خبرگزاری فارس درباره مهمترین مباحث سیاسی کشورمان با آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا مصاحبه کرده است.این خبرگزاری ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه خبر را از خروجی خود حذف کرد. پیش از این سایت اصولگرای الف قصد مصاحبه با آلن ایر را داشت که به دلیل انتقادهای موجود از این اقدام صرفنظر کرد.

“آلن ایر” سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی به سوالات خبرگزاری فارس پاسخ داد و در مورد مذاکره با ایران گفت: همانطور که آقای اوباما رئیس‌جمهور بارها گفته‌اند، ما آمادۀ گفت‌وگو با دولت ایران هستیم، چه در چارچوب گروه 1+5، چه به صورت دوجانبه، و این گفت‌وگوها بر اساس احترام متقابل خواهد بود.

وی انتخابات اخیر ایران را “نشانه‌ای دیگر از خواست مردم ایران برای تعیین سرنوشت و شکل دادن آینده خود” دانست و افزود: دولت آمریکا به مردمی که تصمیم گرفتند پای صندوق‌های رأی بروند و رأی دهند، احترام می‌گذارد.

سخنگوی دولت آمریکا ابراز امیدواری کرد که نظام ایران به خواسته‌های مردم توجه کند و با استفاده از این فرصت “آینده‌ای بهتر برای همه ایرانی‌ها خلق کند.”

ایر افزود: رئیس‌جمهور منتخب جناب آقای دکتر روحانی در مبارزات انتخاباتی خود قول‌هایی در مورد گسترش و ترویج آزادی‌های فردی همۀ ایرانیان داد، و ما امیدواریم ایشان به وعده‌هایشان عمل کنند. علاوه بر این ما امیدواریم در جهت برطرف کردن نگرانی‌های جامعه جهانی‌ در مورد برنامه هسته‌ای‌ ایران نیز عمل کند، تا تحریم‌ها برداشته شوند.

وی در مورد پرونده هسته‌ای ایران و راهکار پیشنهادی دولت آمریکا برای حل آن، گفت: ما بارها گفته‌ایم بهترین راه حل  پرونده هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است، و از این پس توصیه ما این است که ایران با جدّیت به گفت‌وگوها وارد شود که ما بتوانیم از طریق دیپلماسی به راه حلی جامع برسیم، که هم به حقوق ایران در مورد استفادۀ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، به عنوان عضو پیمان ان‌پی‌‌تی،‌ احترام بگذارد و هم نگرانی‌های جامعه جهانی‌ را در مورد ماهیت برنامه اتمی‌ ایران بر طرف کند.

سخنگوی کاخ سفید نتایج انتخابات اخیر در ایران را “بالقوه امیدوارکننده” خواند، اما گفت دولت آمریکا می‌داند که تصمیم گیرنده نهایی در امور راهبردی، از جمله پرونده هسته‌ای، مقام رهبری است.

وی در مورد هدف آمریکا از برداشتن تحریم قطعات رایانه‌ای هم گفت: ما جوازی کلی‌ را برای صدور سخت افزارها و نرم افزارهای مربوط به ارتباطات شخصی‌ به ایران صادر کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایرانیان در صورت تمایل بتوانند با یکدیگر و دنیای خارج با امنیت و اطمینان خاطر ارتباط برقرار کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin