سفیر ارمنستان طی دیدار با استاندار گیلان، با اشاره به نزدیکی آداب، رسوم و جغرافیای دو کشور خواستار استفاده بهینه از فرصت‌های لازم برای گسترش سطح روابط شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، آرتاشس تومانیان در دیدار با استاندار گیلان گفت: تمام احساسات افراد با کلمات بیان نمی‌شود بلکه برخورد صمیمانه و انسانی افراد جلب توجه می‌کند و این استقبال گرم، قابل وصف نیست.

وی ادامه داد: هدف ما از این سفر، آگاهی از امکانات و ظرفیت‌های استان‌ها و برقراری روابط استانی دو کشور است و بنده آرامش خاصی را در استان های ایران از جمله گیلان می بینم.

آرتاشس تومانیان با اشاره به اقامت ارامنه در بعضی از استان‌های ایران خاطرنشان کرد: باتوجه به پیشینه و سابقه‌ تاریخی گیلان و ارمنستان روابط علمی، تجاری و صنعتی می‌تواند فراتر از این باشد.

سفیر ارمنستان در ایران، بر ضرورت علمی کردن و گسترش سطح روابط تأکید و تصریح کرد: بی‌صبرانه منتظر حضور در اتاق بازرگانی، گفتگو با کارآفرینان، تجار و بازدید از دانشگاه هستم.

وی به گزارش نمایشگاه کالاها و خدمات ارمنستان در تهران از 5 تا 8 اکتبر امسال اشاره کرد و افزود: بیش از 10 هزار بازدید کننده از این نمایشگاه‌ دیدن کردند.

استاندار گیلان نیز در این دیدار گفت: علاقه مند هستیم تا از ظرفیت حضور ارمنستان در اوراسیا و مزایای تعرفه‌ صفر عوارض کشورهای عضو این پیمان بهره‌مند شویم.

محمدعلی نجفی افزود: بسیار خوشحالیم که امروز روابط بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در سطح بسیار عالی قرار دارد.

وی به روابط دیپلماسی و تجاری و سفر وزرا و مقامات دو کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در سفر چند ماه گذشته به اتفاق هیأتی از استان گیلان با وزرای کشور، کشاورزی و چند تن از استانداران ارمنستان دیدار و گفتگو داشتم. از این فرصت بوجود آمده می‌توان زمینه‌ لازم در بخش‌های کشاورزی، دام و طیور، آبزیان، شیلات، تجاری و گردشگری را فراهم کرد.

وی گسترش روابط علمی و تحقیقاتی را یکی از اساسی‌ترین عوامل در پایه گذاری گسترش بخش‌های دیگر دانست و افزود: با توجه به اعلام آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، می‌توان زمینه‌ تبادل دانشجو، اساتید و نیز مسائل تحقیقاتی با دانشگاه‌های ارمنستان را فراهم کرد.

استاندار گیلان به علاقمندی گردشگران ارمنستانی نسبت به دریا و جاذبه‌های گردشگری گیلان اشاره و تصریح کرد: وجود مکان های تاریخی متعلق به ارامنه در گیلان، می‌تواند در ورود گردشگران ارمنستانی به استان سرسبز گیلان و بازدید از فضاهای تاریخی موثر باشد.

نجفی یادآور شد: گیلان علاقه مند است تا از ظرفیت حضور ارمنستان در اوراسیا و مزایای تعرفه‌ صفر عوارض کشورهای عضو این پیمان بهره‌مند شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin