رضا هاکان تکین، در دیدار از نمایشگاه کتاب تهران گفت: رایزنی‌هایی را آغاز کردیم تا یکی از شهرهای ایران را به عنوان شهر مهمان به نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول دعوت کنیم.

 به‌گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر جمهوری ترکیه در دیدار خود از نمایشگاه کتاب تهران گفت: در سه‌سال حضورم در ایران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خوشایندترین خاطرات را برایم ایجاد کرده است. من به‌شخصه علاقه زیادی به کتاب دارم و دیدن نمایشگاهی به این وسعت و کیفیت برای من همیشه باعث شادی بوده است.

وی با تشکر از مسئولین ایرانی به دلیل انتخاب استانبول به‌عنوان شهر مهمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما نیز رایزنی‌هایی را نیز آغاز کرده‌ایم تا یکی از شهرهای ایران به‌عنوان شهر مهمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول حضور داشته باشد.

هاکان تکین با تاکید بر این‌که استانبول یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی ترکیه و جهان است گفت: شهرت تاریخ، معماری و فرهنگ استانبول جهان‌گیر است و استانبول از معدود شهرهایی است که نیاز به معرفی در جهان ندارد. اما خوشحالم که به ما این فرصت داده شده تا در چنین نمایشگاهی، زیبایی‌های پایتخت فرهنگی ترکیه را یادآور کتاب‌دوستان ایرانی شویم.

سفیر ترکیه در ادامه صحبت با بیان رضایت خود از علاقه که ایرانیان به فرهنگ و ادب ترکیه نشان می‌دهند گفت: این علاقه دو جانبه است. همان‌طور که می‌دانید اورهان پاموک که یکی از مشهورترین نویسندگان معاصر ترکیه و برنده جایزه نوبل ترکیه است در کتاب آخر خود به نام زنی با موهای قرمز داستان رستم و سهراب را در قالب‌ داستانی مدرن بیان کرده است. همین خود نشان دهنده تاثیر و نفوذ ادبیات فارسی در ترکیه است.

هاکان تکین با تاکید بر لزوم افزایش تعاملات فرهنگی بین دو کشور گفت: ما فعالیت‌های فرهنگی خود را محدود به نمایشگاه کتاب نمی‌کنیم و در تلاش هستیم تا در دیگر ایام نیز نویسندگان، شاعران، محققان و پژوهشگران ترکیه را به ایران دعوت کرده و رابطه فرهیختگان دو کشور را قوت بخشیم. به شخصه در تلاش هستم تا اورهان پاموک را به زودی به ایران دعوت کنم، زیرا می‌دانم که این نویسنده در ایران مخاطبان زیادی دارد و حضور او قدمی نو در عرصه روابط فرهنگی دو کشور خواهد شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin