رایزن اقتصادی سفارت افغانستان گفت: این کشور علاقه‌مند به استفاده از فناوری‌های ایران است، همچنین افغانستان علاقه‌مند به واردات فناوری‌های صنعت پلاستیک ایران است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، جابر انصار رایزن اقتصادی سفارت افغانستان در همایش شناخت بازارهای صادراتی صنعت پلاستیک ایران به عراق و افغانستان، اظهار داشت: افغانستان به آب‌های آزاد راه ندارد اما از لحاظ راه ژئوپلتیکی، موقعیت بسیار خوبی دارد.

وی افزود: 35 تا 37 درصد بازار 300 میلیون دلاری افغانستان به ایرانیان اختصاص دارد، اما متاسفانه ارسال کالاهای ایرانی تنها به غرب و جنوب غرب افغانستان می‌رود.

رایزن اقتصادی سفارت افغانستان با بیان اینکه زبان مشترک افغانستان و ایران یک مزیت بسیار خوب جهت افزایش ارتباطات و تبادلات تجاری است، گفت: با بهره گیری افغانستان از دانشگاه‌های ایران و همچنین متخصصان ایرانی، ایران می‌تواند برای سال‌ها در این کشور حضور داشته باشد که از این طریق بین صنعتکار افغانی و دانش پژوه ایرانی وابستگی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ایران نیز می تواند از راه‌های ترانزیتی افغانستان استفاده کند تا جذابیت‌های دو کشور برای یکدیگر به بازی برد-‌برد منتج می‌شود.

رایزن اقتصادی سفارت افغانستان تصریح کرد: افغانستان نیازمند سرمایه گذاری است و این کشور علاقه‌مند به استفاده از فناوری‌های ایران است، همچنین افغانستان علاقه‌مند به واردات فناوری‌های صنعت پلاستیک ایران است.

وی افزود: قانون حمایت از سرمایه‌گذاری در افغانستان جوان ترین قانون سرمایه‌گذاری در منطقه است؛ سرمایه‌گذار حق خروج 99 درصد سرمایه نقدینگی خود را دارد و از 50 درصد مالیات به مدت 10 سال معاف است؛ سرمایه گذار خارجی نیز می تواند از این بسته‌های تشویقی استفاده کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin