنشان کرد: همکاری‌های گسترده‌ای بین مراکز علمی و آموزشی ایران بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی با افغانستان در حال اجراست.

وی افزود: همکاری‌هایی نظیر مبادله استاد و دانشجو به نحوی که در سال تحصیلی کنونی حدود 200 دانشجو از سوی مراکز آموزشی افغانستان برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به ایران اعزام شده‌اند تا پس از کسب علم در کسوت استاد در دانشگاه‌های افغانستان مشغول به تدریس شوند و معتقدم این گونه همکاری‌ها در آینده نوید از پیوند برادری و یگانگی هرچه بیشتر میان دو کشور دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin