مؤسسه صیانت از حقوق زنان با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران به مناسبت روز جهانی صلح نشست تخصصی را با عنوان زنان معماران صلح در دفتر سازمان ملل متحد برگزار كرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، دکتر زهرا پیشگاهی‌فرد مشاور وزیر امورخارجه و مدیركل حقوق بشر زنان وزارت امورخارجه، دكتر حسین میرمحمد صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مركز تحقیقات كرسی حقوق بشر، صلح و دموكراسی یونسكو و دکتر ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در این نشست به عنوان سخنرانان اصلی مطالبی را بیان کردند.

در ابتدای این نشست خانم دوتسنکو به موضوع صلح و نهضت همه با هم برای صلح و اهمیت تلاش زنان برای برقراری صلح پرداخت.

در ادامه این نشست خانم زهرا پیشگاهی‌فرد، مشاور وزیر امورخارجه و مدیركل حقوق بشر زنان وزارت امورخارجه گفت: من هم مانند همه انسان‌های كره زمین به خصوص زنان به دنبال صلح و برقراری آرامش هستم.

وی ادامه داد: انسان‌ها به خاطر خستگی از جنگ‌های خانمان سوز، تصمیم گرفتن صلح را بر همه جا حاكم كنند و خواستن زیر بیرق سازمان ملل و تحت قوانین بین‌المللی زندگی كنند و احساس صلح كنند.

دکتر میرمحمد صادقی استاد دانشگاه شهید بهشتی با تشكر از كسانی كه چراغ خرد را در این مرز و بوم زنده نگه داشته اند، در خصوص صلح و نقش زنان گفت: زنان می‌توانند بزرگ‌ترین آمران صلح باشند.

وی افزود: در طول تاریخ مشاهده می‌كنیم هر کجا جنگ و خشونت بوده، زنان هم تحقیر شده‌اند و هر جا زنان تکریم شده‌اند صلح و دوستی حاکم بوده و بر جنگ و خشونت پیروز شده است.

وی در ادامه خاطر نشان كرد: به دلیل نقش اساسی زنان است که در قانون اساسی ما (مقدمه، اصل 20 و 21‍) به مسئله زنان به طور خاص اشاره شده است.

وی تصریح کرد: خشونتی که به ویژه علیه زنان در جهان شاهد هستیم مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و بعد از این چگونه می‌توانیم از این خشونت‌ها پیشگیری كنیم و یادمان باشد ادیان در این حوزه نقش‌آفرین هستند.

میرمحمد صادقی یادآور شد: امروزه تفاسیر متعددی از خشونت می‌گردد و خشونت هر رفتاری است که باعث تحقیر افراد گردد را می‌گویند و امروز خشونت در حوزه‌های مختلف تقسیم می‌شود و موضوع خشونت داخلی و خانگی امروز اهمیت بسیاری یافته است و اختصاص به كشور یا منطقه خاصی هم ندارد.بر اساس آمار در آمریكا زنان بسیاری هستند كه از شوهر یا شریك جنسی خود مورد خشونت قرار می‌گیرند یا به قتل می‌رسند.

مشروح سخنان خانم دوتسنکو رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد به شرح ذیل است:

 از طرف مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد افتخار دارم به شما خوش آمد بگویم    

سرکار خانم دکتر پیشگاهی فرد مشاور محترم وزیر امور خارجه و مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه

جناب آقای دکتر حسین میر محمد صادقی استاد محترم حقوق و ریاست کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی

سرکار خانم عطیه قشونی میدر عامل محترم موسسه صیانت از حقوق زنان

اساتید، دانش پژوهان و خبرنگاران عزیز

موجب افتخار اینجانب است تا به شما برای حضور در مراسم روز جهانی صلح خیر مقدم عرض نمایم. هر ساله این روز در 21 سپتامبر گرامی داشته می شود.  

در 1981مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت تا روز جهانی صلح زمانی برای عدم خشونت و آتش بس باشد. این روز اختصاص یافته به تقویت آرمان های صلح درون و در میان همه کشور ها و ملت ها.

موضوع این روز برای سال 2017 “همه با هم برای صلح: احترام، امنیت و کرامت برای همه” است. این موضوع برماهیت “همه با هم” تاکید دارد که ابتکاری جهانی برای ترویج احترام، امنیت، و کرامت برای همه افرادی است که از خانه های خود در جستجو برای زندگی بهتر آواره شده اند.

نهضت “همه با هم” نهاد های سازمان ملل، 193 عضو ملل متحد، بخش خصوصی، جامعه مدنی، دانشگاهیان و افراد را در مشارکت جهانی جهت حمایت از گوناگونی، عدم تبعیض و پذیرش پناهندگان و مهاجران متحد می کند. نهضت “همه با هم” ابتکاری است که در اجلاس سران برای پناهندگان و مهاجران معرفی شد که اجلاس مذکور سال گذشته در سپتامبر برگزار گردید.  

ایرانی ها به دلیل سنت مهمان نوازیشان شناخته شده اند و همواره آماده کمک به نیازمندان هستند. ایران میزبان چهارمین جمعیت بزرگ پناهندگان و مهاجران جهان است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید در زمان نا امنی، جوامعی که به نظر متفاوت می آیند به راحتی قربانی می شوند. ما باید در برابر تلاش های زشتی مقاومت کنیم که جوامع را متفرق و همسایگان را به عنوان “دیگری” نمایان می سازند. تبعیض همگی ما را نابود می کند و مانع می شود که مردم و جوامع به توان بالقوه خود دست یابند.

ایشان می افزاید اجازه دهید با یکدیگر پل بین ملت ها بسازیم و ترس را به امید تبدیل کنیم. امسال روز جهانی صلح متمرکز بر درگیر کردن و بسیج مردم سراسر جهان به منظور حمایت از پناهندگان و مهاجران است.

این روز تاکید بر همبستگی با پناهندگان و مهاجران دارد و ویترین منافع مشترک مهاجرت برای اقتصاد ها و ملت ها با در نظر داشتن ملاحضات قانونی جوامع میزبان است. نهایتا این روز مردم را گردهم آورده و به آنان انسانیت مشترکشان را یاد آور می شود.

حفاظت از نسل های آتی در برابر بلای جنگ محرک اصلی برای ایجاد سازمان ملل متحد بود که موسسان آن ویرانی دو جنگ جهانی را تجربه کرده بودند.

از زمان تاسیس، غالبا از سازمان ملل متحد در خواست گردیده تا مانع از تشدید اختلافات وتبدیل آن ها به جنگ شود یا کمک به برقراری صلح نماید، زمانیکه درگیری های مسلحانه آغاز می گردند همچنین صلح پایدار را در جوامعی که در آن ها جنگ رخ داده ترویج نماید.

همکاری بین المللی برای پیشگیری از جنگ به ویژه برای تبدیل هشداراولیه به اقدام به هنگام، بستگی به اعتماد بین کشورهای عضو و روابط آن ها با سازمان ملل متحد دارد.

عملیات حفظ صلح سازمان ملل ابزار مهم برای پیشبرد صلح و امنیت به وسیله جامعه جهانی است.

پاسداری از صلح به منظور در برگرفتن رویکرد انساندوستانه تکامل یافت و زنان به گونه ای فززاینده بخشی از خانواده صلحبانی شدند.

زنان در همه تخصص ها اعزام می شوند: پلیس، نظامی و غیر نظامی و آنان اثر مثبتی بر محیط های صلح بانی داشته اند یعنی هم در ایجاد صلح و هم حمایت از حقوق زنان نقش داشته اند.

در تمامی زمینه هایی حفظ صلح زنان صلح بان ثابت کردند که می توانند همان نقش هایی که همکاران مرد آنان با همان معیار ها و تحت همان شرایط سخت انجام دهند را به ثمر رسانند.

در 1993 زنان 1 درصد از پرسنل یونیفورم پوش پاسدار صلح را تشکیل می دادند. حال در عملیات حفظ صلح زنان 29 درصد از کار کنان بین المللی و 17 درصد از کارکنان ملی را شامل می شوند.

در حالیکه سازمان ملل متحد از اعزام زنان به عملیات دفاع و آن را ترغیب می کند، مسئولیت اعزام زنان به عهده کشور های عضو است.

تلاش برای ایجاد برابری جنسیتی میان کارکنان سازمان ملل متحد اولویت دبیر کل سازمان ملل متحد.

صلح بانان زن به عنوان الگو در جوامع محلی عمل می کنند که الهام بخش زنان و دختران در جوامع غالبا مرد سالار هستند تا این زنان و دختران بتوانند برای حقوق و مشارکت خود در فرایند صلح تلاش نمایند.

سازمان ملل متحد با ایده اینکه جنگی دیگر هرگز رخ ندهد تاسیس شد. هدف اصلی آن ترویج و حفظ صلح در سیاره زیبای ما بوده و هست. صلح، امنیت و مشارکت در میان ملت ها ارزش های اصلی سازمان ملل متحد هستند.

طی تاریخ طولانی آن، سازمان ملل محد بیش از 170 توافق صلح را مورد مذاکره قرار داده است و صلح را در 60 کشور حفظ نموده.

امسال مصادف با هفتادودومین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد است و ایران نقش ویژه ای در تاسیس سازمان ملل متحد به عنوان عضو موسس داشته است.

ایران با تاریخ غنی وسنت های باستانی صلح دوستی همواره کمک های ارزشمندی به فرهنگ صلح در منطقه و جهان نموده است.

ایران جزو اولین کشور هایی بود گام هایی در دهه 60 به سوی تاسیس منطقه عاری از سلاح های هسته ای برداست و در 1975 موجب شد قطعنامه مجمع عمومی ابتکار تاسیس منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاور میانه را معرفی نماید.

یکی ازاین پیشنهادات اخیر ابتکار رییس جمهور روحانی یعنی “جهان علیه افراطی گری و خشونت” است که توسط قطعنامه ای در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب گردید. همکاران من در مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد متن آن را ترجمه کرده و در سایت دو زبانه مرکز اطلاعات موجود است.

همه ما می دانیم چگونه مجمع عمومی دیگر ابتکار ایران یعنی گفتگوی تمدن ها را با صدور قطعنامه تصویب کرد که آن نیز ترجمه و در وبسایت این مرکز موجود است.

همچنین توافق تاریخی برجام کمک مهمی به صلح و ثبات و امنیت نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان است.

مهم است که شما نسل جوان، آینده ایران و رهبران آتی آرزوی فراگیری بیشتر از فرهنگ صلح داشته باشید. ایرانی ها به خوبی می دانند تا چه حد صلح ارزشمند و شکننده است و تا چه حد صلح وابسته به اقدامات ما است.

هر ساله ما مشترکا با حمایت وزارت امور خارجه و همکاری فصلنامه مطالعات ببین الملل شبیه سازی شورای امنیت را برگزار می کنیم که به مسائل صلح، امنیت و مبارزه با خشونت و تروریسم می پردازند.

 امسال افتخار داشتیم تا با حضور جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه بعنوان سخنران اصلی مراسم را آغاز و به بیانات ایشان گوش فرا دهیم.

مایلم سخنان خودم را با نقل قولی از دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد شاد روان دگ همرشولد به پایان برم. ایشان در سانحه سقوط هواپیما در راه مامورت حفظ صلح در کشوری که حالا جمهوری دموکراتیک کنگو نامیده می شود از دنیا رفت.

ایشان گفته سازمان ملل متحد بوجود نیامد تا ما را به بهشت برد، بلکه ایجاد شد تا ما را از جهنم نجات دهد. و این واقعیت است زیرا اگر سازمان ملل متحد وجود نداشت باید آن را اختراع می کردیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin