دو مجسمه «مرد در حال راه رفتن» و «زن ایستاده» اثر آلبرتو جاکومتی با حضور سفیر سوئیس از محوطه باز موزه هنرهای معاصر به فضای داخلی موزه انتقال پیدا کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در مراسم جانمایی این دو مجسمه در موزه هنرهای معاصر تهران، علی‌محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر خاطرنشان کرد: تصمیم بسیار سختی بود که بعد از ۴۰ سال این دو مجسمه را به داخل موزه بیاوریم اما با حضور کارشناسان این تصمیم گرفته شد و این اتفاق مهم رخ داد.

او ادامه داد: به دلیل بارش باران‌های اسیدی و آب و هوای تهران اگر این کار انجام نمی‌شد مشکلات زیادی برای این دو مجسمه بوجود می‌آمد.

سپس الیور ویک موزه‌دار سابق بنیاد بیلر در سوئیس در این باره گفت: من چندین بار در تهران حضور داشتم و در دوران سرپرست سابق این موزه (علیرضا سمیع‌آذر) با او درباره جابه‌جایی و انتقال این دو اثر به داخل موزه صحبت کرده بودم.

او ادامه داد: من خوشحال هستم همکارانم در موزه هنرهای معاصر تهران نسبت به نگهداری آثار موزه و حفظ و صیانت از آن‌ها توجه جدی دارند. این دو اثر ۴۰ سال است در فضای بیرونی قرار داده شدند اما دیگر وقت آن بود آن‌ها را به داخل انتقال دهیم. دلیل آن هم ساده است همان طور که آدم‌ها از سیگار کشیدن دچار آسیب می‌شوند این مجسمه‌ها نیز به واسطه آب و هوا و بارش باران اسیدی دچار آسیب شدند.

الیور ویک ضمن تشکر از حمایت‌های سفارت سوئیس در ایران و همکاری سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: من از هانس پیتر مارتی (مرمت‌کار ارشد آثار جاکومتی) که مشاور ارشد این پروژه بود تشکر می‌کنم. او بیش از ۴۰ سال روی مجسمه‌های جاکومتی کار کرده است و کاملا داوطلبانه پذیرفت با من به تهران بیاید تا این کار را به همراهی تیم اجرایی موزه انجام دهد.

در ادامه این مراسم، هانس پیتر مارتی با بیان اینکه اولین بنیاد جاکومتی در زوریخ بنا شده است، خاطرنشان کرد: من بیشتر عمر و فعالیت کاری‌ام را در زوریخ برای آثار جاکومتی گذاشتم. من در سال ۱۹۹۵ به شکل داوطلبانه با موزه هنرهای معاصر همکاری کردم و آن زمان هم درباره جابه‌جایی این آثار با رئیس وقت موزه صحبت کردم.

او اضافه کرد: این دو مجسمه آسیب‌هایی را به شکل سطحی دیده اما جدی نیست. در حال حاضر با توجه به اینکه این دو اثر در داخل موزه هستند نیازی نیست خیلی نگران آن‌ها باشیم.

سپس مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در ایران که در این مراسم حاضر شده بود، گفت: من برای اولین بار در سال گذشته به ایران آمدم و موزه هنرهای معاصر جزو اولین مکان‌هایی بود که بازدید کردم. در کتاب راهنمای من قید شده بود این موزه را حتما باید دید حتی فقط به خاطر این دو اثر جاکومتی.

او با بیان اینکه از این وضعیت و شرایط ابراز خوشحالی می‌کند، گفت: برای بیان اهمیت این دو مجسمه و سلامت آن‌ها می‌خواهم چیزی را به شما نشان بدهم.

سفیر سوئیس در ایران سپس اسکناس ۱۰۰ فرانکی سوئیسی (معادل ۱۰۰ دلار آمریکا) را از جیبش بیرون آورد و به حاضران نشان داد که روی این اسکناس طرح این دو مجسمه ثبت شده بود.

مارکوس لایتنر در ادامه گفت: ‌این پولی است که بیشترین استفاده را در سوئیس دارد. همان طور که می‌دانید ما در موضوعات مالی جدی هستیم و اگر به این اسکناس نگاه کنید تصویر این دو مجسمه را روی آن می‌بینید.

او گفت: اینکه ما می‌دانیم این دو اثر در موزه هنرهای معاصر در سلامت هستند باعث خوشحالی ماست. این موزه از معدود موزه‌های دنیاست که بیش از یک اثر از آلبرتو جاکومتی را نگهداری می‌کند.

سفیر سوئیس در ایران در حاشیه این مراسم نیز گفت: سوئیس یک کشور کاملا فرهنگی است. جاکومتی در روستای کوچکی در سوئیس زندگی می‌کرد. او سوئیسی بود اما به عنوان هنرمند بین‌المللی شناخته می‌شود.

او ادامه داد: همکاری با موزه هنرهای معاصر برای ما اهمیت زیادی دارد و امیدوارم این همکاری و ارتباط در سال‌های آینده ادامه پیدا کرده و عمیق‌تر شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای برگزاری هفته فرهنگی سوئیس در تهران دارند یا نه، گفت: ما سال آینده جشن ۱۰۰ سالگی رابطه دیپلماتیک ایران و سوئیس را خواهیم داشت که سعی می‌کنیم در خلال آن برنامه‌های فرهنگی، هنری را بگنجانیم. من زمان دقیق این جشن را نمی‌دانم اما سال آینده برگزار می‌شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin