سفیر کوبا در تهران با بیان این‌که خاورمیانه لایق یک صلح و آرامش مداوم است، گفت: مشکلات موجود در خاورمیانه به دلیل دخالت‌های سیاسی و نظامی آمریکا و طرفدارانش است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر کوبا در تهران طی سخنانی در مراسم هفته فرهنگی کوبا در ایران از حضور سفرای کشورهای آمریکای لاتین در این مراسم قدردانی و اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در مورد کوبا صحبت کنیم باید مطالبی را در خصوص تاریخ این کشور، جنگ‌های انقلابی و پیروزی انقلاب کوبا بیان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1959 ملت کوبا حکومتی آزاد و دموکرات دارند که به هیچ حکومتی وابسته نیست و از آن تاریخ به بعد به تمام ملت‌های دنیا احترام می‌گذارد.

وی همچنین با بیان اینکه دولت کوبا در رابطه با قلمروی حاکمیت هر کشوری احترام می‌گذارد، گفت: خودداری از مداخله در مسائل داخلی کشورهای مجاور یکی از اصولی‌ترین موارد سیاسی کشور کوبا به شمار می‌رود و کوبا بر اصل حق احترام متقابل برای هر کشور و ملتی احترام قائل است.

سفیر کوبا در تهران بیان کرد: انقلاب کوبا در برابر جبهه بین‌المللی رخ داد و ما اکنون با 194 کشور دنیا روابط دیپلماتیک داریم و اعلام می‌کنیم که به اورشلیم احترام می‌گذاریم.

وی ادامه داد: در رابطه با تشکیلات منطقه‌ای هم کوبا از جمله کشورهایی است که در سیاست‌های منطقه نقش اساسی ایفا می‌کند و بر اساس اصول اتحاد منطقه‌ای راه آمریکای لاتین و کارائیب چیزی جز متحد بودن و همسو بودن نیست.

وی در ادامه با اشاره به روابط این کشور نسبت به کشورهای خاورمیانه، اظهار کرد: این آمادگی برای کوبا وجود دارد که هر کمکی بتواند در رابطه با مسائل خاورمیانه انجام دهد. به نظر می‌رسد مشکلات موجود در خاورمیانه به خاطر دخالت‌های سیاسی و نظامی آمریکا و طرفداران او است. در واقع دخالت‌هایی که آمریکا در تغییر ژئوپلتیک منطقه ایفا می‌کند به نفع هیچ کشوری نیست.

سفیر کوبا در تهران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد خاورمیانه لایق یک صلح و آرامش مداوم و ثابت است.

وی با تاکید بر این‌که کوبا تروریسم را در هر نوعی که باشد محکوم می‌کند، گفت: کوبا در رابطه با تفاهمنامه هسته‌ای ایران معتقد است که باید به آن احترام گذاشت؛ زیرا استفاده از انرژی هسته‌ای برای مسائل صلح‌آمیز است و ما می‌خواهیم اعلام کنیم که کوبا هم توافقنامه خلع سلاح هسته‌ای را امضا کرده و پنجمین کشوری است که درخواست داشته تا خلع سلاح کلی در جهان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر انرژی هسته‌ای غیر از مصارف صلح‌آمیز باشد برای کشورها خطرناک خواهد بود، گفت: ما در رابطه با سیاست داخلی و خارجی خودمان اجازه دخالت به آمریکا را نمی‌دهیم؛ گرچه ترامپ سیاستش این است که ما را تحت فشار قرار دهد و حتی فشارهایی را به لحاظ اقتصادی هم انجام داده است.

باندریچ وگا با بیان اینکه کوبا مقصد خوبی برای گردشگران به شمار می‌رود، گفت: طیف وسیعی از گردشگران وجود دارند که به کوبا سفر می‌کنند و اعلام داشته‌اند که کشور کوبا سالم و امن است.

وی در ادامه یادآور شد: روند عادی‌سازی روابط در دوران اوباما برای کوبا شروع شد و بسیاری در کوبا نگران این بودند که آیا کوبا در حال دور شدن از اصول اولیه تاریخی خود است در حالی‌که ما بر اساس حفظ قلمروی حاکمیت ملی اقدام می‌کنیم. ملت کوبا هیچ وقت نخواستند که به خواسته‌های آمریکا تن دهند.

سفیر کوبا در تهران با اشاره به تحریم‌هایی که علیه کشورش وضع می‌شود، گفت: ترامپ سعی می‌کند تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای را علیه کوبا اعمال کند و اقداماتی که اوباما با کشورها در مورد آشتی دادن انجام داده آن‌ها را نقض می‌کند؛ بنابراین مساله دیگری برای تحریم وجود ندارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin