ایران و اتریش برای استفاده از فاینانس یک میلیارد یورویی اتریش به سراغ گردشگری کوهستان و پیست‌های اسکی ایران رفتند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، شهریورماه امسال قرارداد یک میلیارد یورویی بین ۱۴ بانک ایرانی با اوبر بانک اتریش امضا شد که به موجب آن، منابع بانک اتریشی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور دریافت کرده‌اند، تخصیص خواهد یافت. این قرارداد، نخستین قرار تامین مالی بانک‌های ایران با بانک‌های اروپایی پس از برجام بود.

فرانتس گازلسبرگر ـ مدیر بانک اتریش ـ که طرف این قرار داد بود و تا کنون سه بار به ایران سفر کرده و به‌عنوان یک کوهنورد قله دماوند را فتح کرده است، در زمان امضای قرارداد گفته بود: اقتصاد ایران نه تنها برای اتریش و اروپا، بلکه برای کل جهان بسیار جذاب است؛ زیرا ایران نسل جوانی دارد، از این‌رو فرصت‌های بزرگی پیش رو است و باید شرایط برد – برد برای ایران و شرکت‌های جهان وجود داشته باشد، اما در عین حال نباید جنبه سیاسی را فراموش کرد. ایران تمام شرایط برای برخوردار شدن از یک اقتصاد بسرعت در حال رشد را دارد و مشارکت نزدیک تر برای هر دو کشور ایران و اتریش سودمند است.

به دنبال اختصاص این فاینانس و قراردادی که امضا شد، عصر روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه هیات سرمایه گذار اتریشی به همراه رایزن بازرگانی سفارت این کشور در تهران دیداری با معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان داشت که ضمن معرفی توانمندی شرکت‌های اتریشی و پیست های اسکی و کوهستانی ایران، دو طرف برای تعریف مدل مالی واحد به منظور بهره برداری از آن فاینانس اعلام آمادگی کردند.

سعید اوحدی ـ معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در این دیدار با شرح توانمندی‌های گردشگری و قوانین سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: ما به دنبال تعریف مدل مالی هستیم که بتوانیم از فاینانس اتریش کمال بهره‌بری را داشته باشیم.

او به خبرنگاران نیز توضیح داد: سفر این هیأت به ایران و دیدار با آن‌ها با توجه به خط فاینانسی که اتریش برای ایران تعریف کرده، بنا به خواست خودشان انجام شد. اتریش نماینده مستقری در ایران دارد که در زمینه ورزش‌های زمستانی، اسکی و کوهستان بسیار فعال است و این انگیزه‌ای برای پیگیری طرح‌هایی مشترک در این حوزه شده است.

اوحدی درباره میزان فاینانس تعریف شده در اتریش برای بخش گردشگری و یا پروژه‌های مرتبط با گردشگری کوهستان، اظهار کرد: این رقم به میزان قراردادها بستگی دارد. قطعا پروژه‌هایی که ما به طرف اتریشی معرفی خواهیم کرد، محدود است، اما به هر میزانی که به توافق برسیم، امکان استفاده از خط فاینانس اتریش وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما در دیدار با طرف اتریشی دو موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری در گردشگری کوهستان که در صورت اعلام آمادگی آن‌ها، قوانین مترقی سرمایه‌گذاری در ایران مسیر همواری را پیش روی آن‌ها قرار خواهد داد، اما در صورتی‌که آمادگی نداشته باشند راه دوم را پی می‌گیریم که استفاده از ردیف فاینانس در پروژه‌هایی است که به قرارداد منتج شود.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری ادامه داد: قطعا مذاکرات بعدی ما با بانک توسعه صادرات و پیگیری استفاده از آن خط فاینانس خواهد بود.

او همچنین درباره بی‌میلی سرمایه‌گذاران و فعالان گردشگری کوهستان در ایران برای استفاده از این فاینانس و تمایل بیشتر آن‌ها به سرمایه‌گذاری خارجی، اظهار کرد: بعضی از شرکت‌ها شاید با ظرفیت فاینانس آشنا نیستند. این ظرفیت به معنی استفاده از تسهیلات و منابع مالی خارجی با نرخ سود پایین است که قطعا در صورت آشنایی و آگاهی نسبت به آن، سرمایه‌گذاران ایرانی نیز برای بهره‌برداری از این فاینانس رغبت نشان می‌دهند. حتما اطلاعات در این‌باره به شرکت‌های ایرانی داده می‌شود، شخصا فکر می‌کنم این ظرفیت برای گردشگری کشور خوب است و باید از آن استفاده کرد.

به گفته اوحدی، هیأت اتریشی در سفر به ایران بازدیدی از توچال داشته و قرار است فردا پیست اسکی دیزین را ببیند و پنجشنبه ایران را ترک خواهد کرد که با توجه به این زمان محدود قرار است، سفر دیگری به ایران داشته باشد و تا آن زمان، پروژه‌هایی که بازدید کرده را مطالعه کند و با دستور کار جدید دوباره برگردد.

کریستف گراب مایر ـ رایزن بازرگانی سفارت اتریش ـ نیز در این دیدار، سفر این هیات به ایران را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان، اظهار کرد: مهمان‌نوازی از نکات مثبت ایران است که برای بسیاری از کشورها، ارزشمند جلوه می‌کند.

او همچنین چشم‌انداز ایران برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی تا هفت سال آینده را امیدوارکننده دانست و درخواست کرد؛ کمیته مشترکی در زمینه گردشگری کوهستان بین ایران و اتریش شکل بگیرد تا با تعریف الگوی مالی از فاینانسی که تعریف شده، استفاده شود.

محمدرضا پوینده ـ سرپرست دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری ـ نیز گفت: امسال از ۴۱ کشور، گردشگر به انگیزه ورزش‌های کوهستانی به ایران سفر کردند که بیشتر آن‌ها نیز به قله دماوند رفتند. در مقام مقایسه آمار گردشگران ورودی در این حوزه، نسبت به گذشته سه برابر رشد داشته است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin