سفیر بغداد در ایران با بیان اینکه استقلال اقلیم کردستان عراق غیر ممکن است اظهار داشت: حضور آمریکا در عراق موقت است و هیچ کشوری پایگاه نظامی ثابت در این کشور نخواهد داشت.

به گزارش آوا دیپلماتیک، گفتگویی را با راجح صابر عبود الموسوی سفیر عراق در تهران انجام دادیم که مشروح آن از نظر می گذرد:

ارزیابی کلی شما از فرآیند آزادسازی موصل و عوامل تاثیرگذار در آن چیست؟ هماهنگی و اتحاد ارتش با نیروهای مردمی (حشد شعبی) تا چه حد در تسریع عملیات موثر بود؟

نبرد موصل نبرد همه دنیا با تروریست ها بود، این معرکه تنها به عراق و عراقی ها اختصاص نداشت بلکه مبارزه همه جهان با ظلم و تروریسم بود. نبرد موصل تاریخ جدیدی برای عراق، منطقه و جهان بود. عراق به اینکه در صف مقدم جهان در مبارزه با تروریسم بود و با خون خود از منطقه و جهان دفاع کرد، به خود می بالد.

اگر تمامی احزاب و طوائف عراقی با یکدیگر متحد نمی شدند، پیروزی عراق ممکن نبود، تمامی طرف های عراقی در نبرد با تروریسم و داعش در یک جبهه واحد قرار داشتند به همین دلیل پیروزی حاصل شد. از تمامی طیف ها و قومیت های عراقی در نیروهای امنیتی یا حشد شعبی حضور داشتند و مردم عراق بیش از هر زمان دیگری علیه دشمنان این کشور و تروریسم و برای ساخت آینده ای بهتر با یکدیگر متحد بودند.

حشد شعبی گروهی مقدس و قوی در عراق است و اگر نبود، کشور پیروز نمی شد. حشد شعبی یک نهاد رسمی است که پارلمان عراق آن را تصویب کرد، گروهی که یکی از اجزای تشکیل دهنده قوا در عراق محسوب می شود و توانست توطئه های دشمنان را نابود کند. کسانی که در حال حاضر پرسش هایی نظیر آینده حشد شعبی در عراق را مطرح می کنند کسانی هستند که توطئه هایشان توسط این گروه خنثی شده است. تمامی گروه های منطقه ای و جهانی به خوبی از توان حشد شعبی آگاه هستند. حشد شعبی شبیه نیروی سپاه پاسداران در ایران و هم ردیف نیروهای ارتش است. لازم است در اینجا به سخنان اخیر سردار قاسم سلیمانی اشاره کنیم که گفته بود حشد شعبی یکی از قدرتمندترین ارتش های منطقه است.

در حالی که فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان عراق را قانونی می داند اما حیدر العبادی نخست وزیر، آن را فاقد وجاهت قانونی می داند که مکانیسم قانونی را طی نکرده است اولا چه مکانیسمی در قانون اساسی در این خصوص مورد تاکید است و در ثانی آیا این رفراندوم قانونی است؟

قانون اساسی عراق که ۱۰ سال پیش مردم عراق به آن آری گفتند و رضایت همه از جمله کردها و اعراب را جلب کرد، وحدت عراق را تضمین می کند و همه باید به این قانون پایبند باشند. برگزاری همه پرسی صراحتا برخلاف قانون است.

جامعه جهانی نیز با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق مخالف است، آزادی هایی که کردهای عراق دارند و حقوقی که به دست آورده اند را هیچکدام از اقلیت ها در جهان ندارند. کردهای عراق دارای حکومت و قانون اساسی و ثروت و منابع طبیعی در اراضی تحت حکومت خود هستند و همچنین از ثروت حکومت مرکزی بغداد نیز بهره مند هستند و در دولت بغداد دارای نماینده و دیپلمات هستند. اقدامات کنونی کردها برای برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق آنها را به سوی پرتگاه سوق می دهد.

من از برادران کرد در عراق می خواهم که آینده خود را در عراق یکپارچه حفظ کنند و از اندیشه استقلال طلبی پرهیز کنند چرا که این راه مملو از خطرات است و منطقه تحمل مشکلات بیشتر و چنین اقداماتی را ندارد، ضمن اینکه هیچکس به کردها اجازه نخواهد داد عراق را تجزیه کنند.

قانون اساسی عراق قانونی یکسان و یکپارچه برای همه ملت عراق است و این قانون، عراق را حفظ کرده است و دولت ها بر اساس آن تشکیل می شوند، قانون اساسی عراق قانونی دائم است و مثل گذشته یک قانون موقت محسوب نمی شود، اصلاح آن نیز برای بهتر شدن به اقدامات طولانی مدت نیاز دارد لذا همه باید به این قانون پایبند باشند چرا که با موافقت ملت عراق تصویب شده است.

وی درباره اختلافات داخلی در عراق و منطقه و تاثیر آن بر خواسته کردها مبنی بر استقلال کردستان عراق و موضع دولت عراق در این باره گفت: استقلال کردها غیر ممکن است و پذیرش این مسئله و موافقت با آن به مثابه نقض قانون اساسی و تصمیم ملت عراق است. اگر کشور کردی متولد شود، مرده به دنیا خواهد آمد. من از برادران کرد زبان می خواهم توطئه ای که علیه آنها و عراق وجود دارد را درک کنند. برادران کرد در عراق قوی هستند و بدون آن ضعیف به شمار می روند. من امیدوارم برادران کرد حکیمانه تر رفتار کنند و راه پر از مخاطره را در پیش نگیرند بلکه برای حل اختلافات داخلی به گفتگو با بغداد روی بیاورند.

مهمترین چالش های پیش روی عراق در دوره پسا داعش را چه می دانید؟

ساخت وطن مهمترین چالش عراق بعد از داعش است به ویژه در زمینه علمی و آماده کردن نسل هایی که از عراق در برابر دشمنان حفاظت کنند. دومین چالش، حفظ پیروزی ها و دستاوردها و تقویت جبهه داخلی است که از طریق تهیه طرح مقابله با تروریسم در آینده با هدف تامین امنیت و ثبات عراق و در نتیجه ایفای نقش مثبت بغداد در منطقه و جهان است.

همکاری امنیتی آمریکا و عراق در دوره پسا داعش چگونه دنبال خواهد شد آیا نیروهای آمریکایی در عراق حضور خواهند داشت؟ چه نیروهایی در عراق خواهند ماند و آیا پایگاه در اختیارشان قرار خواهد گرفت؟

عراق جزئی از جهان است و با تمامی کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی دارای روابط است. آمریکا نیز بخشی از ائتلاف بین المللی مقابله با داعش است و دارای معاهدات و توافقنامه هایی با عراق است. عراق هرگز به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد در خاک کشورش پایگاه های نظامی ثابت ایجاد شود اما از مستشاران استقبال می کند. این روابط باید مبتنی بر احترام متقابل باشد. در اینجا از تمامی کشورهای حامی عراق در نبرد مبارزه با تروریسم تشکر و قدردانی می کنم.

ارتش آمریکا در گذشته در عراق حضور داشت و به موجب امضای یک توافقنامه با بغداد از عراق خارج شد لذا امکان ندارد مجددا به این کشور بازگردد مگر طبق توافقنامه ای که پارلمان عراق آن را تصویب کند. حضور آمریکا در عراق در حال حاضر موقت است و هنگامی که شرایط وجوب حضور آنها در عراق از بین برود، دیگر در این کشور حضور نخواهند داشت.

داعش اکنون در برخی مناطق عراق حضور دارد و وجود آن ضعیف است و به زودی این گروه تروریستی نابود خواهد شد. داعش در سوریه و برخی کشورهای منطقه شکست خواهد خورد و همه در منطقه می دانند که عراق و ایران در موصل پیروز شدند و نگرانی بابت آینده این شهر وجود نخواهد داشت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin