راجح الموسوی سفیر عراق در تهران، تصمیم اخیر ترامپ در خصوص منع ورود اتباع هفت کشور اسلامی از جمله عراق به آمریکا را غیر حکیمانه دانست.

به گزارش آوا دیپلماتیک، راجح صابر عبود الموسوی افزود: روز گذشته یکی از مسئولان ارشد آمریکا به غیر حکیمانه بودن تصمیم ترامپ اعتراف کرد و آن را برای جهان مشکل آفرین دانست.

الموسوی تصریح کرد: حتی دبیر کل سازمان ملل که جرات اعتراض به آمریکا را ندارد به فرمان اخیر ترامپ اعتراض کرد.

وی با ابراز تعجب از اینکه کشورهای مذکور که در فرمان ترامپ جای گرفته اند هیچ کدام نقشی در حادثه 11 سپتامبر نداشتند گفت: مجلس نمایندگان عراق به همبن منظور در جلسه روز گذشته خود تصمیم گرفت با آمریکایی ها مقابله به مثل کرده و اجازه ورود به آنها ندهد.

الموسوی فرمان اخیر ترامپ در مورد ممنوع ورود کردن اتباع 7 کشور( ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی،سودان وسومالی) را سبب هرج ومرج بیشتر جهان و مخالف مصالح جهانی خواند.

وی همچنین یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران کشوری با ثبات و دارای امنیت بالایی است که در صف مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و همه کشورها را دعوت به گفت وگو می کند.

سفیر عراق در تهران با یادآوری اینکه ایران هرگز دیگر کشورها را تشویق به حمایت از تروریسم نمی کند افزود:گفت وگو استراتژی محکم تهران است به شرطی که طرف مقابل نیز دارای نیت صادق باشد.

الموسوی اظهار امیدواری کرد در گفت وگوی ایران و عربستان درباره حج،شرط های تهران که به نفع جهان اسلام است عملی شود.

وی روابط عراق و جمهوری اسلامی ایران را که بر آن روحیه اخوت حاکم است ممتاز خواند و اختلاف های جزیی دو کشور در خصوص برخی طرح های اقتصادی را طبیعی دانست.

سفیر عراق در تهران همچنین به حمایت همه جانبه ایران از کشورش در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و توضیح داد: اکنون عراق به نمایندگی از جهان در حال مبارزه با تروریسمی است که گاه در کانادا، روسیه، آلمان و در کشورهای اسلامی ظاهر می شود.

وی به کاهش حوادث تروریستی در عراق نسبت به گذشته که روزانه 30 یا 40 خودرو منفجر می شد، اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی های اخیر حوادث تروریستی کم شده و دشمن با انجام اقدام های کور درصدد تخریب رابطه عراق با جهان است.

سفیر عراق در تهران درباره زمان آزاد سازی کامل موصل گفت: موصل برای داعش و کشورهای حامی آن اهمیت معنوی دارد و آخرین پناهگاه این گروه تروریستی است و جمعیت یک میلیون ونیم این شهر و تاکید نیروهای امنیتی بر مراقبت بر آسیب ندیدن هیچ یک از اهالی موصل، روند عملیات آزاد سازی را کند کرده است.

وی با تاکید بر اینکه آزاد سازی کامل موصل زیاد طول نخواهد کشید و تاکنون سمت چپ این شهر به دست نیروهای عراقی آزاد شده، آزادی بخش غربی آن را آسانتر از بخش آزادشده دانست.

الموسوی گفت: ما برای آزاد سازی بخش شرقی موصل تبریک بسیاری از مقام های کشورها را دریافت کردیم اما باید در نظر داشت کمک های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه غیر قابل انکار است.

وی از نقش مهم الحشد الشعبی متشکل از همه مولفه های عراقی در این پیروزی ها تقدیر کرد.

سفیر عراق در تهران با تاکید بر اینکه پیش از آغاز ماموریت وی شمار ورود زائران ایرانی به عراق در اربعین بالغ بر 300 هزار تن بود گفت: این تعداد پس از شروع فعالیتم به یک میلون و500 هزار تن در سال گذشته و به 2 میلیون و400 هزار تن در سالجاری افزایش یافت به طوری که روزانه 100 هزار ویزا صادر می شد.

الموسوی به میهمان نوازی عراقی ها از برادران و خواهران ایرانی خود و قرار دادن خانه هایشان برای زائران ایرانی افزود: همه این مسائل زمینه سازی برای برداشتن ویزای دو کشور است.

وی شرایط کنونی عراق برای برداشتن ویزا را مناسب ندانست وگفت: این امر نیاز به تنظیم زیر ساخت ها دارد دارد و اگر ما ویزا را برداریم اربعین امسال شاهد ورود 10 میلیون تن به عراق خواهیم بود که بدون تهیه زیر ساخت ها نتایج عکس در روابط دو کشور خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد شرایط عراق به ویژه شهر سامرا برای حضور بیشتر سرمایه گذاران ایرانی فراهم شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin